Koreańskie przedsiębiorstwo proponuje przyśpieszona dostawę trzech okrętów typu KSS-III Batch 2 wraz z pakietem inwestycji w polski przemysł stoczniowy oraz sektor B+R. Dodatkowo, w okresie przejściowym Koreańczycy deklarują wypożyczenie dodatkowego okrętu podwodnego, na pokładzie którego polskie załogi przechodziłyby szkolenia i podtrzymywały umiejętności (KSS-III od Hanwha Ocean propozycją w programie Orka).
Makieta okrętu KSS-III Batch 2 przedstawiona podczas targów MSPO 2024 / Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski. MILMAG
Jak podkreślają przedstawiciele Hanwha Ocean pierwszy z zamówionych okrętów mógłby dotrzeć do Polski w 6 lat od momentu podpisania umowy, natomiast cały program miałby być zrealizowany w niespełna 8,5 roku. Całość miał by wspierać leasing jednostki KSS-I/Jangbogo (konstrukcji bazującej na niemieckim okręcie U-209), która, jak dowiedziała się Redakcja MILMAG, może zostać udostępniona polskim marynarzom około roku 2027-2028 (Hanwha Ocean buduje drugi okręt podwodny KSS-III serii drugiej).
Aby skusić krajowy przemysł Hanwha Ocean wychodzi z oferta utworzenia w Polsce niezależnego Centrum Wsparcia MRO (Maintenance, Repair & Overhaul). Takie rozwiązanie ma zapewnić możliwość pełnego utrzymania okrętów (począwszy od przeglądów bieżących, po naprawy główne). Cały proces mają nadzorować koreańscy specjaliści (Hanwha Ocean stawia na strategiczną współpracę z polskimi stoczniami, Hanwha Ocean zacieśnia współpracę z polskim przemysłem, Porozumienie Grupy WB i Hanwha Ocean w obszarze rozwiązań morskich i programu Orka).
W ślad za tym Hanwha Ocean zadeklarowała zainwestowanie kwoty 100 mln USD w polski sektor stoczniowy. W ramach tego koreańskie przedsiębiorstwo chce modernizować infrastrukturę, szkolić kadry, wspierać działania B+R oraz współpracować z polskimi stoczniami w zakresie budowy i obsługi statków cywilnych. Ponadto, w rachubę ma wchodzić transfer know-how dotyczącego okrętów podwodnych. Ma to również pozwolić na włączenie polskich dostawców w globalną sieć Hanwha Ocean (Korea Płd.: Rozwój okrętów podwodnych KSS-IV od 2028).
KSS-III Batch 2
Okręty podwodne serii drugiej będą wypierać 3600 ton (w porównaniu do 3358 t), dodatkowo mają być wysoce zautomatyzowane, co umożliwi ich obsługę przez załogę liczącą minimum 33 oficerów i marynarzy (w porównaniu do 50). KSS-III Batch II zostanie wyposażony w różnorodne uzbrojenie, i jest zdolny do wystrzeliwania pocisków przeciwokrętowych, pocisków woda-ziemia, ciężkich torped K744 Baek Sang Eo kal. 533,4 mm i stawiania min morskich. Będzie mieć konstrukcję kadłuba minimalizującą hałas, umożliwiającą dyskretne operacje podwodne, niezależny od powietrza układ napędowy (AIP) oparty na ogniwach paliwowych oraz najnowocześniejsze akumulatory litowo-jonowe, dzięki którym będzie mógł pozostać pod wodą przez ponad trzy tygodnie bez wynurzania się. Jak wspomniano, okręt podwodny ma również mieć zdolność wykonywania uderzeń dalekiego zasięgu, będąc w stanie odpalić zarówno konwencjonalne pociski balistyczne wystrzeliwane z okrętów podwodnych, jak i pociski manewrujące, co znacznie zwiększa jego zdolności odstraszania (Korea Płd. przetestowała morski pocisk balistyczny).
Ponadto KSS-III jest wyposażony w zaawansowane zintegrowane systemy zarządzania walką i sonar, a także system łączności i sojusznicze łącze teleinformatyczne Link, które zapewniają interoperacyjność z państwami sojuszniczymi. KSS-III jest zaprojektowany z myślą o wielozadaniowości, a modułowa budowa umożliwia wymianę wyposażenia na potrzeby poszczególnych misji, np. rozpoznawczych.