W czwartek, 3 sierpnia br., wchodząca w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), spółka PIT-Radwar z Warszawy poinformowała w mediach społecznościowych, że zakończyła dostawy trzech Kontenerów Magazynowo-Technicznych Części Zamiennych (KMTCzZ) do zmodernizowanych stacji radiolokacyjnych NUR-21MK (Daniela-21) (PIT-Radwar zakończyła dostawy radarów TRS-15M Odra).
Jak czytamy w informacji prasowej:
W ramach projektu modernizacji stacji radiolokacyjnych NUR-21MK, PIT-Radwar dostarczył do Sił Zbrojnych RP trzy Kontenery Magazynowo-Techniczne Części Zamiennych (KMTCzZ). To realizacja etapów nr 12 i 13 umowy podpisanej 2 sierpnia 2019 roku pomiędzy PIT-Radwar a Inspektoratem Uzbrojenia, o łącznej wartości 116 220 966,50 zł brutto. Dostawa KMTCzZ zakończyła realizację projektu.
Wcześniej, 28 grudnia 2022, zrealizowano dostawy do Sił Zbrojnych RP sześciu zmodernizowanych stacji radiolokacyjnych NUR-21MK oraz Grupowego Zestawu Części Zamiennych.
Przedmiotem umowy z 2 sierpnia 2019 pomiędzy PIT-Radwar a Inspektoratem Uzbrojenia (obecnie Agencją Uzbrojenia), której przedmiotem były:
- dostawa sześciu zmodernizowanych stacji radiolokacyjnych NUR-21MK;
- dostawa Grupowego Zestawu Części Zamiennych (GZCzZ);
- dostawa trzech Kontenerów Magazynowo-Technicznych Części Zamiennych (KMTCz);
- szkolenie dla obsług stacji.
Wartość całego kontraktu wyniosła ok. 116,2 mln zł brutto. Zgodnie z zapisami umowy, dostawa KMTCz przewidziana była w harmonogramie na czerwiec 2023.
Stacja NUR-21MK to radar średniego zasięgu, pracujący w paśmie S, przeznaczony do kontroli obszaru powietrznego, wykrywania i śledzenia tras obiektów. Właściwości bojowe stacji, szczególnie takie jak wysoka mobilność i możliwość radiowej transmisji danych, zostały podporządkowane jej głównemu zastosowaniu – działaniu w systemach osłony przeciwlotniczej wojsk operacyjnych.
NUR-21MK określa azymut, odległość oraz przynależność wykrytych obiektów. Aparatura stacji zamontowana jest na opancerzonym podwoziu gąsienicowym SPG-1/M, powstałym na bazie licencyjnego radzieckiego ciągnika artyleryjskiego MT-S (Obiekt 306), a później z elementami czołgu T-72M, przystosowanym do jazdy w szczególnie trudnym terenie.
Jest napędzana wielopaliwowym silnikiem wysokoprężnym W46-2S1 o mocy 710 KM, który zapewnia prędkość maksymalną do 65 km/h. Ma 7,8 m długości, 3,35 m szerokości, 3,2 m wysokości (w położeniu marszowym przy złożonej antenie) i 0,42 m prześwitu. Jedynym uzbrojeniem jest 12,7-mm karabin maszynowy. Całość ma masę 34,5 t, a załoga składa się z 4 żołnierzy.
Sterowanie pracą radaru odbywa się z głównego stanowiska operatora umieszczonego w kabinie operacyjnej (przedziale technicznym) lub ze stanowiska pomocniczego w kabinie pojazdu, które może pełnić rolę stanowiska zewnętrznego. Dane o wykrytych przez radar obiektach transmitowane są do współpracujących elementów systemu obrony przeciwlotniczej drogą radiową lub w przypadku pracy stacjonarnej drogą przewodową.
Stacja NUR-21MK wykrywa różnego typu obiekty powietrzne, jak np.: samoloty, śmigłowce oraz bezpilotowe aparaty latające. Radar umożliwia automatyczne wykrywanie i śledzenie ok. 100 celów w odległości do 100 km. Ponadto stacja radiolokacyjna jest wyposażona w interrogator typu ISZ-50 umożliwiający identyfikację swój-obcy (identification friend or foe, IFF), w Modzie 5. Stacja NUR-21MK może pracować autonomicznie jak również w systemie OPL. Systemy: łączności, transmisji danych (radiowy i przewodowy) umożliwiają współpracę z otoczeniem zewnętrznym (współpracującymi komponentami OPL) w zautomatyzowanych systemach dowodzenia Wojsk Lądowych (np. Łowcza-Rega) oraz systemami dowodzenia OPSP (PIT-Radwar zakończyła dostawy radarów TRS-15M Odra).
Obecnie w Wojskach Obrony Przeciwlotniczej (WOPL) Wojsk Lądowych eksploatowanych jest 17 stacji radiolokacyjnych NUR-21M i NUR-21MK.
Na podstawie informacji prasowej