Przejdź do serwisu tematycznego

Kolejne korwety Al-Dżubajl dla Arabii Saudyjskiej

Ministerstwo Obrony Arabii Saudyjskiej zamówiło w hiszpańskiej spółce Navantia kolejne trzy oceaniczne korwety patrolowe typu Al-Dżubajl, bazujące na projekcie Avanti 2200, które dołączą do pięciu wcześniej dostarczonych jednostek.

We wtorek, 29 października 2024, w siedzibie dowództwa marynarki wojennej Hiszpanii (Armada Española) w Madrycie podpisano umowę pomiędzy Ministerstwem Obrony Królestwa Arabii Saudyjskiej i hiszpańską spółką Navantia na dostawy trzech oceanicznych korwet patrolowych typu Al-Dżubajl, bazujących na projekcie Avanti 2200 (POVZEE).

Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Arabii Saudyjskiej via X

Umowa, a w rzeczywistości aneks do umowy bazowej z 13 kwietnia 2018 o wartości 1,8 mld EUR (wówczas 8,03 mld zł) oraz dodatkowo 975 mln EUR na transfer technologii, rozszerza zamówienie rządu w Rijadzie o trzy kolejne okręty, które dołączą do już dostarczonych pięciu korwet tego typu. Pierwotna umowa zakładała rozbudowę bazy marynarki wojennej Dżedda na Morzem Czerwonym (Zachodniej Floty), a także zapewnienie infrastruktury wsparcia eksploatacji jednostek.

Nowy dokument sygnowali szef sztabu królewskiej marynarki wojennej Arabii Saudyjskiej (Al-Quwwat al-Bahriyah al-Malakiyah as-Su’udiyah) gen. Mohammad Bin Abdulrahman Bin Hamed Al-Gharibi oraz szefa sztabu marynarki wojennej Hiszpanii adm. Antonio Piñeiro Sánchez.

W ramach pierwszej fazy programu o kryptonimie Sarawat, Navantia wybudowała i dostarczyła w latach 2022-2024 korwety Al-Dżubajl (828), Ad-Dirijja (830), Ha’il (832), Dżizan (834) i Unajza (836). Wszystkie noszą nazwy miast w Arabii Saudyjskiej i trafiły do wspomnianej bazy Dżedda.

W ramach pierwotnej umowy, Navantia zobowiązała się do wsparcia eksploatacji przez okres 5 lat od dostawy pierwszej jednostki z opcją na kolejne 5 lat. Hiszpanie zrealizowali także szkolenia personelu i zapewnią wsparcie logistyczne.

Korwety typu Al-Dżubajl mają długość 104 m, szerokość 14 m, wysokość 3,8 m, wyporność ok. 2470 t, a załoga składa się ze 102 oficerów i marynarzy. Rozwijają do 24 w., zasięg do 3500 mil morskich (przy prędkości ekonomicznej 18 w.), a autonomiczność wynosi 21 dni. Dla porównania, bazowy Avante 2200 ma 98,9 m długości, 13,6 m szerokości, 92-osobową załogę, osiąga prędkość 28 w., a autonomiczność również wynosi 21 dni.

Prototypowy Al-Dżubajl w służbie / Zdjęcie: SAMI Defense

Saudyjskie korwety są wyposażone w system zarządzania walką HAZEM (który powstał na bazie hiszpańskiego CATIZ na mocy transferu technologii), system kierowania ogniem artylerii DORNA, zintegrowany system łączności NAVCOMS/HERMESYS, zintegrowany mostek i system nawigacji MINERVA i zintegrowany system zarządzania COMPLEX-SIMPLEX. Głównym czujnikiem jest trójwspółrzędny radar Leonardo Kronos Naval, pracujący w paśmie E/F (2-4 GHz).

Jednostki otrzymały dwie ośmiokomorowe wyrzutnie pionowego startu Sylver A50 dla pocisków przeciwlotniczych MBDA VL MICA, wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych MBDA MM40 Exocet Block 3C, 76-mm armaty morskie Leonardo OTO Melara Super Rapid 76/SR, 35-mm system obrony bezpośredniej Rheinmetall Air Defence GDM-008 Oerlikon Millennium, dwa zdalnie sterowane moduły uzbrojenia Nexter Narwhal z 20-mm armatami M621, wyrzutnie torped, cztery silniki wysokoprężne silnikami MTU 12V 1163 TB93 o mocy po 4440 kW każdy w układzie CODAD oraz dwie przekładnie zbiorczo-redukcyjne RENK z dwoma wałami napędowymi ze śrubami nastawnymi Wärtsilä 5C11. Na rufie znalazł się hangar z lądowiskiem dla śmigłowca morskiego Lockheed Martin MH-60R Seahawk (nośność lądowiska do 10 t).

Wcześniej jedynym użytkownikiem jednostek projektu Avante 2200 była Wenezuela (jako typ Guaicamacuto) – z czterech okrętów jeden został utracony 1 kwietnia 2020 podczas nieudanej próby taranowania.

https://twitter.com/modgovksa/status/1851188556540117427

https://twitter.com/modgovksa/status/1851181059888513510

https://twitter.com/modgovksa/status/1851183296316625148

https://twitter.com/modgovksa/status/1851224700627665080

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X