We wtorek, 10 czerwca 2025, południowokoreańska spółka KIA Special Vehicle (część KIA Corp.) ogłosiła rozpoczęcie produkcji seryjnej nowej rodziny ulepszonych taktycznych samochodów ciężarowych KMTV (KIA Medium Tactical Vehicle) w zakładzie KIA AutoLand Gwangju.
K551 4×4 / Zdjęcia: KIA Special Vehicle
W uroczystości wzięło udział około 100 kluczowych urzędników, w tym kierownik operacji specjalnych KIA, Kim Ik-tae, dyrektor wykonawczy KIA Autoland Gwangju, Moon Jae-woonga, a także wiceminister obrony ds. Zarządzania Siłami i Zasobami Republiki Korei, szef sztabu logistycznego Kwatery Głównej Wojsk Lądowych oraz szef Agencji Obrony ds. Technologii i Jakości.
Zgodnie z planem finansowym południowokoreańskiego wojska na 2024, budżet w wysokości 1,75 bln KRW (4,761 mld zł) pozwoli na wprowadzenie 5420 egzemplarzy KMTV do 2030 roku i łącznie 9802 egzemplarzy do 2041 roku, które zastąpią 7676 starszych pojazdów. Cena jednostkowa wariantu K551 to 155,4 mln KRW (422,8 tys. zł), a K751 około 188,6 mln KRW (513,14 tys. zł).
Program średnich pojazdów taktycznych o kryptonimie MTV (Medium Tactical Vehicle) był prowadzony od 2010 w celu zastąpienia starzejących się ciężarówek w południowokoreańskim wojsku, a badania rynku rozpoczęły się w 2015 roku po opracowaniu lekkich pojazdów taktycznych KLTV Raycolt/K151 (w Polsce znanych jako Lekkie Pojazdy Rozpoznawcze Legwan), a KIA i południowokoreańskie wojsko podpisały umowę biznesową na KMTV w grudniu 2019.
Obecnie KIA Special Vehicle rozpoczyna produkcję seryjną pojazdów logistycznych: 5-tonowych samochodów ciężarowych K751 6×6 oraz 2,5-tonowych K551 4×4, a także przygotowuje model z kabiną opancerzoną K752 6×6, jako platformy wielozadaniowej.
W przyszłości, w oparciu o platformę KMTV, dostarczane będą różnorodne pojazdy specjalistyczne: 105-mm moździerz samobieżny K105A1 (K651), 120-mm moździerz samobieżny, mobilny radar kontrbateryjny, likwidacji skażeń CBRNE i pojazdy inżynieryjne.
K751 6×6 z kabiną nieopancerzoną
K752 6×6 z kabiną opancerzoną
KMTV został opracowany w oparciu o prywatną ciężarówkę Hyundai Motor PAVISE, co jest wielką zaletą dla kompatybilności komponentów komercyjnych i wielofunkcyjnego zastosowania. Wyposażony w sześciocylindrowy silnik wysokoprężny Hyundai Motor G EGR CRDi Turbo klasy Euro 5 i 8-biegową automatyczną skrzynią biegów ZF 8AP, w wariantach o mocy 280 KM dla K551 i 320 KM dla K751, zapewnia maksymalną prędkość na drodze utwardzonej do 105 km/h, zdolność pokonywania wzniesień o nachyleniu wzdłużnym 60% oraz zasięg jazdy do 1000 km.
Ponadto KMTV został opracowany zgodnie z wymogami wojskowymi, dzięki czemu może pokonywać przeszkody wodne do głębokości 1 m, zapewnia kompatybilność elektromagnetyczną zgodną ze standardem MIL-STD-461G, użytkowanie w temperaturach otoczenia od -32 do +50 st. C czy opony typu run flat. W przypadku K752 6×6 możliwy jest transport do 25 żołnierzy na skrzyni transportowej, a wyposażenie dodatkowe to nawigacja satelitarna, kamery dookólne oraz fotele z zawieszeniem pneumatycznym.