Spółka Hanwha Defence poinformowała, że na początku czerwca 2019 do koreańskich sił zbrojnych trafi ostatnia – jedenasta – partia 155-mm armatohaubic K9. Od 1999 Korea zamówiła 1136 gąsienicowych dział samobieżnych wraz z 179 wozami amunicyjnymi K10.
Na początku czerwca 2019 koreańskie siły zbrojne odbiorą ostatnie z ponad 1,1 tysiąca zamówionych 155-mm armatohaubic K9. Dostawy dział rozpoczęły się w 1999/ Zdjęcie: MO Korei Południowej
Zakończenie po 20 latach dostaw nie oznacza jednak likwidacji linii produkcyjnej K9 i zwolnień pracowników. Przedstawiciele Hanwha Defence poinformowali, że zdolności do wytwarzania armatohaubic zostaną zachowane dzięki zamówieniom eksportowym oraz zaplanowanej w 2018 planom modyfikacji dział.
Koreańczycy proponują zmodyfikowany wariant AS-9 Australii (zamówionych ma zostać 30 armatohaubic i pojazdy towarzyszące), promują swoją konstrukcję w Afryce i Bliskim Wschodzie (od 2017 prowadzone są rozmowy m.in. z Egiptem).
Wszystkie dostarczone samobieżne systemy artyleryjskie zostaną doprowadzone do standardu K9A1. Obejmuje to zmiany w systemie kierowania ogniem (m.in. wprowadzenie systemu operacyjnego opartego na Windows), instalację zapasowego agregatu prądotwórczego o mocy 8 kW, wprowadzenie poprawionych nocnych przyrządów obserwacyjnych i kamery cofania, zabezpieczenia uniemożliwiającego ruch wieży przy otwartych włazach oraz nowych systemów nawigacji satelitarnej i bezwładnościowej. Korea planuje też przyszłą modernizację dział do modelu K9A2.
Od 2001 podpisano kilka umów na eksport gotowych armatohaubic K9, ich komponentów lub podwozi. Południowokoreańskie konstrukcje trafiły do Finlandii (48 zamówiono w 2017), Norwegii (24 z opcją na kolejne 24 w ramach umowy z 2017), Polski (120 podwozi do Krabów, z czego część produkowana na miejscu przez Hutę Stalowa Wola; Pierwszy moduł Regina, 2019-03-18), Indii (100 Vajra-T zamówionych w 2015; Indie odebrały M777A2 i K9 Vajra-T, 2018-11-14), Estonii (12 z opcją na kolejne 12, dostawy od 2020; Armatohaubice K9 dla Estonii, 2018-06-28). K9 stały się podstawą do opracowania z wykorzystaniem lokalnych komponentów armatohaubic T-155 Firtina w Turcji na bazie licencji (8 powstało w Korei Południowej, od 2005-2010 dostarczono 281, łącznie ma zostać wyprodukowanych ponad 350).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.