We wtorek, 6 maja 2025, minister sprawiedliwości Ukrainy Olha Stefaniszyna poinformowała w mediach społecznościowych, że Prokurator Generalny Kanady złożył wniosek do Sądu Najwyższego Ontario o konfiskatę samolotu transportowego An-124-100-150 Rusłan o nr rejestracyjnym RA-82078 i seryjnym 9773054559153, należącego do rosyjskich linii lotniczych Wołga-Dniepr, który od 2022 pozostaje uziemiony w Kanadzie.
Rzeczony Rusłan, który zostanie ma zostać przekazany Ukrainie / Zdjęcie: Olha Stefaniszyna via Facebook
Jak poinformowała ukraińska minister, postępowanie konfiskacyjne toczy się na mocy kanadyjskiego rozporządzenia o specjalnych środkach gospodarczych (Special Economic Measures Act, SEMA) z 1992, a decyzja w sprawie konfiskaty oczekuje obecnie na rozpatrzenie przez Sąd Najwyższy Ontario.
Rosyjski samolot został uziemiony 27 lutego 2022, w trzy dni po wybuchu pełnoskalowej wojny rosyjsko-ukraińskiej, w międzynarodowym porcie lotniczym Toronto-Lester B. Pearson w Kanadzie (samolot dostarczył z Anchorage na Alasce szybkie testy na obecność koronawirusa SARS-CoV-2). Miało to związek z wprowadzeniem zakazu lotów samolotów rosyjskich linii lotniczych w przestrzeni powietrznej wielu państw zachodnich, w tym Kanady.
17 marca 2022 linie lotnicze Wołga-Dniepr ogłosiły wstrzymanie lotów operacyjnych swojej całej floty cargo (uziemione miały zostać również trzy inne Rusłany tych prywatnych linii na niemieckim lotnisku Lipsk/Halle). W kwietniu tego samego roku, w związku z pierwszymi sankcjami nałożonymi na Rosję, kanadyjski sąd nakazał zarekwirowanie Rusłana stojącego w Toronto.
11 kwietnia 2023 po wizycie w Kanadzie premiera Ukrainy Denysa Szmyhala, ówczesny premier Justin Trudeau zapewnił, że samolot zostanie przekazany stronie ukraińskiej, jako forma rekompensaty za rosyjskie szkody wyrządzone podczas wojny.
W sierpniu tego samego roku Wyższy Sąd Antykorupcyjny Ukrainy, po ustaleniu podstaw zastosowania sankcji, uwzględnił wniosek Ministerstwa Sprawiedliwości Ukrainy o zastosowanie sankcji w formie konfiskaty aktywów objętych sankcjami spółki Wołga-Dniepr na rzecz budżetu państwa.
21 września 2024 informowano, że specjaliści ukraińskiej Kompanii Antonowa, oryginalnego projektanta samolotu (choć ten egzemplarz został wyprodukowany przez rosyjskie zakłady ZOA Awiastar-SP z Uljanowska w 1995) przeprowadzili jego inspekcję na prośbę rządu Kanady i stwierdzili, że jest w doskonałym stanie technicznym.
Zgodnie z najnowszą informacją minister sprawiedliwości Ukrainy, Prokurator Generalny Kanady Arif Virani złożył wniosek do Sądu Najwyższego Ontario o przejęcie rosyjskiego samolotu.