W czwartek, 25 września 2025, indyjska rządowa Agencja Badań i Rozwoju Technologii Wojskowych DRDO (Defence Research and Development Organisation) poinformowała w mediach społecznościowych, że dzień wcześniej przeprowadziła pierwsze w historii tego kraju strzelanie pociskiem balistycznym pośredniego zasięgu Agni Prime z kolejowej wyrzutni rakietowej.
Pocisk rakietowy Agni Prime pośredniego zasięgu został pomyślnie przetestowany 24 września 2025 roku z mobilnej wyrzutni kolejowej. Będzie to zwielokrotnienie potencjału sił strategicznych, z przełomowym systemem rakietowym, łączącym systemy drogowe i szynowe – napisano w komunikacie DRDO w opisie nagrania wideo z testu przeprowadzonego w nieujawnionej lokalizacji.
Indie przeprowadziły udany test pocisku rakietowego Agni Prime o pośrednim zasięgu z mobilnej wyrzutni kolejowej. Ten pocisk nowej generacji został zaprojektowany do wystrzelenia na odległość do 2000 km i wyposażony jest w szereg zaawansowanych funkcji.
Pierwszy w swoim rodzaju start, przeprowadzony ze specjalnie zaprojektowanej mobilnej wyrzutni kolejowej, umożliwia przemieszczanie się po sieci kolejowej bez żadnych warunków wstępnych, co pozwala użytkownikowi na mobilność w terenie i odpalenie pocisku w krótkim czasie reakcji przy ograniczonej widoczności.
Gratulacje dla DRDO, Dowództwa Sił Strategicznych (SFC) i Sił Zbrojnych za udany test pocisku rakietowego Agni Prime o pośrednim zasięgu. Ten udany test w locie umieścił Indie w gronie wybranych krajów, które opracowały system wyrzutni kanistrowej z mobilnej sieci kolejowej – napisał na platformie społecznościowej X, minister obrony Indii Rajnath Singh.
Zasilany paliwem stałym Agni P (zwany też Agni Prime) ma zasięg do 2000 km i reprezentuje nową generację rodziny pocisków balistycznych Agni (w religii wedyjskiej bóg ognia) i ma być następcą pocisków Agni-I (700-1200 km) oraz Agni-II (2000-3500 km). Pocisk ma 10,5 m długości, 1,15 m średnicy i masę startową 11 t. Przenosi dwie głowice konwencjonalne termobaryczne lub termonuklearne w układzie MIRV (Multiple Independently targetable Reentry Vehicle).
Charakteryzuje się kompozytową obudową silnika marszowego, lepszymi materiałami pędnymi oraz systemami nawigacyjnymi i sterowania (żyroskop laserowy z redundantną mikronawigacją inercyjną i cyfrowym systemem sterowania, opcjonalnie wspomagany przez nawigację satelitarną GPS/NavIC).
Pocisk został wyprodukowany przez spółkę Bharat Dynamics Limited (BDL). Prace nad nim ogłoszono w 2016 – wówczas nosił oznaczenie Agni-1P. W przeciwieństwie do wcześniejszych pocisków rodziny Agni jest przewożony w kontenerze startowym, dzięki czemu może być przechowywany w gotowości do startu przez dłuższy czas bez konieczności serwisowania.
Pierwszy test miał miejsce 28 czerwca 2021 z wyrzutni samochodowej Tatra 815 8×8. Kolejne testy miały miejsce 18 grudnia 2021, 21 października 2022, 7 czerwca 2023 i 3 kwietnia 2024 – wszystkie były udane.
Wyrzutnie kolejowe pocisków balistycznych
Faktycznie jak stwierdził indyjski minister obrony, dotychczas tylko w kilku państwach rozwijano tego typu wyrzutnie kolejowe. Przodował w tym ZSRR, a potem Rosja z wyrzutnią BŻRK 19P961 z międzykontynentalnym pociskiem balistycznym RT-23UTTH Mołodiec, które były użytkowane w 1989-2008. W latach 2012-2017 rozważano wprowadzenie kolejnej generacji pocisków RS-24 Jars lub RS-24 Jars-M, które miały otrzymać oznaczenie RS-24 Barguzin, ale zrezygnowano z tego. Natomiast 23 stycznia 2022 pojawiła się informacja o zainteresowaniu wykorzystania takiej wyrzutni dla rakiet kosmicznych, ale od tamtej pory nie publikowano aktualizacji tych planów.
W USA z kolei, w 1986 w ramach programu MX, planowano budowę ciężkiego pocisku MGM-118A Peacekeeper na bazie LGM-118, który miał być przenoszony w specjalnie zmodyfikowanym wagonie Peacekeeper Rail Garrison Car, ale z planów zrezygnowano wraz z końcem zimnej wojny.
W Chinach od około 2010 rozwijano kolejowy system wystrzeliwania międzykontynentalnych pocisków balistycznych DF-41. Jedyny dotąd odnotowany test miał miejsce 5 grudniu 2016 na poligonie Wuzhai w prowincji Shanxi i był to tzw. zimny start, polegający na wypchnięciu za pomocą gazogeneratorów pocisku z kontenera startowego, ale bez inicjacji silnika marszowego stopnia pierwszego. Pojawiły się też doniesienia, że wybudowano 2000 km szyn o zwiększonej szerokości do obsługi specjalnych kolejowych wyrzutni.
15 września 2021 z kolei Korea Północna wystrzeliła pocisk balistyczny krótkiego zasięgu KN-23 (Hwasong-11Ga) po raz pierwszy z platformy kolejowej – był to także jedyny dotąd test.
Intermediate Range Agni-Prime Missile was successfully tested on 24 Sep 2025 from a Rail based Mobile launcher. This will be a force multiplier to strategic forces, with a game changer road cum rail missile system pic.twitter.com/bEmDQoHNUf
— DRDO (@DRDO_India) September 25, 2025
India has carried out the successful launch of Intermediate Range Agni-Prime Missile from a Rail based Mobile launcher system. This next generation missile is designed to cover a range up to 2000 km and is equipped with various advanced features.
The first-of-its-kind launch… pic.twitter.com/00GpGSNOeE
— Rajnath Singh (@rajnathsingh) September 25, 2025
Czytaj także:


