W piątek, 8 listopada 2024, europejska spółka Airbus Helicopters poinformowała w mediach społecznościowych, że zakończyła drugą kampanię testów pierwszych dwóch morskich śmigłowców pokładowych NHI NH90 MRFH (Multi-Role Frigate Helicopter), określanych jako Sea Tiger.
Pierwszy etap prób realizowano od lutego do kwietnia br. w francuskim Marignane, w regionie Prowansja-Alpy-Lazurowe Wybrzeże, w departamencie Delta Rodanu, gdzie znajduje się ośrodek Airbus Helicopters. Uzyskano wówczas nalot 50 godzin. Teraz wraz z drugim egzemplarzem śmigłowca w konfiguracji seryjnej w ramach kompleksowej demonstracji systemu zaplanowanej na czerwiec–sierpień br. w Nordholz w Niemczech, uzyskano łącznie nalot ponad 140 godzin przez 11 miesięcy, licząc od oblotu pierwszego 30 listopada 2023.
W pierwszym etapie prób obejmowały realistyczne scenariusze z wykorzystaniem celów podwodnych, co pozwoliło na kompleksową ocenę funkcjonalności systemu w zakresie wykrywania i zwalczaniu zagrożeń podwodnych. W ramach drugiego etapu ćwiczono symulowane użycie systemów sonarowych, wystrzelenie torped i pocisków przeciwokrętowych.
Zakończenie prób z wynikiem pozytywnym oraz uzyskanie certyfikacji pozwoli na rozpoczęcie dostaw użytkownikowi, czyli niemieckiej marynarki wojennej (Deutsche Marine) łącznie 31 egzemplarzy śmigłowców począwszy od końca 2025.
Niemieckie Sea Tiger zostały wyposażone w sonar zanurzalny Thales FLASH (Folding Light Acoustic System for Helicopters) Sonics, elektrooptyczną głowicę obserwacyjno-celowniczą, 324-mm lekkie torpedy ZOP typu Mk 46 i lekkie przeciwokrętowe pociski rakietowe o wydłużonym zasięgu Marte ER (Rohde & Schwarz dostarczy radiostacje do niemieckich śmigłowców NH90 MRFH).
Jak wspomniano Deutsche Marine otrzyma 31 śmigłowców NH90 MRFH/Sea Tiger, które będą niemieckim wariantem NFH (NATO Frigate Helicopter), a ich konfiguracja będzie najbliższa francuskim NH90 NFRS Caïman. Śmigłowce będą zastępować 22 śmigłowce morskie bazowania okrętowego Westland Super Lynx Mk.88A z 5. Skrzydła Lotnictwa Marynarki (Marineflieger MFG5) w bazie lotniczej Fliegerhorst Nordholz w Dolnej Saksonii. W niemieckiej nomenklaturze program ich zakupu otrzymał kryptonim Mehrrollenfähige Fregattenhubschrauber, co oznacza śmigłowiec wielozadaniowy dla fregat. Będą pełnić zadania m.in. zwalczania okrętów nawodnych i podwodnych. Koszt ich zakupu to około 2,7 mld EUR (Niemieckie NH90 Sea Tiger zatwierdzone).
Będą uzupełniać 18 zamówionych wcześniej NH90 NFH w standardowej konfiguracji (pierwotnie planowano 30), które są określane jako Marinetransporthubschrauber (czyli morski śmigłowiec transportowy) lub Sea Lion z przeznaczeniem do misji poszukiwawczo-ratowniczych, wsparcia działań wojsk specjalnych i dozoru morskiego. Dostawy rozpoczęły się 25 października 2019 i zakończyły się w ub. r. Są następcami śmigłowców morskich Westland WS-61 Sea King Mk41, których 6 egzemplarzy trafi do Ukrainy jako pomoc wojskowa Berlina.
Nowe śmigłowce zabezpieczą zdolności dla piętnastu fregat rakietowych zwalczania okrętów podwodnych typów F124 i F125, czterech nowych fregat wielozadaniowych typu F126 Niedersachsen (z opcją na dwa kolejne) i trzech okrętów zaopatrzeniowych typu 702 Berlin.
The #NH90 Sea Tiger has just completed its flight test campaign. In total, more than 140 flight hours have been logged over the past 11 months, and all of the helicopter's capabilities have been confirmed. The first delivery is scheduled for next year.#Euronaval2024 pic.twitter.com/yEGdEXVH0Z
— Airbus Helicopters (@AirbusHeli) November 8, 2024
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.