W czwartek, 15 maja 2025, włoska spółka Iveco Defense Vehicles (IDV; część Iveco S.p.A.) poinformowała na swoim profilu na portalu społecznościowych LinkedIn, że dodała do swojej oferty niepływający wariant kołowego transportera opancerzonego SuperAV o nazwie SuperAV Land w układzie napędowym 8×8.
Zdjęcie: Iveco Defense Vehicles via LinkedIn
Po sukcesie platformy amfibijnej SuperAV, wybranej przez US Marine Corps w programie ACV i przez włoską marynarkę wojenną w programie VBA, IDV dodało do swojego portfolio produktów wersję lądową: SuperAV Land.
Ten lądowy pojazd opancerzony dzieli wiele szeroko przetestowanych rozwiązań z oryginalną platformą amfibijną SuperAV, a także korzysta z szeregu podobieństw logistycznych do swojego odpowiednika amfibijnego – czytamy w krótkim wpisie na platformie LinkedIn.
Jak wspomniano, na bazie SuperAV opracowano pływający transporter piechoty, który zwyciężył w programie o kryptonimie ACV (Amphibious Combat Vehicle) w amerykańskich Korpusie Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC), a w maju 2023 został wybrany w liczbie 36 egzemplarzy przez Marynarkę Wojenną Włoch (siły zbrojne są zainteresowane pozyskaniem 110 kolejnych: 28 dla marynarki, 64 dla wojsk lądowych i 18 dla korpusu inżynieryjnego). W przyszłości trafi też do Hiszpanii. Zainteresowanie wyrażają również Chile (450-500 dla wojsk lądowych i 30 dla marynarki) oraz Katar (setki egzemplarzy właśnie wariantu SuperAV Land, który jest oferowany) (Seryjna produkcja BAE Systems ACV-30 dla Korpusu Piechoty Morskiej).
SuperAV Land współdzieli około 85% komponentów ze swoim amfibijnym poprzednikiem, ale kadłub jest krótszy o 450 mm i niższy o 190 mm. W miejsce śrub napędowych do pływania czy pom zęzowych zamontowano dodatkowe osłony balistyczne.
Według producenta redukcja masy — zbliżona do masy np. bezzałogowej wieży z armatą automatyczną średniego kalibru — została ponownie zainwestowana w opancerzenie, zwiększając przeżywalność załogi na polu walki. Ponadto, zredukowano liczbę żołnierzy desantu z 13 do 9, dostosowując się do typowych wymagań lądowego pola walki.
SuperAV Land ma sam układ napędowy, czyli 700-konny silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem Iveco Cursor 16 o momencie obrotowym 3000 Nm, sprzężony z automatyczną skrzynią biegów Allison 4800 SP. Pojazd jest wyposażony w hydropneumatyczne zawieszenie McPherson oraz zaawansowane rozwiązania dla układu kierowniczego, takie jak skrętna druga oś i opcjonalny układ przeciwskrętu czwartej osi przy niskiej prędkości, który poprawia zwrotność w ciasnych przestrzeniach. Zastosowano również cyfrowy zestaw wektroniki z 900 Ah mocy pokładowej i oferuje integrację podsystemów innych dostawców, systemy diagnostyczne i centralne pompowanie opon.