W piątek, 13 czerwca 2025, urząd zamówień obronnych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) przy Ministerstwie Obrony Republiki Korei poinformował, że podczas 11. targów Indo Defence 2025 Expo & Forum w Dżakarcie, podpisano aneks do umowy programowej samolotu wielozadaniowego nowej generacji KF-X/IF-X obniżający finansowy wkład Dżakarty. Jest to też potwierdzenie, że państwo to pozostaje w programie.
Zdjęcie: Korea Aerospace Industries
Minister w DAPA, Seok Jong-gun, spotkał się z indonezyjskim ministrem obrony Sjafrie Sjamsoeddinem i wiceministrem obrony Donnym Ermawanem Taufanto podczas Indo Defence i podjął decyzję o reorganizacji współpracy w ramach wspólnego projektu rozwoju samolotu wielozadaniowego KF-21 Boramae (kor. Jastrząb) i pchnięciu go do przodu podejmując rozwiązanie nierozstrzygniętych kwestii związanych z indonezyjskim personelem technicznym.
Ponadto minister obrony Sjamsoeddin wyraził nadzieję, że współpraca przemysłu obronnego z Koreą będzie kontynuowana, a obie strony zgodziły się rozszerzyć obszary współpracy poza projekty związane z samolotami bojowymi na systemy naziemne i morskie.
W związku z tym szef Korean Fighter Program w DAPA i szef Generalnej Dyrekcji Sił Rezerwowych Indonezyjskiego Ministerstwa Obrony Narodowej podpisali zmienioną Umowę projektową między dwoma krajami w sprawie dostosowania wskaźnika wkładu Indonezji, odzwierciedlającą wyniki rezolucji komitetu DAPPC (Defense Acquisition Program Promotion Committee) z 16 sierpnia ubiegłego roku.
Zgodnie z zatwierdzonymi warunkami, Indonezja zapłaciła dotychczas około 400 mld KRW (1,08 mld zł), a pozostałe 200 mld KRW (541 mln zł) ma zostać zapłacone zgodnie ze zmienionym harmonogramem w 2025 i 2026 – pierwotnie miało to być 1,7 bln KRW (4,6 mld zł).
Ministerstwo Obrony Indonezji oświadczyło, że obecnie wszczyna procedury administracyjne w celu zapłaty pozostałej części wkładu na rzecz wspólnego rozwoju KF-21, a jeśli wkład zostanie zapłacony zgodnie z planem, oczekuje się, że współpraca przemysłu obronnego między dwoma krajami nabierze ponownie rozpędu.
Dwa kraje szczegółowo omówiły również przyszłą seryjną produkcję indonezyjskiego samolotu w ramach IF-X. W ramach tego przedsięwzięcia, spółki Korea Aerospace Industries (KAI) i PT Dirgantara Indonesia zgodziły się określić i rozszerzyć kompleksową współpracę strategiczną od produkcji do marketingu w celu praktycznego wdrożenia masowej produkcji indonezyjskiego samolotu, w tym utworzenie infrastruktury do montażu końcowego i centrum wsparcia MRO (Maintenance, Repair & Overhaul).
Ponadto minister DAPA spotkał się z zastępcą szefa sztabu Sił Powietrznych Indonezji gen. Tedi Rizalihadi, aby wyjaśnić stan rozwoju KF-21 w Korei, i osiągnęli wzajemny konsensus, że wprowadzenie indonezyjskiego IF-X do Sił Powietrznych Indonezji w przyszłości przyczyni się do ich wzmocnienia.
Minister Seok Jong-geon powiedział:
Podczas tej wizyty w Indo Defence potwierdziliśmy, że dwustronna współpraca przemysłu obronnego, która była nieco napięta z powodu obecnego problemu indonezyjskiego personelu technicznego, wróciła na właściwe tory i dodał: Dołożymy wszelkich starań, aby wzmocnić współpracę przemysłu obronnego z Indonezją w różnych obszarach, takich jak okręty podwodne, uzbrojenie i systemy obrony powietrznej, a w przyszłości rozszerzyć współpracę na cały region Azji Południowo-Wschodniej.
Komentarz MILMAG
Informacja DAPA rozjaśniła sytuację, po tym jak 11 czerwca br. prezydent Turcji Recep Tayyip Erdoğan ogłosił w mediach społecznościowych, że Indonezja zamówiła 48 samolotów wielozadaniowych 5. generacji TF Kaan, które wyprodukuje turecki holding TUSAŞ/TAI (Türk Havacılık ve Uzay Sanayii/Turkish Aerospace Industries). Wygląda na to, że Dżakarta zamierza inwestować w oba typy perspektywicznych samolotów bojowych.
Przy czym nadal nie sfinalizowano zakupu 24 amerykańskich Boeing F-15IDN (lokalne oznaczenie F-15EX Eagle II), ale ostatnio wyrażono chęć dokupienia dodatkowych francuskich Dassault Rafale F4 do 42 już zakontraktowanych.