19 października Agencja ds. Współpracy Obronnej (DSCA) poinformowała o zgodzie Departamentu Stanu USA na zakupprzez Wielką Brytanię czternastu ciężkich śmigłowców transportowych CH-47F Chinook o wydłużonym zasięgu (Extended Range), w ramach procedury Foreign Military Sales (FMS).
Chinooki w wersji Extended Range charakteryzują się dobrze widocznymi powiększonymi zbiornikami paliwa. Od lipca 2018 trzy wiropłaty z bazy RAF Odiham wspierają operację antyterrorystyczną Barkhane w rejonie Sahelu. /Zdjęcie: Royal Air Force
Maksymalna wartość potencjalnego kontraktu to 3,5 mld USD (13,16 mld zł). Oprócz wiropłatów, pakiet obejmie 36 silników turbowałowych Lycoming T55-GA-714A (w tym 4 na części), 48 zestawów nawigacji GPS (16 na części), 20 zestawów systemu ostrzegania przed pociskami rakietowymi CMWS (4 na części), 22 zestawy systemu walki radioelektronicznej RFCM (6 na części), 19 wielozadaniowych stacji radiolokacyjnych (3 na części) i 19 głowic optoelektronicznych (3 na części). W ramach uzbrojenia pokładowego śmigłowce otrzymają czterdzieści 7,62-mm karabinów maszynowych M-134D-T Minigun (8 na części) i czterdzieści 7,62-mm km FN M240H (8 na części).
Pakiet dodatkowy stanowi wyposażenie komunikacyjne, nawigacyjne, urządzenia samoobrony ASE (Aircraft Survivability Equipment), sprzęt wraz z usługami szkolenia podstawowego i syntetyczne urządzenia szkoleniowe. Pakiet wsparcia obejmuje narzędzia, sprzęt testowy, wyposażenie obsługi naziemnej, części zamienne i naprawcze. USA zapewnią także certyfikację bezpieczeństwa lotów, pomoc i obsługę techniczną, dokumentację techniczną oraz wyposażenie i wsparcie systemu planowania misji (Indyjskie Apache i Chinook oblatane, 2018-07-28, Opancerzenie australijskich CH-47F, 2018-07-09).
Analiza
Royal Air Force dysponuje aktywną flotą 41 Chinooków HC, których warianty Mk2/2A (CH-47D) i Mk3 (CH-47SD) zostały zmodernizowane przez Boeinga w ramach Project Julius pod kątem awioniki do Mk4, Mk5 i Mk6/6A. Ten ostatni odpowiada standardowi CH-47F, którego wersję z powiększonymi zbiornikami paliwa dotyczy zamówienie. W lipcu 2017 ogłoszono, że 38 HC Mk4 zostanie zmodernizowanych do wariantu Mk6/6A, gdzie analogowe instrumenty w kabinie zostaną zastąpione przez cyfrowy system sterowania i kontroli lotu DAFCS (Boeing Digital Automatic Flight Control System). Śmigłowce pozostaną na wyposażeniu RAF do lat 2040.