26 stycznia Ministerstwo Obrony Słowacji poinformowało o zakończeniu dostaw dziewięciu zamówionych śmigłowców wielozdaniowych UH-60M Black Hawk dla wojsk lotniczych (Vzdušné Sily Ozbrojených Síl Slovenskej Republiky). Ostatnie trzy wiropłaty przyleciały do bazy lotniczej Preszów (Prešov) w północno-wschodniej części kraju 11 stycznia
Wszystkie dziewięć śmigłowców weszło na wyposażenie 1. Skrzydła Śmigłowców im. gen. płk. Jana Ambusza w bazie lotniczej Preszów
19 lutego 2015 Słowacja otrzymała zgodę na zakup śmigłowców w konfiguracji USG (United States Government) z wyposażeniem Government Furnished Equipment (GFE), która jest użytkowana obecnie przez amerykańskie siły zbrojne. Wyposażenie dodatkowe wyceniono wówczas na maksymalnie 450 mln USD (1,73 mld zł). Po zakończeniu negocjacji cenowych, umowę międzyrządową (LoA) o wartości 261 mln USD (1 mld zł) podpisano 4 maja tego samego roku, a dostawy zaplanowano pierwotnie na lata 2016-2019.
Oprócz 9 śmigłowców zamówiony pakiet objął 20 silników turbowałowych General Electric T700-GE-701D, 20 zestawów nawigacji satelitarnej i zliczeniowej H-764GU (Embedded GPS/INS – EGI), 11 układów identyfikacji swój-obcy BAE Systems AN/APX-123A(V), 20 radiostacji AN/ARC-231 RT-1808A, 11 radiostacji AN/ARC-201D, 11 zestawów systemu wspomagania lądowania ARN-147 VHF (VOR/ILS) i 11 systemów nawigacji taktycznej Rockwell Collins AN/ARN-153 TACAN. Zamówiono także 2 zestawy planowania misji AMPS (Aviation Mission Planning Systems) i lotniskowe urządzenie zasilania elektroenergetycznego (Aviation Ground Power Unit). Pakiet objął również dwuletnie wsparcie logistyczne oraz szkolenie pilotów i personelu technicznego.
UH-60M zastępują przestarzałe Mi-17M/LPZS, wyprodukowane w latach 1988-1989. Pierwotnie Słowacja miała ich na wyposażeniu 13, ale część odsprzedano (m.in. do Afganistanu) / Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Słowacji
Śmigłowce zostały zmontowane w należących do spółki Lockheed Martin zakładach Sikorsky Aircraft Corp. w Stratford w stanie Connecticut. Do Europy przybyły na pokładach statków transportowych, a z niemieckiego portu Bremerhaven przyleciały do odbiorcy o własnych siłach. Pierwsze dwa dotarły 26 czerwca 2017, kolejne dwa 12 lipca 2018, a następna para 26 sierpnia 2019.
Analiza
Słowacja była pierwszym z państw Europy Środkowej, które zdecydowało się na zakup amerykańskich wiropłatów. W sierpniu 2018 zgodę na zakup czterech UH-60M otrzymała Łotwa, a w październiku tego samego roku Chorwacja poinformowała, że otrzyma nieodpłatnie dwa takie śmigłowce. W maju 2019 Czesi otrzymali zgodę na zakup dwunastu UH-60M, ale ostatecznie zdecydowali się na cztery AH-1Z Viper wraz z ośmioma UH-1Y Venom ( Black Hawk dla Łotwy, 2018-08-05).
W październiku 2019 zakup sześciu UH-60M zapowiedziała Litwa, a kolejnych dwóch, tym razem procedurą zakupu, Chorwacja. Żadne z powyższych państw nie brało pod uwagę zakupu montowanych w Polsce S-70i Black Hawk International, które w liczbie po cztery egzemplarze trafiły do Wojsk Specjalnych i Polskiej Policji, a także do wojsk lotniczych Chile (6 egz.) czy w niedalekiej przyszłości trafią do wojsk lotniczych Filipin (16 egz.) (UH-60M dla Chorwacji, 2019-10-3; UH-60M dla Litwy, 2019-10-18).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.