W środę, 15 stycznia 2024, południowokoreańska spółka Korea Aerospace Industries (KAI) poinformowała, że dokonała oblotu prototypu morskiego śmigłowca szturmowego XMAH-1, opracowanego w programie MAH (Marine Attack Helicopter) dla tamtejszego Korpusu Piechoty Morskiej (Daehanminguk Haebyeongdae).
Co ciekawe, oblot miał miejsce 17 grudnia 2024, ale uroczystość z tym związana dopiero niemal miesiąc później. Trwający około 20 minut lot został zrealizowany w należącym do KAI, Centrum Lotów Śmigłowców w Jinju k. Gasan, w prowincji Gyeongsang Południowy. Oblot został poprzedzony próbami naziemnymi w październiku, następnie w listopadzie wydano certyfikat FFRR (First Flight Readiness Review) umożliwiający oblot, a program testów w locie ma zostać zakończony w 2026.
Przypomnijmy, że 28 października 2022 spółka KAI podpisała umowę o wartości 303 mln USD (wówczas 1,43 mld zł) z urzędem zamówień obronnych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) na dostawę 3 prototypów i 21 seryjnych śmigłowców. Prace projektowane zakończono we wrześniu 2023.
W środowym wydarzeniu wzięło udział około 100 osób, w tym prezes KAI Kang Gu-young, dowódca Korpusu Piechoty Morskiej gen. Joo Il-seok, dyrektor ds. biznesowych w DAPA Cho Hyun-ki, oraz przedstawiciele Korpusu Piechoty Morskiej i Agencji Rozwoju Obronności ADD (Agency for Defense Development).
Prezes KAI Kang Koo-young powiedział:
Chciałbym podziękować wszystkim, którzy współpracowali, aby lot dziewiczy śmigłowca desantowo-szturmowego zakończył się sukcesem i dodał: Ponieważ osiągnęliśmy ważny punkt zwrotny dla pomyślnego rozwoju, przeprowadzimy bardziej uczciwe i wiarygodne oceny testów w locie, aby stworzyć śmigłowiec, któremu nasze wojsko i obywatele będą mogli zaufać.
W ramach nadchodzącego programu testowego, KAI planuje przeprowadzić próby w zakresie maksymalnych parametrów lotu, takich jak prędkość, pułap czy zawis, aby zweryfikować zakładane osiągi i zdolność operacyjną do użycia uzbrojenia: karabinów maszynowych, rakiet niekierowanych, pocisków kierowanych klasy powietrze-ziemia Cheongeom i pocisków kierowanych klasy powietrze-powietrze.
Plan zakupu śmigłowców MAH i powierzenie projektu spółce KAI ogłoszono 26 kwietnia 2021. Makieta została zaprezentowana 15 października 2019 podczas podczas 12. targów lotniczych i obronnych ADEX (International Aerospace & Defense Exhibition) w Seulu, a w połowie lutego 2021 spółka KAI zaprezentowała grafiki koncepcyjne.
Śmigłowiec szturmowy MAH konstrukcyjnie bazuje na wielozadaniowym śmigłowcu morskim MUH-1 Marineon, będącym wariantem KUH-1 Surion oraz na rozwiązaniach opracowanych na potrzeby programu LAH (Light Attack Helicopter).
Będą to systemy pokładowe: awionika i głowica optoelektroniczna oraz uzbrojenie obejmujące przeciwpancerne pociski kierowane przenoszone w liczbie 8 egzemplarzy. Podobnie jak morski wariant wielozadaniowy, śmigłowiec szturmowy otrzymał dodatkowy zbiornik paliwa wydłużający zasięg lotu, systemem składanych łopat wirnika oraz zestaw specjalnego sprzętu do łączności i nawigacji.
Śmigłowce wejdą w skład nowo formowanego skrzydła lotniczego, którego plany ogłoszono jeszcze w 2012. Ma docelowo składać się z batalionu śmigłowców szturmowych i dwóch batalionów śmigłowców wielozadaniowych. MAH będą pełnić zadania eskorty MUH-1 podczas operacji desantowych.
Nowe śmigłowce będą zdolne do operacji lotniczych z pokładów okrętów marynarki wojennej (Daehanminguk Haegun): dwóch typu Dokdo czy czterech mniejszych typu Cheon Wang Bong, a w przyszłości lekkiego lotniskowca CVX, o ile jego program zostanie wznowiony po tym jak został zamrożony z powodów politycznych w 2023.
Rodzina śmigłowców KUH-1/MUH-1 została wprowadzona do służby w siłach zbrojnych Republiki Korei w, odpowiednio, 2013 i 2018. Wiropłaty powstały w kooperacji z europejskim konsorcjum Eurocopter (obecnie Airbus Helicopters). Śmigłowce napędzają dwa silniki turbowałowe Hanwha Techwin T701 o mocy 1915 KM każdy, wyprodukowane na licencji General Electric.