Zgodnie z upublicznioną informacją Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych (IWsp SZ), w 2021 roku zostaną wycofane ze służby w Marynarce Wojennej RP i przekazane do Agencji Mienia Wojskowego (AMW) dwa ostatnie okręty podwodne typu 207 Kobben (projektu IKL IK29), ORP Sęp (295) i Bielik (297).
ORP Sęp (295) służył w norweskiej marynarce wojennej jako HNoMS Skolpen (S306) w latach 1966-2001. Następnie przekazany polskiej Marynarce Wojennej, gdzie wszedł do służby 16 sierpnia 2002
Co ciekawe, przy informacji o przekazaniu wyżej wymienionych jednostek, obecnie przebywających w Porcie Wojennym Gdynia, podano ich wartość, gdyż każdy sprzęt wojskowy przekazywany AMW musi zostać wyceniony. I tak Sępa wyceniono na 750 858,48 zł netto (923 555,93 zł brutto), Bielika na 745 858,48 zł netto (917 405,93 zł brutto), natomiast wycofanego już Kondora, co ciekawe najdrożej, bo na 755 856,37 zł netto (929 703,34 zł brutto).
Jeszcze w ubiegłym roku Ministerstwo Obrony Narodowej zapewniało posłów, że okręty podwodne typu 207 Kobben są bezpieczne w eksploatacji, co sugerowałoby iż mogą pozostać jeszcze w służbie na czas zakupu rozwiązania pomostowego, w miejsce przesuniętego programu kr. Orka. 6 sierpnia 2020 posłowie Konrad Berkowicz i Michał Urbaniak (KORWiN) pytali w interpelacji poselskiej m.in. o to, czy eksploatacja tych okrętów podwodnych jest zgodna z zasadami BHP i czy nie zagraża bezpieczeństwu ich załóg. 16 września została opublikowana odpowiedź w tej sprawie – udzielił jej sekretarz stanu w MON Wojciech Skurkiewicz, który zapewnił, że okręty są bezpieczne.
ORP Bielik (297) służył w norweskiej marynarce wojennej jako HnoMS Svenner (S309) w latach 1967-2001. Następnie przekazany polskiej Marynarce Wojennej, gdzie wszedł do służby 8 września 2003 / Zdjęcia: Michał Szafran
Pod koniec lipca ub. r. Muzeum Marynarki Wojennej (MMW) w Gdyni zawarło dwie umowy z Komenda Portu Wojennego Gdynia i PGZ Stocznią Wojenną na dostosowanie wycofanego ze służby 8 czerwca 2018 bliźniaczego ex-ORP Sokół (294) do roli eksponatu muzealnego (ORP Sokół w Muzeum Marynarki Wojennej, 2020-07-30).
W przypadku Bielika, ostatnie prace naprawcze na jednostce realizowano na podstawie umowy z 15 października 2019. Natomiast 3 czerwca tego samego roku 12. Wojskowy Oddział Gospodarczy zawarł umowę ze spółką Thormex na naprawę, konserwację, serwisowanie, przegląd, certyfikację i legalizację oraz pozostałe usługi w zakresie wykonania przeglądu technicznego, użytkowanych na Kobbenach, czternastu 533-mm naprowadzanych przewodowo torped TP-613 do zwalczania celów nawodnych (Naprawa ORP Bielik, 2019-10-18; Naprawa torped dla Kobbenów, 2019-06-09).
Po wycofaniu ze służby Sępa i Bielika, w służbie w Marynarce Wojennej pozostanie jedynie większy OPR Orzeł (271) projektu 877E/Kilo, na którym jednak w ciągu najbliższych lat także musi zostać wciągnięta bandera. Dlatego MON planuje w tym roku zawarcie umowy na zakup szwedzkich okrętów podwodnych HSwMS Södermanland i Östergötland, zmodyfikowanego typu A17 Södermanland. Informację w tej sprawie potwierdził niedawno rzecznik Inspektoratu Uzbrojenia, mjr Krzysztof Płatek z okazji 10-lecia powstanie tej instytucji i planów zakupowych na bieżący rok (10-lecie Inspektoratu Uzbrojenia, 2021-01-15).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.