Podczas tegorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, Huta Stalowa Wola zaprezentuje dwie nowości. Pierwsza to Zdalnie Sterowany Moduł Uzbrojenia (tzw. lekka wieża). Druga – to debiut nowej propozycji dla Sił Zbrojnych RP – koncepcji polskiego Ciężkiego Bojowego Wozu Piechoty (CBWP), który zostanie zaprezentowany na stoisku PGZ w formie modelu 1:4. Ciężki Bojowy Wóz Piechoty to najbardziej oczekiwany obecnie pojazd z wachlarza gąsienicowych wozów bojowych dla Sił Zbrojnych RP. SZ RP nie pozyskały dotąd nowoczesnego ciężkiego bojowego wozu piechoty, ale wykorzystują pozostałe niewielkie ilości starego BWP-1 oczekując na wdrożenie pływającego BWP Borsuk do jednostek zmechanizowanych.
Projekt CBWP jest przedsięwzięciem realizowanym pod nadzorem Polskiej Grupy Zbrojeniowej. W Hucie Stalowa Wola powadzony jest obecnie proces projektowy kluczowego elementu, tj. podwozia CBWP. HSW przedstawi propozycję CBWP z wykorzystaniem doświadczeń z programu NBPWP Borsuk oraz polonizacji podwozia do AHS Krab.
Propozycja PGZ opracowywana przez HSW (Huta Stalowa Wola) to nowoczesna, gąsienicowa platforma bojowa przeznaczona do działań na współczesnym polu walki. Głównym zadaniem Ciężkiego BWP (CBWP) jest transport i ochrona pododdziałów piechoty oraz zapewnienie im wsparcia ogniowego w warunkach intensywnego zagrożenia. Pojazd charakteryzuje się wysoką mobilnością taktyczną dzięki zastosowaniu podwozia gąsienicowego, które umożliwia poruszanie się w trudnym terenie. Konstrukcja zapewnia zaawansowaną ochronę balistyczną i przeciwminową, zgodną ze standardami STANAG, co czyni go zdolnym do działania w rejonach o dużym nasyceniu środkami ogniowymi. Wnętrze pojazdu zaprojektowano z myślą o bezpieczeństwie i komforcie załogi oraz desantu, przewidziano miejsce dla dowódcy, kierowcy oraz 6-8 żołnierzy w pełnym oporządzeniu. Podstawowym uzbrojeniem CBWP jest wieża zdalnie sterowana ZSSW-30 wyposażona w armatę kalibru 30/40 mm oraz zintegrowaną wyrzutnię PPK SPIKE. System wieżowy posiada zaawansowane systemy optoelektroniczne i celownicze, pozwalające na skuteczne prowadzenie ognia w każdych warunkach. Opcjonalnie wyposażony w aktywny system ochrony (APS), który zwiększa jego przeżywalność na współczesnym polu walki, eliminując zagrożenia ze strony pocisków przeciwpancernych i dronów. Pojazd wyposażony w systemy ostrzegania o opromieniowaniu laserowym (np. OBRA-3), system ochrony przed bronią masowego rażenia (ABC) oraz instalację filtrowentylacyjną. Ciężki BWP to kompleksowy system bojowy, gotowy do działania w warunkach nowoczesnej wojny, charakteryzującej się szybkością, dużą precyzją i wysokim poziomem zagrożeń (Ciężkie Bojowe Wozy Piechoty dla Sił Zbrojnych RP).
Zdalnie Sterowany Moduł Uzbrojenia 30/40 mm to system wieżowy charakteryzujący się budową modułową oraz niską masą poniżej 1500 kg. Posiada dwuosiową stabilizację uzbrojenia, niezależny stabilizowany przyrząd obserwacyjny operatora przetwarzający obraz w jakości HD a także tryby Hunter-Killer oraz Killer-Killer Wyposażony w system automatycznego śledzenia celu oraz inne systemy znane z ZSSW-30. Jego system nawigacji ze zintegrowanym odbiornikiem nawigacji satelitarnej i modułem kryptograficznym charakteryzuje się dużą dokładnością jak i niezawodnością. ZSMU jest wyposażony w system antydronowy do detekcji dronów aktywny i pasywny oraz do neutralizacji niekinetycznej zintegrowany z istniejącymi systemami rozpoznania oraz systemem uzbrojenia wieży. Posiada również dedykowany karabin maszynowy kal. 7,62 mm oraz wyrzutnię pocisków PPK Spike. Wysoki poziom ochrony załogi. HSW zaprezentuje moduł w formie zintegrowanej z Taktycznym Pojazdem Wielozadaniowym 4×4 Waran.
Na targach nie zabraknie też najnowszego wyrobu – pierwszego całkowicie polskiego pływającego BWP Borsuk. W tym roku zobaczymy pierwszy egzemplarz seryjny Borsuka. W bieżącym roku pierwsze seryjne Borsuki trafią do brygad zmechanizowanych (Pierwsze seryjne Borsuki zakontraktowane).
Na MSPO zostanie zaprezentowany również pierwszy egzemplarz seryjny Pojazdu Minowania Narzutowego Baobab-K. Baobab umożliwia ustawianie zapór minowych o różnych wielkościach, gęstościach minowania i czasach samolikwidacji. Proces układania pola minowego jest zautomatyzowany i odbywa się ze stanowiska sterowania (Pojazdy minowania narzutowego Baobab-K dla Sił Zbrojnych RP).
Heron – Taktyczny Pojazd Wielozadaniowy Nowej Generacji, to kolejna propozycja HSW dla SZ RP. Heron to w pełni opancerzony pojazd 6×6, zaprojektowany jako mobilne stanowisko dowodzenia, m.in. dla pododdziałów artylerii rakietowej. Przeznaczony do współpracy z wyrzutniami WR-40 Langusta, Homar-A i Homar-K, zapewnia nieprzerwaną łączność oraz kontrolę na poziomie batalionu. Jednym z kluczowych elementów wyposażenia jest system BMS Jaśmin – zintegrowany pakiet teleinformatyczny z terminalami taktycznymi, interkomem i oprogramowaniem wspierającym dowodzenie. Pojazd może być wyposażony w system samoosłony C-OBRA (zintegrowany z wyrzutniami ROSY), system przeciwpożarowy oraz układ filtrowentylacji. Cechuje się niezależnym zawieszeniem, regulowanym prześwitem, a także posiada skrętną pierwszą i trzecią oś, co zwiększa jego manewrowość. Heron łączy zdolność działania w ruchu z wysoką odpornością balistyczną. Opracowany przez Hutę Stalowa Wola przy współpracy z polskimi i zagranicznymi partnerami, stanowi nowoczesne narzędzie dowodzenia na współczesnym polu walki (MSPO 2024: Kielecka premiera dowódczego Herona 6×6).
HSW zaprezentuje przyczepę Santrailer-3 opracowaną przez Oddział HSW Autosan w Sanoku. To trzyosiowa terenowa przyczepa obrotnicowa jest przeznaczona do przewozu 20-stopowych kontenerów typu 1C o masie całkowitej nieprzekraczającej 10T. Przyczepa Santrailer-3 ma możliwość brodzenia na maksymalną głębokość 1000 mm oraz pokonywania rowów o szerokości 600 mm.
Kolejną propozycją Oddziału HSW Autosan jest Kontener KW1C. Dzięki integracji z różnymi systemami transportowymi, kontener może służyć jako niezależny warsztat wspierający bieżące naprawy i konserwację sprzętu wojskowego, nawet w najbardziej wymagających warunkach polowych. Wyposażenie takie jak samopoziomujący hydrauliczny układ podnoszenia, dwa niezależne układy oświetlenia, zaawansowany system alarmowy oraz modułowa konstrukcja przedziału technicznego, z wysuwanymi skrzyniami, zapewniają maksymalną funkcjonalność i bezpieczeństwo użytkowania.
Kontener KW1C jest przykładem innowacyjnego podejścia do potrzeb współczesnych sił zbrojnych umożliwiając efektywne utrzymanie gotowości operacyjnej sprzętu w różnorodnych warunkach klimatycznych.
Informacja prasowa



