W czwartek, 16 maja 2024, amerykańska spółka SRC, Inc. poinformowała o otrzymaniu zamówienia na dostawę radarów rozpoznania walki SR Hawk (V) 2E na potrzeby integracji z ostatnią partią modyfikowanych bojowych wozów rozpoznawczych BWR-1D i BWR-1S Wojska Polskiego.
Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG
Jak podkreśla SRC Inc., system radiolokacyjny SR Hawk jest ceniony za swoją zdolność do wykrywania i monitorowania personelu, pojazdów lądowych i jednostek pływających, dzięki czemu nadaje się do różnych zastosowań wojskowych, w tym do ochrony granic i wykrywania artylerii przeciwnika. Najnowsze ulepszenia podkreślają możliwości adaptacyjne i skuteczność systemu w poprawie zdolności operacyjnych sił zbrojnych.
Kevin Hair, prezes i dyrektor generalny SRC, Inc., wyraził dumę z wkładu spółki w inicjatywy obronne sojuszników z Europy Wschodniej. W miarę ciągłego zwiększania możliwości naszych partnerów wojskowych, SRC z dumą wspiera wysiłki modernizacyjne naszych sojuszników z Europy Wschodniej poprzez integrację naszej technologii SR Hawk – powiedział Hair.
Do tej pory SRC Inc. dostarczyła na całym świecie ponad 500 radarów SR Hawk, zwiększając świadomość sytuacyjną i efektywność operacyjną dla różnych platform, w tym pojazdów, wieży obserwacyjnych i innych wysuniętych stanowisk. Ciągłe aktualizacje sprzętu i oprogramowania zapewniają, że radar SR Hawk pozostaje w czołówce technologii zwiadu i rozpoznania (ISR). Współpraca pomiędzy SRC a polskim wojskiem podkreśla ważny krok we wzmacnianiu zdolności obronnych w Europie Wschodniej, pokazując udane międzynarodowe partnerstwo w sektorze obronnym (Radary rozpoznania artyleryjskiego AN/TPQ-50 dla ZEA).
Amerykański dostawca zapewni wyposażenie na zmodyfikowanie ostatnich 15 BWR-1, gdyż będzie podwykonawcą umowy z 19 stycznia 2024 o wartości 293 086 000 zł netto (358 650 780 zł brutto) zawartej pomiędzy 1. Regionalną Bazą Logistyczną z Wałcza a wchodzącymi w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), Wojskowymi Zakładami Motoryzacyjnymi (WZM) z Poznania. Umowa będzie realizowana w latach 2024-2026. Negocjacje w tej sprawie były prowadzone od 24 października 2023. Podwykonawcami umowy są PCO z Warszawy, PIT-Radwar z Warszawy (a wcześniej Wojskowe Zakłady Łączności nr 2 z Czernicy) i Wojskowe Zakłady Elektroniczne (WZE) z Zielonki.
Jest to trzecia umowa w tej sprawie z WZM. Pierwsza została podpisana 31 maja 2017 i miała wartość 76,3 mln zł brutto – obejmowała remont i modyfikację 5 pojazdów, w tym 3 BWR-1D i 2 BWR-1S. Druga umowa została podpisana 29 kwietnia 2021 i dotyczyła 18 pojazdów. Wszystkie prace ukończono w 2023. Łącznie do zmodyfikowania jest 38 pojazdów (Kolejne BWR-1 do modyfikacji, Modernizacja BWR-1D i BWR-1S).
W międzyczasie, podczas XXVII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO 2019 w Kielcach zaprezentowano pierwszy zmodyfikowany pojazd.
Zarówno zmodyfikowane BWR-1S, jak i BWR-1D otrzymały tożsame pakiety nowego wyposażenia. Zastosowano cyfrowe systemy łączności radiowej spółek L3Harris Technologies i Radmor (wchodzącej w skład Grupy WB), system teleinformatyczny wraz z cyfrowym systemem łączności wewnętrznej czy system obserwacji dookólnej oparty na wielofunkcyjnej lornetce termowizyjnej Safran JIM LR. Nowością jest omawiany radar rozpoznania pola walki SRC SR Hawk (V) 2E i zintegrowana głowica optoelektroniczna Etronika ZIG-T-2R.
Pojazdy otrzymały także systemy nawigacji i pozycjonowania satelitarnego DAGR i zliczeniowego TALIN 5000, System Samoosłony Pojazdu SSP-1 Obra-3, automatyczny przyrząd rozpoznawania skażeń chemicznych AP4C, miniaturowy wykrywacz min MIMID i wynośny radiometr DPO. Wyposażenie dodatkowe to wielozakresowe pokrycie maskujące Berberys typu C, zespół prądotwórczy 2 kW, ogrzewanie postojowe, pasywne przyrządy obserwacyjno-celownicze, taśmy gąsienicowe z nakładkami, ergonomiczne siedzenia załogi i powiększone zbiorniki paliwa w tylnych drzwiach.
Nie tylko BWR-1
Artyleryjski Wóz Rozpoznawczy na podwoziu KTO Rosomak / Zdjęcie: Grupa WB
Radar SR Hawk trafia też na wyposażenie najnowszych Artyleryjskich Wozów Rozpoznawczych (AWR) na podwoziu KTO Rosomak, opracowanych na potrzeby kompanijnych modułów ogniowych M120K Rak. Agencja Uzbrojenia zamówiła 6 września 2022 w spółce Rosomak (podwykonawcą jest Grupa WB) za 1,59 mld zł trzydzieści egzemplarzy AWR, które będą dostarczane w latach 2024-2026. Pojazdy wyposażono w pokładowy zestaw obserwacyjno-rozpoznawczy (PZOR), który składa się z głowicy optoelektronicznej TacFlir 280-HD i omawianego radaru SR Hawk.
SR Hawk ma 21 kg masy własnej, pobiera 100 wat energii elektrycznej z zasilania bateryjnego z platformy nośnej. Wykrywa cele w zakresie 360 stopni wokół platformy w zasięgu instrumentalnym do 48 km (w tym pojazdy do 32 km, niewielkie obiekty jak bezzałogowce do 21 km, a personel do 12 km) przy jednoczesnej obserwacji do 500 z nich.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.