30 czerwca niemiecka spółka Hensoldt poinformowała, że dzień wcześnie doszło do podpisania umowy o nieujawnionej wartości z niemieckim Urzędem do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) na opracowanie, dostawę i zabudowę zestawów systemu rozpoznawczego na trzech przyszłych samolotach Bombardier Global 6000 w ramach programu PEGASUS (PErsistent German Airborne SUrveillance System) (Rząd Niemiec kupi akcje Hensoldt).
Niemiecka spółka Hensoldt dostarczy i zabuduje zestawy systemu rozpoznawczego na trzech przyszłych niemieckich samolotach Bombardier Global 6000 PEGASUS / Grafika: Hensoldt
Program PEGASUS zakłada wprowadzenie lotniczego systemu rozpoznania sygnałów elektromagnetycznych ELINT (ELectronic INTelligence) na wyposażenie lotnictwa marynarki wojennej (Marineflieger).
Początkowo zakładano, iż platformą bazową będzie autonomiczny bezzałogowy statek latający dużej długotrwałości lotu (HALE) typu Northrop Grumman MQ-4C Triton. Rząd w Berlinie otrzymał zgodę na ich zakup 5 kwietnia 2018 za maksymalnie 2,5 mld USD. Jednakże 28 stycznia 2020 pojawiła się informacja o rezygnacji z ich zakupu, co należy rozumieć jako pokłosie fiaska wprowadzenia do służby w wojskach lotniczych (Luftwaffe) spokrewnionego z Tritonami, bsl RQ-4E Euro Hawk (pierwszego z pięciu planowanych pierwotnie do zamówienia) (Niemiecki RQ-4E Euro Hawk do muzeum, Niemcy rezygnują z zakupu Tritonów).
Thomas Müller, dyrektor generalny Hensoldt, powiedział:
PEGASUS ma ogromne znaczenie dla całej polityki przemysłowej dla Niemiec jako zaawansowanej technologicznie lokalizacji (zamówienia – przyp. red.). Ogólna odpowiedzialność za system spoczywa na Niemczech, a tworzenie wartości odbywa się głównie za pośrednictwem spółek krajowych. Daje to Bundeswehrze nieograniczony dostęp do wszystkich używanych technologii.
Federalne ministerstwo obrony Niemiec zdecydowało się jako alternatywę wybrać platformę załogową, wskazując samoloty biznesowe Bombardier Global 6000, których trzy egzemplarze już służą w Luftwaffe do przewozu najważniejszych osób w państwie (VIP). Samoloty te będą mogły wykonywać loty w cywilnych korytarzach powietrznych bez żadnych przeszkód – co było z kolei problemem przy certyfikacji Euro Hawka (Rheinmetall, Diehl i Hensoldt w programie NnbS).
Płatowce mają pochodzić z bieżącej linii produkcyjnej tych samolotów kanadyjskiej spółki Bombardier Aviation i zostaną zamówione przez spółkę Lufthansa Technik, która zrealizuje prace przygotowawcze do integracji z systemem rozpoznawczym, w tym modyfikację kabiny. W programie uczestniczy łącznie prawie 30 niemieckich podmiotów, w tym z sektora średnich przedsiębiorstw.
System ELINT dla PEGASUS ma zostać opracowany na bazie modułowego systemu Kalaetron, który z kolei powstał na bazie przetestowanego w powietrzu systemu ISIS, opracowanego wspólnie z EADS (obecnie Airbus Defence and Space). Zestaw systemu ISIS był przenoszony w sześciu zasobnikach na bsl Euro Hawk.
Wejście do służby systemu PEGASUS zaplanowano na 2025 rok. Trzy samoloty rozpoznania sygnałów elektromagnetycznych wypełnią zadania wycofanych w 2010 roku pięciu samolotów Breguet BR.1150M Atlantic w ramach misji SLWÜA (Signalerfassende Luftgestützte Weiträumige Überwachung und Aufklärung; pol. lotnicze zbieranie sygnałów elektronicznych oraz zwiad i rozpoznanie dalekiego zasięgu).
Uzupełni je pięć samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych P-8A Poseidon, których zakup potwierdziła 30 czerwca br. federalna minister obrony Annegret Kramp-Karrenbauer podczas wizyty w Waszyngtonie. Umowa o wartości 1,1 mld EUR (4,97 mld zł) ma zostać podpisana do końca roku (Współpraca Boeinga z niemieckim przemysłem na rzecz P-8A Poseidon).
Warto dodać na koniec, iż Bombardier Global 6000 zostały już wcześniej wskazane jako platforma do zabudowy specjalnej. Warto tu wspomnieć szwedzkie samoloty wczesnego ostrzegania i dowodzenia (Airborne Early Warning and Control, AEW&C) Saab GlobalEye zamówione w pięciu egzemplarzach przez Zjednoczone Emiraty Arabskie, cztery przyszłe samoloty walki radioelektronicznej HAVA SOJ dla Turcji czy dziesięć planowanych amerykańskich samolotów walki radioelektronicznej EC-37B Compass Call w ramach programu EC-X (BAE testuje technologię SABER dla samolotów EC-37B Compass Call, Kolejne dwa GlobalEye dla ZEA, HAVA SOJ dla Turcji).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.