W środę, 20 sierpnia 2025, amerykańska spółka Lockheed Martin poinformowała, że należąca do niej spółka-córka Sikorsky Aircraft Corporation otrzymała wstępne zamówienie o wartości 43 mln USD (156,44 mln zł) od rodzimych Wojsk Lądowych (US Army) na przeprowadzenie prac inżynieryjnych związanych z modernizacją śmigłowców wielozadaniowych UH-60 Black Hawk pod kątem integracji ich z różnego typu bezzałogowymi statkami latającymi.
Prace w tej fazie modernizacji będą polegać na ulepszeniu płatowca śmigłowca i integracji nowego cyfrowego szkieletu architektury, niezbędnych do przyszłej integracji systemów bezzałogowych w trybie pilnej potrzeby operacyjnej. Kontrakt obejmuje również opracowanie wymagań i architektury z wykorzystaniem inżynierii systemów opartej na modelach ISOM (ang. Model-Based Systems Engineering, MBSE).
Spółka Sikorsky jest gotowa wdrożyć nowe technologie, które wzmocnią sprawdzony w boju śmigłowiec Black Hawk i dadzą żołnierzom US Army większą przewagę w obszarach takich jak Indo-Pacyfik – powiedział Hamid Salim, wiceprezes ds. systemów US Army i USAF w Sikorsky. Zintegrowanie systemów odpalania bezzałogowców z Black Hawkiem zwiększy jego możliwości i zapewni znaczącą przewagę. Modernizacja obniża koszty, zwiększa wydajność i usprawnia ogólną eksploatację i utrzymanie śmigłowca.
Kontrakt wesprze krótkoterminowy priorytet US Army, jakim jest integracja systemów odpalania systemów klasy ALE (Air-Launched-Effects) z Black Hawków, umożliwiając wykorzystanie bezzałogowych statków powietrznych i innych systemów, co zwiększy jego możliwości w zakresie zadań bojowych. Lockheed Martin od lat demonstruje możliwości odpalania pocisków z Black Hawkiem i współpracuje z US Army, aby w 2026 wdrożyć je w formie zintegrowanej.
Współpraca w ramach MBSE i inżynierii cyfrowej będzie koncentrować się na opracowaniu cyfrowego systemu odpalania bezzałogowców, co umożliwi wspólne i efektywne projektowanie, testowanie i eksploatację. Cyfrowy szkielet tej architektury, wspierający otwartą (modułowe) podejście do systemów MOSA (Modular Open Systems Aproach), będzie obejmował rozwój zaawansowanych systemów i oprogramowania wspierających modernizację śmigłowców. Ten cyfrowy szkielet ułatwi szybkie wdrażanie możliwości, aby szybko reagować na przyszłe potrzeby platformy w zakresie misji.
Te wstępne prace nad ulepszeniami płatowca, systemami zasilania i cyfrowym szkieletem stworzą solidny fundament pod dalsze modernizacje zdolności Black Hawka. Dzięki mocniejszemu silnikowi turbowałowemu General Electric T901-GE-900, ulepszeniom płatowca i zasilania, śmigłowiec będzie mógł przenosić większy ładunek na większy dystans, a przyszłe ulepszenia układu sterowania lotem obejmą funkcje autonomii i uczenia maszynowego (sztucznej inteligencji), które pomogą pilotom w trudnych warunkach, zwiększając bezpieczeństwo i skuteczność działań.
Wraz z naszym zespołem składającym się z setek amerykańskich dostawców, jesteśmy zaangażowani w dostarczenie US Army najbardziej zaawansowanego i wydajnego, zmodernizowanego Black Hawka – powiedział Salim. Z niecierpliwością oczekujemy na kontynuację współpracy z US Army, aby zapewnić, że Black Hawk pozostanie kluczowym elementem zdolności obronnych naszego kraju przez wiele lat.
Spółka Sikorsky już dziś wdraża technologię, która doprowadzą do poprawy zdolności zmodernizowanego Black Hawka. Na przykład Sikorsky produkuje i dostarcza zestawy układów wydechowych typu Upturned Exhaust Systems II. Zestawy te zapewniają obecnej flocie i przyszłym zmodernizowanym śmigłowcom znaczną poprawę osiągów w zakresie redukcji widma podczerwonego układu napędowego, redukcji masy, a także poprawy niezawodności i łatwości eksploatacji.
Przypomnijmy, że w maju 2018 US Army zapowiedziały testy bezzałogowego statku latającego rodziny ALTIUS (Air-Launched, Tube-Integrated Unmanned System) ze śmigłowca Black Hawk. Zostały przeprowadzone we wrześniu 2019. Następnie w sierpniu 2020 w programie ALE zlecono 10 spółkom opracowanie technologii integracji bezzałogowców ze śmigłowcami rozpoznawczo-uderzeniowymi FARA (które jednak anulowano) oraz zmiennowirnikowców w programie FLRAA, obecnie znanych jako MV-75, które w przyszłości będą stopniowo zastępować UH-60M/V w US Army.
We’re implementing new technologies that will strengthen the combat-proven Black Hawk helicopter and give U.S. Army soldiers greater advantage in areas like the Indo-Pacific.
Learn more about future Black Hawk upgrades 👇
— Sikorsky (@Sikorsky) August 20, 2025

