W dniach 27 i 28 marca Huta Stalowa Wola należąca do Grupy PGZ zorganizowała wizytę dziennikarzy zajmujących się branżą obronną. Jej celem było przedstawienie w jaki sposób zakład w Stalowej Woli zwiększa swoje możliwości produkcyjne. Pierwotnie wizyta miała być częścią uroczystości podpisania umowy wykonawczej na 111 NBPWP Borsuk, jednak miejsce podpisania umowy w ostatniej chwili uległo zmianie (Pierwsze seryjne Borsuki zakontraktowane).
HSW zwielokrotni moce produkcyjne
Zaproszeni dziennikarze mieli możliwość zapoznać się z aktualnym stanem realizacji najnowszych inwestycji mających na celu zwiększenie mocy produkcyjnych spółki. Wiesław Szymczak, członek zarządu ds. produkcji i logistyki zaprezentował dwa nowe oddziały HSW odkupione od chińskiej spółki Liu Hong jesienią 2023. Realizowano tam produkcję maszyn budowlanych na rynek cywilny. Obecnie hale są stopniowo przystosowywane do produkcji Krabów i Borsuków. Jednak wymagają jeszcze doposażenia w specjalistyczny park maszynowy (HSW kupiła zakład w Stalowej Woli).
W jednej z odzyskanych przez HSW hal (tzw. zakład M16), które niegdyś były częścią HSW zajmującą się produkcja maszyn budowlanych, obecnie trwa m.in. integracja podwozi Jelcz 8×8 z wyrzutniami Chunmoo w ramach programu Homar-K. W drugiej ruszyła produkcja przekładni układu transmisji m.in. dla Borsuka. Warto wspomnieć, że w latach 1960. zakład M16 powstał z myślą o produkcji BWP-1 dla polskiego wojska. Ostatecznie do tej produkcji nie doszło, a zakład zajął się produkcja maszyn budowlanych. Teraz zakład M16 stanie się miejscem, gdzie będą produkowane Borsuki (Pierwsza tegoroczna dostawa modułów wyrzutni Homar-K).
Automat spawalniczy wykorzystywany do spawania wież do Krabów i Raków. W większym wydaniu takie urządzenia są wykorzystywane do spawania kadłubów Krabów i Borsuków / Zdjęcie: HSW
W wyremontowanym zakładzie M16 znajdzie się m.in. kilka stanowisk z robotami spawalniczymi zdolnymi do spawania kadłubów Krabów i Borsuków oraz kilka mniejszych przeznaczonych do spawania wież Krabów, Raków i ZSSW-30. Będzie to zwielokrotnienie liczby takich maszyn wykorzystywanych już przez HSW w obecnej produkcji.
Poprzednio HSW zorganizowało podobną wizytę w stalowowolskim zakładzie mniej więcej rok temu. Mieliśmy więc okazję zobaczyć jak dużego postępu dokonano w budowie nowej infrastruktury. W miejscu, gdzie przed rokiem znajdował się pusty teren po wyburzeniu starego budynku fabrycznego, obecnie stoi już nowa hala, która w znaczący sposób zwiększyła kubaturę istniejącego zakładu, w którym odbywa się dziś produkcja Krabów, Raków oraz systemów wieżowych ZSSW-30. Nowa hala jest przygotowana do wyposażana w specjalistyczne maszyny produkcyjne, co ma nastąpić w najbliższych miesiącach.
Inwestycje HSW obejmują także lufownię, która ma otrzymać nowe maszyny pozwalające znacznie zwiększyć moce produkcyjne. Obecnie, obok luf do krabów i Raków HSW posiada także kompetencje do produkcji luf do czołgów Leopard 2 (Kolejny etap robotyzacji Huty Stalowa Wola ze wsparciem środków z KPO).
Jak zauważa Wiesław Szymczak, dzięki nowym inwestycjom możliwości produkcyjne HSW zostaną zwielokrotnione. Jego zdaniem zakład będzie niebawem przygotowany do przyjęcia zamówień na kolejne Borsuki i ich realizowania równolegle z kontraktem podpisanym 27 marca br. Przytacza tu przykład systemów wieżowych ZSSW-30. Obecnie w HSW trwa równolegle realizacja dwóch kontraktów – jednego na 70 i drugiego na 58 systemów wieżowych. Podobnie może być prowadzona produkcja Borsuków.
Modyfikacje Kraba i nowe kompetencje HSW
HSW zyska także wkrótce nowe kompetencje w zakresie serwisowania działek Mk 44S Bushmaster II wykorzystywanych w systemach wieżowych KTO Rosomak i Borsuka. W Stalowej Woli powstanie centrum serwisowe tego uzbrojenia. Oprócz Bushmasterów montowanych na platformach lądowych, będą tu w przyszłości prowadzone prace obsługowe m.in. działek montowanych na polskich śmigłowcach AH-64D/E Apache Guardian.
Oprócz produkcji ZSSW-30, Krabów i Borsuków (o czym dalej), w HSW trwa także produkcja nowych Wozów Dowódczych/Wozów Dowódczo-Sztabowych dla jednostek wyposażonych w koreańskie armatohaubice K9. Nowe WD/WDSz otrzymały zawieszenie hydropneumatyczne, a także nowe kadłuby o nieco zmienionej geometrii, z przednią częścią przypominającą kształtem Borsuka.
Nowy Wóz Dowódczy/Dowódczo-Sztanowy (WD/WDSz) / Zdjęcie: Grzegorz Sobczak, MILMAG
Trwa także rozwój armatohaubicy Krab. Opracowano już modyfikację Krab K-01 z bogatszym wyposażeniem pojazdu. Trwają też prace nad wersją Krab K-02, która ma otrzymać m.in. automat ładowania i zdalnie sterowany moduł uzbrojenia. Załoga tej wersji ma być zredukowana z pięciu do czterech osób. Co ciekawe, w razie niesprawności automatu ładowania, załoga ma mieć możliwość ręcznego ładowania działa.
Jeden z najbardziej znanych produktów HSW – armatohaubica Krab. Zakład pracuje nad kolejnymi modyfikacjami Krab K-01 i K-02 / Zdjęcie: Grzegorz Sobczak, MILMAG
Ciężki bwp i inne programy rozwojowe
Przedstawiciele zarządu HSW zaprezentowali także obecną działalność zakładów w odniesieniu do prac rozwojowych jakie są prowadzone przez spółkę. Poinformowano o pracach nad nowym „lekkim” Zdanie Sterowanym Modułem Uzbrojenia ZSMU-30 przeznaczonym m.in. do zabudowy na pojazdach Waran. Próby nowego systemu mają się zacząć jeszcze w tym roku, a publicznie ZSMU-30 zostanie zaprezentowany prawdopodobnie na najbliższym MSPO w Kielcach.
Modernizację przechodzi także system minowania narzutowego Baobab-K. Platforma, na której zamontowany jest system ma mieć konstrukcje modułową, która umożliwi w przyszłości dobieranie liczby wyrzutników min. Obecnie system ma sześć wyrzutników, po modyfikacji klient będzie mógł dobierać ich liczbę od dwóch do sześciu. Modułowa konstrukcja platformy ma pomóc również w przyszłości zamontować system na podwoziu gąsienicowym.
To oczywiście nie wszystkie prace rozwojowe jakie prowadzi HSW. Warto wspomnieć o zaprezentowanym w ubiegłym roku opracowanym głównie z myślą o Borsuku nowym systemie wieżowym moździerza Rak, który właśnie przechodzi badania. Trwają także prace nad ciężkim bwp, który chce Wojskom Lądowym zaoferować HSW. Podczas spotkania zaprezentowano wstępną wizualizację nowego pojazdu. Przedstawiono także koncepcję oferowanego przez HSW nowego kołowego transportera opancerzonego (nkto). Jak podają przedstawiciele zarządu HSW, przy pracach rozwojowych (projektowanie, próby itp.) zatrudnionych jest ok. 340 osób.
Produkcja Borsuków
Dostawy NBPWP Borsuk z pierwszej umowy wykonawczej zaplanowano na lata 2025-2029. Będzie to możliwe dzięki pewnym działaniom wyprzedzającym podjętym przez HSW. Po pierwsze, prace nad rozbudową zakładu umożliwiające produkcję Borsuka zostały podjęte na tyle wcześnie, że nowe moce produkcyjne staną się dostępne już niebawem.
Najnowsze dziecko HSW – NBPWP Borsuk / Zdjęcie:Grzegorz Sobczak, MILMAG
Po drugie, przygotowując się do realizacji pierwszej umowy wykonawczej, HSW podjęła produkcję seryjnych Borsuków z wyprzedzeniem, dzięki czemu pierwsze egzemplarze NBPWP Borsuk będą dostarczone jeszcze w tym roku. Co ciekawe, pierwsze seryjne Borsuki jakie trafią do Wojsk Lądowych będą nowo wyprodukowanymi pojazdami. Prototypy wykorzystywane dotychczas do prób, zanim ostatecznie trafią do użytkownika, muszą przejść pewne modernizacje dostosowujące je do obecnej konfiguracji. Zostaną więc dostarczone w późniejszym terminie.
Na zakończenie przypomnijmy, że HSW to nie tylko zakłady w Stalowej Woli ale także oddziały w Dęblinie i Autosan w Sanoku. W tej ostatniej lokalizacji pod koniec ubiegłego roku uruchomiono montaż samochodów ciężarowych Jelcz – pojazdów dwuosiowych, średniotonażowych z linii 442.32 4×4.