Przejdź do serwisu tematycznego

Kompozytowe gąsienice KF41 Lynx

Niemiecka grupa Rheinmetall AG poinformowała o pomyślnym zakończeniu prób prototypu bojowego wozu piechoty KF41 Lynx z kompozytowymi gąsienicami gumowymi Soucy CRT.

17 listopada br. niemiecka grupa Rheinmetall AG poinformowała o pomyślnym zakończeniu prób prototypu bojowego wozu piechoty (bwp) KF41 Lynx z kanadyjskim systemem kompozytowych gąsienic gumowych CRT (Composite Rubber Track), które dostarczyła spółka Soucy International, na potrzeby australijskiego programu Mounted Close Combat Capability LAND 400 Phase 3 (Australijska premiera Lynx CSV).

Niemiecka grupa Rheinmetall AG poinformowała o pomyślnym zakończeniu prób prototypu bojowego wozu piechoty KF41 Lynx z kompozytowymi gąsienicami gumowymi Soucy CRT

Dyrektor zarządzający Rheinmetall Defence Australia Gary Stewart powiedział, że demonstracja pomyślnej implementacji systemu CRT potwierdziła, że KF41 Lynx był w stanie wykorzystywać zarówno stalowe, jak i kompozytowe gąsienice gumowe. Pojazd został przekonfigurowany z podstawowego stalowego systemu gąsienicowego na CRT, pomyślnie demonstrując działanie pojazdu w tym systemie, a następnie z powodzeniem powrócił do podstawowej konfiguracji gąsienic stalowych.

Jak podkreślił Stewart, KF41 Lynx charakteryzuje się modułowością i elastycznością, dzięki czemu może korzystać z obydwu rodzajów systemów gąsienicowych, co pozwala siłom zbrojnym na skonfigurowanie pojazdu tak, aby spełniał potrzeby operacyjne. Gwarantuje to, że Lynx może korzystać z zalet obu systemów. Według Stewarta, na jutrzejszym polu walki elastyczność jest kluczem do dopasowania zdolności pojazdu do wymaganego środowiska zagrożenia. Lynx dzięki swojej konstrukcji modułowej można skonfigurować tak, aby spełniał te wymogi.

Zastosowanie systemu Soucy CRT zwiększa zdolność pojazdów do sprostania dynamicznemu środowisku zagrożeń. Dzięki kompozytowym gąsienicom gumowym KF41 Lynx jest lżejszy (gąsienice kompozytowe są o połowę lżejsze od stalowych), co ułatwia np. Transport drogą powietrzną i potencjalnie zmniejsza ogólne koszty eksploatacji przez cały okres służby operacyjnej.

Kompozytowe gąsienice gumowe CRT charakteryzują się szeregiem korzyści w porównaniu ze standardowymi gąsienicami stalowymi / Zdjęcia: Rheinmetall AG

Stewart wskazał, że choć oba systemy gąsienic mają swoje zalety, to do użytkownika końcowego należy określenie, czy najbardziej odpowiednia jest gąsienica ze stali czy z gumy kompozytowej. Wśród zalet gumowej jest redukcja hałasu czy wibracji podczas jazdy – według producenta o, odpowiednio, 13,5 dB oraz o 70%. Mają też być o 80% prostsze w obsłudze, niż stalowe.

Jeśli chodzi o segment wojskowy produkcji spółki Soucy International, za który jest odpowiedzialny dział Defense Division, to systemy kompozytowych gąsienic gumowych są stosowane m.in. na wszędołazach arktycznych BAE Hägglunds Bv206 czy nowszych BvS10 i Beowulf, bojowych wozach piechoty takich jak GDELS ASCOD 2 i wywodzącym się z niego Ajax, BAE CV90 czy też polskim Borsuku. System jest rozwijany od 15 lat i może być stosowany w pojazdach o masie bojowej od 4 do 42 t. Są one odporne na ogień i detonacje min poziomu 3 według STANAG 4569 (FEINDEF 2021: Opcjonalnie załogowy ASCOD 2).

System w nowej, segmentowanej wersji SCRT (Segmented Composite Rubber Track), będzie wykorzystany w amerykańskich wozach bojowych nowej generacji NGCV (Next Generation Combat Vehicles), a więc m.in. programie opcjonalnie załogowych bwp o kryptonimie OMFV (Optionally Manned Fighting Vehicle), dla którego oferowany jest zresztą KF41 Lynx. Kanadyjski producent otrzymał zlecenie w tej sprawie w lutym br. (W Australii powstanie testowy Lynx dla USA).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X