21 grudnia br. amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę Departamentu Stanu USA na ewentualną sprzedaż do Francji katapulty elektromagnetycznej GA-EMS EMALS (Electromagnetic Aircraft Launch System) na potrzeby przyszłego lotniskowca o napędzie jądrowym o kryptonimie PA NG (Porte-avions de nouvelle génération).
Departament Stanu USA wydał zgodę na ewentualną sprzedaż do Francji katapulty elektromagnetycznej GA-EMS EMALS na potrzeby przyszłego lotniskowca o napędzie jądrowym kr. PA NG / Grafika: ministerstwo sił zbrojnych Francji
Zgodnie z opublikowaną informacją, rząd w Paryżu wnioskował o możliwość zakupu jednego zestawu złożonego z dwóch katapult elektromagnetycznej EMALS, zaawansowanego systemu hamowania AAG (Advanced Arresting Gear) oraz trzech liniowych silników indukcyjnych.
Dodatkowo wnioskowano także o wyposażenie i części do testów naziemnych, usługi integracji z okrętem, wsparcie testów i certyfikacji, części okrętowe, specyficzny sprzęt pomocniczy, wyposażenie w konfiguracji amerykańskiej marynarki wojennej (US Navy), czyli Government Furnished Equipment (GFE), system wielofunkcyjnego szkolenia, szkolenie operatorów i techników, elektroniczne pomoce techniczne, rysunki techniczne i dokumentacja techniczna, pomoc techniczna, inżynieryjne usługi techniczne dla wykonawcy umowy (General Atomics-Electromagnetic Systems Group). inne powiązane elementy wsparcia logistycznego i programowego. Szacowany całkowity koszt to maksymalnie 1,321 mld USD (5,42 mld zł).
Przypomnijmy, że w maju 2020 minister sił zbrojnych Francji Florence Parly zapowiedziała, że lotniskowiec nowej generacji PA NG powstanie w stoczni Saint-Nazaire at Chantiers de l’Atlantique, a program oficjalnie rozpoczęto 8 grudnia tego samego roku. Prace konstrukcyjne mają rozpocząć się około 2025 roku, a wejście do służby ma nastąpić w 2038. Wówczas zostanie wycofany ze służby obecny lotniskowiec FS Charles de Gaulle (R-91). Nie jest jasne, czy nadal udziałem w inicjatywie PA NG są zainteresowane Niemcy (Niemcy proponują euro-lotniskowiec?).
Francuski okręt ma mieć około 300 m długości, 40 m szerokości (na linii wody) i 75 000 t wyporności. Napęd mają stanowić dwa reaktory wodne ciśnieniowe K22 o mocy 220 MW każdy (ekwiwalent 300 000 KM), co zapewni prędkość 27 w. Załogę ma stanowić ok. 2000 oficerów i marynarzy oraz personel lotniczy. Skrzydło lotnicze mają stanowić samoloty Rafale M (w wersji F4), samolot bojowy nowej generacji FCAS (Future Combat Air System), samoloty wczesnego ostrzegania i kontroli E-2D Advanced Hawkeye, morskie śmigłowce wielozadaniowe NH90 Caiman oraz bezzałogowe statki latające (E-2D Advanced Hawkeye dla Francji, EuroNaval 2018: Makieta Dassault NGF).
Francja stanie się pierwszym użytkownikiem eksportowym systemu startu i lądowania EMALS/AAG, po amerykańskiej US Navy, która wdraża go na swoich lotniskowcach o napędzie jądrowych typu Gerald R. Ford. 24 października 2017 ówczesna administracja Donalda Trumpa zapowiadała zaoferowanie tego systemu Indiom na potrzeby doposażenia przyszłego lotniskowca INS Vishal w ramach programu IAC-II (Indigenous Aircraft Carrier-II) (Pierwszy lotniskowiec zbudowany w Indiach wyszedł w morze).
Katapulta elektromagnetyczna EMALS ma długość 91 m i pozwala na rozpędzenie samolotu o maksymalnej masie startowej do 45 t do prędkości 240 km/h. Została opracowana w 2009, a rok później rozpoczęto pierwsze testy naziemne. Do 2014 przeprowadzono 450 startów i lądowań różnych typów samolotów będących na wyposażeniu US Navy, a 15 maja 2015 zrealizowano pierwszy start z pokładu przyszłego lotniskowca Gerald R. Ford (CVN-78) w porcie, a w lipcu 2017 na pełnym morzu. Do kwietnia 2021 z pokładu Forda zrealizowano 8000 startów i lądowań z udziałem 351 pilotów (Pierwszy test wstrząsowy lotniskowca Ford).
Nad analogicznymi systemu startu i lądowania pracują również Chiny i Rosja. W przypadku pierwszego państwa, katapulty elektromagnetyczne, zgodnie z dostępnymi informacjami, mają zostać zintegrowane z lotniskowcami typu 003 (w budowie; wodowanie w 2021 lub 2022) i 004 (wkrótce ma nastąpić położenie stępki) (Chiny: Oblot pokładowego J-35, Czwarty chiński lotniskowiec).
Mniej klarowna sytuacja dotyczy Rosji, która na razie ma jedynie ambitne plany morskie. 4 lipca 2018 dyrektor generalny Zjednoczonej Korporacji Stoczniowej OSK, Aleksiej Rachmanow, zapowiedział w wywiadzie dla agencji prasowej TASS, że prace nad katapultą elektromagnetyczną trwają. Jednak problemem wydaje się być sam program budowy nowego lotniskowca w miejsce problematycznego RFS Admirał Kuzniecow, który przechodzi remont i naprawy po wypadkach z października 2018 i grudnia 2019. Nie wiadomo bowiem kiedy taki okręt dla marynarki wojennej Rosji powstanie, choć propozycje ze strony rodzimego przemysłu pojawiły się: Waran i Projekt 11430E Łamantin od Newskiego Biura Projektowo-Konstrukcyjnego czy wcześniejszy Projekt 23000E Sztorm od Państwowego Centrum Badawcze Kryłowa (Koncepcja lotnictwa pokładowego 5. generacji wg RSK MiG).