W poniedziałek, 30 grudnia 2024, Departament Obrony Republiki Irlandii poinformował, że wicepremier (Tánaiste) i minister tego resortu, Micheál Martin, podpisał niedawno umowę o wartości 91,7 mln EUR netto (391,52 zł netto) z brytyjską spółką Airbus Helicopters UK Ltd. (część europejskiej grupy Airbus) na dostawę czterech lekkich śmigłowców wielozadaniowych H145M dla Korpusu Lotniczego (Aer Chór na hÉireann). Dostawy rozpoczną się w pierwszym kwartale 2027.
Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG
Nowe śmigłowce będą służyć do szkolenia pilotów w celu wsparcia operacji Irlandzkich Sił Obronnych (Óglaigh na hÉireann) i Jednostki Wsparcia Lotnictwa Garda Síochána (GASU; tamtejszej Policji – przyp. red.)
Te śmigłowce nie tylko znacznie zwiększą możliwości programów szkolenia pilotów Sił Obronnych, ale także poprawią zdolności wywiadowcze, obserwacyjne, rozpoznawcze i lekkie bojowe naszego Korpusu Lotniczego – powiedział minister obrony.
Ta inwestycja jest kolejnym dowodem zaangażowania rządu w rozwój naszego Korpusu Lotniczego, co ilustruje dostawa dwóch morskich samolotów patrolowych C295 w ciągu ostatnich osiemnastu miesięcy i oczekiwana dostawa wojskowego samolotu transportowego C295 w przyszłym roku – dodał Micheál Martin (Dwa C295 MPA dla Irlandii).
Te znaczące uzupełnienia możliwości Korpusu Lotniczego zostaną również uzupełnione o nabycie nowego wielozadaniowego samolotu Dassault Falcon 6X, na który podpisano umowę na początku tego miesiąca (grudnia 2024 – przyp. red.) – podsumował szef resortu obrony (Irlandia zainteresowana samolotami przechwytującymi).
Na początku 2024 Departament Obrony udzielił zamówienia na przygotowanie szczegółowego planu generalnego rozwoju infrastruktury lotniska wojskowego Casement w Baldonnel (k. Dublina), który określi wymagania dotyczące prac w ciągu najbliższych 20 lat. Budżet na rok 2025 przewiduje dodatkowe 8 mln EUR (34,15 mln zł na wsparcie kosztów utrzymania floty Korpusu Lotniczego, lotniska Casement i szkoleń.
Śmigłowce Airbus H145M zastąpią dwa starsze śmigłowce H135 (wcześniej oznaczone jako EC135P2+) z 302. Eskadry Korpusu Lotniczego o nr seryjnym 270 i fabrycznym 0425 oraz 271/0431, dostarczone przez ówczesną spółkę Eurocopter (obecnie Airbus Helicopters) w listopadzie 2005.
Będą również wykorzystywane do szkolenia pilotów wspomnianej Jednostki Wsparcia Lotnictwa Garda Síochána, która obecnie użytkuje dwa EC135, w tym EC135T1 (256/0149), dostarczony w grudniu 2002 i EC135T2+ (272/0478), przekazany w styczniu 2008. Jednakże te EC135 również mają zostać wymienione na mocy odrębnej umowy na dwa H145. Pierwszy z nich, o nr ser. 287, został po raz pierwszy zaobserwowany w zakładzie Airbus Helicopters w niemieckim Donauwörth we wrześniu br. – nosił rejestrację tymczasową D-HBTS.
H145M zapewni większe możliwości w porównaniu z H135, szczególnie w zakresie misji wsparcia bezpieczeństwa morskiego, misji transportowych, zwiadu, nadzoru, wykrywania celów i rozpoznania (ISTAR) oraz misji szturmowych. Zapewnią także ulepszone funkcje obrazowania elektrooptycznego i termicznego, niedostępne w obecnej flocie śmigłowców irlandzkich. Znacznie poprawią one wsparcie operacyjne świadczone Siłom Operacji Specjalnych – Skrzydłu Ranger Armii – a także zapewnią szersze wsparcie w zakresie szkoleń i operacji Sił Obronnych.
Szef sztabu Sił Obronnych, generał porucznik Seán Clancy, dodał:
Zakup platformy śmigłowcowej Airbus H145M to kolejny ważny krok w drodze transformacyjnej zmiany naszych Sił Obronnych. Te nowe lekkie śmigłowce wielozadaniowe, sprawdzone w służbie w innych armiach, nie tylko wzmocnią zdolności śmigłowcowe Korpusu Lotniczego, ale będą również stanowić kluczowy element umożliwiający dla Armii, Marynarki Wojennej i Sił Operacji Specjalnych.
Dowódca Korpusu Lotniczego, generał brygady Rory O’Connor, powiedział:
Zakup śmigłowców Airbus H145M stanowi ważny kamień milowy dla Korpusu Powietrznego. Te lekkie śmigłowce wielozadaniowe będą stanowić kluczowy element umożliwiający szkolenia, ISTAR i operacje wsparcia bojowego. Będą one zapewniać niezbędne lekkie wsparcie taktycznego transportu dla Armii, Marynarki Wojennej i Skrzydła Ranger Armii, wzmacniając naszą interoperacyjność z Siłami Operacji Specjalnych. Te śmigłowce odegrają również ważną rolę w kształtowaniu kolejnego pokolenia pilotów śmigłowców, zapewniając, że Irlandzki Korpus Lotniczy pozostanie elastyczny i gotowy do wykonywania misji przez wiele lat.
H145M to zmilitaryzowany wariant śmigłowca H145, wcześniej oznaczonego jako Eurocopter EC145.
Najnowsza wersja bestsellerowego Airbusa H145 wykorzystuje innowacyjny pięciołopatowy wirnik, zwiększający obciążenie użyteczne helikoptera o 150 kg. Prostota nowej konstrukcji bezprzegubowego wirnika nośnego ułatwia czynności konserwacyjne, poprawia łatwość serwisowania i niezawodność statku powietrznego, a także zwiększa komfort lotu zarówno dla pasażerów, jak i załogi.
Napędzany dwoma silnikami Safran Arriel 2E, H145 jest wyposażony w cyfrowy system sterowania silnikiem (FADEC) oraz cyfrową awionikę Helionix. Posiada wydajnego czteroosiowego autopilota, zwiększającego bezpieczeństwo i redukującego obciążenie pilota. Szczególnie niski ślad akustyczny sprawia, że H145 jest najcichszym śmigłowcem w swojej klasie, a jego emisja CO2 jest najniższa wśród konkurencji.
W ostatnim czasie spółka dostarczyła pierwszy z 42 H145 dla Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Terytoriów Zamorskich Francji, pierwszy z 82 H145M dla Federalnego Ministerstwa Obrony Niemiec oraz pierwsze dwa z czterech H145D3 dla Ministerstwa Obrony Hondurasu. We wrześniu ub. r. cztery H145 zamówiły wojska lotnicze Indonezji, a w grudniu Bahrajn zamówił dziewięć. Wcześniej zamówienia złożyły m.in. Wielka Brytania i Litwa.
Na zakup H145M zdecydowały się wcześniej także Luksemburg, Cypr, Belgia, Ekwador, Serbia, Węgry i Brunei, a Airbus Helicopters oferuje je w ramach prowadzonych przez Agencję Uzbrojenia konsultacjach rynkowych w programie pozyskania zintegrowanego systemu szkolenia pilotów śmigłowców bojowych, w ramach którego zapotrzebowanie to 24 wiropłaty.
6 grudnia 2024 informowano o dostawie 2000. egzemplarza rodziny H145 dla nieujawnionego klienta, a 9 grudnia informowano, że dostarczono do klienta 1000. egzemplarz śmigłowca nieujawnionego typu, wyposażonego w awionikę Helionix.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.