5 sierpnia amerykańska spółka Hermeus Corporation z Atlanty w stanie Georgia poinformowała, że otrzymała zlecenie o wartości 60 mln USD (230,4 mln zł) od amerykańskich wojsk lotniczych (US Air Force, USAF) na budowę i testy samolotu hipersonicznego wielokrotnego użytku o nazwie Quarterhorse (Chiński samolot suborbitalny wielokrotnego użytku).
Amerykańskie wojska lotnicze zleciły spółce Hermeus Corporation budowę i testy samolotu hipersonicznego wielokrotnego użytku o nazwie Quarterhorse
Nieco wbrew nazwie Hermeus Corporation to start-up założony w 2018 roku. Umowa na prace badawcze z USAF miała zostać zawarta 30 lipca w ramach inicjatywy AFWERX, promującej współpracę sił zbrojnych z przemysłem (w tym małymi przedsiębiorstwami) na rozwój nowych platform powietrznych. Środki na ten cel pochodzą z programu Strategic Funding Increase (STRATFI). Wcześniej, tj. 6 sierpnia 2020, spółka otrzymała 1,5 mln USD na wstępne prace koncepcyjne w ramach fazy II SBIR (USAF zainteresowane elektrycznym Hexa).
Joshua Burger, kierownik programu Vector Initiative, który nadzoruje prace nad Quarterhorse w Hermeus Corporation, powiedział:
Partnerstwo małych spółek jest uznawane przez siły powietrzne USA za ważny element napędzający innowacje. Zmniejszenie ryzyka w technologiach transportu dużych prędkości, tak jak robimy to w ramach umowy, zapewni krótkoterminowe i długoterminowe korzyści zarówno amerykańskim siłom powietrznym, jak i bazie przemysłowej branży obronnej.
Hermeus Corporation bada różne koncepcje płatowca dla większego samolotu z jeszcze potężniejszym napędem
Quarterhorse ma być pierwszym samolotem, który będzie wykorzystywał silnik strumieniowy w układzie mieszanym opartym na turbinie (Turbine-Based Combined Cycle, TBCC): ramjet (poddźwiękowa komora spalania) i turbojet (silnik turboodrzutowy), który zapewni prędkość przelotową Ma5. Prototyp silnika został przetestowany w tunelu aerodynamicznym w styczniu 2020. Jednym z jego elementów składowych jest silnik turboodrzutowy General Electric J85. Warto zauważyć, że koncepcję takiego napędu bada też od kilku lat laboratorium badawcze Sił Powietrznych AFRL (Air Force Research Laboratory) oraz agencja DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) (USAF testują nowy silnik strumieniowy).
Schemat budowy silnika strumieniowego w układzie mieszanym TBCC, który będzie napędzał samolot hipersoniczny Quarterhorse / Grafiki: Hermeus Corporation
Quarterhorse ma mieć około 12,2 m (40 stóp) długości i 3,05 m (10 stóp) rozpiętości skrzydeł. Oblot samolotu, będącego w istocie demonstratorem technologii, ma nastąpić za około 18 miesięcy. Kontrakt zakłada przetestowanie w locie napędu hipersonicznego, a następnie budowę trzech samolotów w ciągu trzech lat.
Oba kontrakty są częścią inicjatywy nadzorowanej przez biuro programowe (PEO) Presidential and Executive Airlift Directorate w Air Force Life Cycle Management Center (AFLCMC) Dowództwa Logistycznego Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (Air Force Materiel Command, AFMC). Ma ona na celu opracowanie hipersonicznego samolotu prezydenckiego. W programie uczestniczą też konkurencyjne podmioty: Boom Supersonic, która 7 października 2020 zaprezentowała demonstrator technologii XB-1, oraz inny start-up, Exosonic.
Prototyp silnika strumieniowego TBCC został przetestowany w tunelu aerodynamicznym w styczniu 2020 / Zdjęcie: Hermeus Corporation
Harmonogram USAF zakłada testy małego, autonomicznego samolotu hipersonicznego w 2023, średniego, autonomicznego samolotu zdolnego do transportu ładunków w 2025 oraz większego samolotu pasażerskiego o pojemności od 9 do 19 osób w 2029.
Warto dodać, że w lutym 2021 spółka Hermeus Corporation nawiązała współpracę z agencją kosmiczną NASA o nazwie Space Act Agreement (SAA), również mającą na celu budowę samolotu hipersonicznego, ale komercyjnego. Agencja poszukuje w ostatnich latach rozwiązań technologicznych w zakresie budowy samolotów o wielkich prędkościach przelotowych. Warto tu wspomnieć choćby budowany przez Lockheed Martin ponaddźwiękowy samolot doświadczalny X-59 QueSST (Quiet Supersonic Transport) (X-59 dla NASA).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.