W piątek, 8 listopada 2024, europejska spółka Airbus Helicopters poinformowała w mediach społecznościowych, że zakończyła drugą kampanię testów pierwszych dwóch morskich śmigłowców pokładowych NHI NH90 MRFH (Multi-Role Frigate Helicopter), określanych jako Sea Tiger.
Pierwszy etap prób realizowano od lutego do kwietnia br. w francuskim Marignane, w regionie Prowansja-Alpy-Lazurowe Wybrzeże, w departamencie Delta Rodanu, gdzie znajduje się ośrodek Airbus Helicopters. Uzyskano wówczas nalot 50 godzin. Teraz wraz z drugim egzemplarzem śmigłowca w konfiguracji seryjnej w ramach kompleksowej demonstracji systemu zaplanowanej na czerwiec–sierpień br. w Nordholz w Niemczech, uzyskano łącznie nalot ponad 140 godzin przez 11 miesięcy, licząc od oblotu pierwszego 30 listopada 2023.
W pierwszym etapie prób obejmowały realistyczne scenariusze z wykorzystaniem celów podwodnych, co pozwoliło na kompleksową ocenę funkcjonalności systemu w zakresie wykrywania i zwalczaniu zagrożeń podwodnych. W ramach drugiego etapu ćwiczono symulowane użycie systemów sonarowych, wystrzelenie torped i pocisków przeciwokrętowych.
Zakończenie prób z wynikiem pozytywnym oraz uzyskanie certyfikacji pozwoli na rozpoczęcie dostaw użytkownikowi, czyli niemieckiej marynarki wojennej (Deutsche Marine) łącznie 31 egzemplarzy śmigłowców począwszy od końca 2025.
Niemieckie Sea Tiger zostały wyposażone w sonar zanurzalny Thales FLASH (Folding Light Acoustic System for Helicopters) Sonics, elektrooptyczną głowicę obserwacyjno-celowniczą, 324-mm lekkie torpedy ZOP typu Mk 46 i lekkie przeciwokrętowe pociski rakietowe o wydłużonym zasięgu Marte ER (Rohde & Schwarz dostarczy radiostacje do niemieckich śmigłowców NH90 MRFH).
Jak wspomniano Deutsche Marine otrzyma 31 śmigłowców NH90 MRFH/Sea Tiger, które będą niemieckim wariantem NFH (NATO Frigate Helicopter), a ich konfiguracja będzie najbliższa francuskim NH90 NFRS Caïman. Śmigłowce będą zastępować 22 śmigłowce morskie bazowania okrętowego Westland Super Lynx Mk.88A z 5. Skrzydła Lotnictwa Marynarki (Marineflieger MFG5) w bazie lotniczej Fliegerhorst Nordholz w Dolnej Saksonii. W niemieckiej nomenklaturze program ich zakupu otrzymał kryptonim Mehrrollenfähige Fregattenhubschrauber, co oznacza śmigłowiec wielozadaniowy dla fregat. Będą pełnić zadania m.in. zwalczania okrętów nawodnych i podwodnych. Koszt ich zakupu to około 2,7 mld EUR (Niemieckie NH90 Sea Tiger zatwierdzone).
Będą uzupełniać 18 zamówionych wcześniej NH90 NFH w standardowej konfiguracji (pierwotnie planowano 30), które są określane jako Marinetransporthubschrauber (czyli morski śmigłowiec transportowy) lub Sea Lion z przeznaczeniem do misji poszukiwawczo-ratowniczych, wsparcia działań wojsk specjalnych i dozoru morskiego. Dostawy rozpoczęły się 25 października 2019 i zakończyły się w ub. r. Są następcami śmigłowców morskich Westland WS-61 Sea King Mk41, których 6 egzemplarzy trafi do Ukrainy jako pomoc wojskowa Berlina.
Nowe śmigłowce zabezpieczą zdolności dla piętnastu fregat rakietowych zwalczania okrętów podwodnych typów F124 i F125, czterech nowych fregat wielozadaniowych typu F126 Niedersachsen (z opcją na dwa kolejne) i trzech okrętów zaopatrzeniowych typu 702 Berlin.
https://twitter.com/AirbusHeli/status/1854825942579134798