Podczas Międzynarodowej Wystawy Obronnej i Konferencji IDEX 2021 w Abu Zabi miała miejsce premiera prototypu nowego niderlandzkiego średniego pojazdu opancerzonego MTV (Medium Tactical Vehicle) opracowanego przez włoską spółkę Iveco Defence Vehicles w ramach szerszego programu DVOW (Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen). Premiera w Zjednoczonych Emiratach Arabskich nie jest przypadkowa – pojazd został zaoferowany także na eksport (Niderlandy odbierają pierwsze Scania Gryphus, 2020-10-07).

Podczas targów IDEX 2021 w Abu Zabi miała miejsce premiera nowego niderlandzkiego średniego pojazdu opancerzonego opracowanego przez włoską spółkę Iveco Defence Vehicles / Zdjęcie: Iveco Defence Vehicles

Podczas targów IDEX 2021 w Abu Zabi miała miejsce premiera nowego niderlandzkiego średniego pojazdu opancerzonego opracowanego przez włoską spółkę Iveco Defence Vehicles / Zdjęcie: Iveco Defence Vehicles

Premiera odbyła się w około miesiąc po tym, jak 19 stycznia br. Iveco Defence Vehicles zaprezentowało pierwszą wizualizację nowego pojazdu opancerzonego. 12 września 2019 ministerstwo obrony Królestwa Niderlandów zamówiło 1275 pojazdów MTV (pierwotnie oznaczonych jako LMV 2 i później zmodyfikowanych), które otrzymają oznaczenie 12 kN we wszystkich rodzajach sił zbrojnych i żandarmerii wojskowej. Dostawy zaplanowano na lata 2022-2026/2027. Pierwsza transza obejmie dostawę 357 pojazdów (Holandia zamawia Iveco LMV 2, 2019-08-23).

Zakładowe testy prototypu mają rozpocząć się jeszcze w tym roku, po czym w kolejnym rozpoczną się próby państwowe. Jeśli zakończą się pozytywnie, pojazdy trafią do jednostek liniowych począwszy od 2023 (Niderlandy i Estonia kupują THeMIS, 2020-09-29).

Na IDEX 2021 zaprezentowano wariant bazowy czterodrzwiowego transportera opancerzonego, dostosowanego dla pięcioosobowej załogi wraz z pasażerami, zabudowanym z chronionym tylnym przedziałem ładunkowym w wersji hard-top. Pojazd charakteryzuje się modułową konstrukcją, gdzie opancerzony moduł przedziału załogi jest umieszczony na tyle wysoko, aby zminimalizować oddziaływanie min i improwizowanych ładunków wybuchowych (Iveco Trakker dla Bundeswehry, 2021-01-19).

Niderlandzkie MTV zostały zamówione w wersjach z krótkim i długim modułem przedziału załogi (nieopancerzonym soft-top i opancerzonym hard-top) w czterech wersjach z dwoma członkami załogi jako pojazd patrolowy/łącznikowy dla dwóch pasażerów, pojazd transportowy, ambulans opancerzony z możliwością transportu dwóch rannych na leżąco lub czterech na siedząco oraz pojazd sił bezpieczeństwa dla wojsk lotniczych i żandarmerii wojskowej dla sześciu pasażerów.

12-tonowy MTV o ładowności 1200 kg jest napędzany silnikiem wysokoprężnym o mocy 281 KM (207 kW), przenoszonej na obie osie za pomocą automatycznej skrzyni biegów. Kabiny wszystkich wariantów wykonane będą ze stali balistycznej i zabezpieczone przed ostrzałem z broni małokalibrowej i detonacją ładunków wybuchowych dodatkowymi elementami ochrony balistycznej i przeciwminowej. Dzięki szeregowej magistrali komunikacyjnej CAN Bus pojazdy będą przystosowane do integracji systemów dowodzenia, kontroli, łączności, komputerowych i zwiadu C4I (Command, Control, Communications, Computers, & Intelligence). Dwadzieścia MTV otrzyma zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (zsmu) z 7,62 lub 12,7-mm karabinem maszynowym albo granatnikiem automatycznym do samoobrony.

Równolegle z MTV, Iveco Defence Vehicles zaprezentowało w Abu Zabi szeroką gamę pojazdów opancerzonych o masie całkowitej od 7 do 19 t. Należą do nich wielozadaniowy pojazd wojskowy MUV (Military Utility Vehicle), lekki pojazd wielozadaniowy LMV (Light Multirole Vehicle) i średni pojazd opancerzony MPV (Medium Protected Vehicle) (Problemy z LMV Lynx, 2019-09-23).