Delegacja Hanwha Ocean odwiedziła w dniach 25–27 marca Stocznię Remontową Nauta oraz dwie stocznie wchodzące w skład Grupy Remontowa Holding – Gdańską Stocznię Remontowa i stocznię Remontowa Shipbuilding, gdzie omawiano możliwości długoterminowej współpracy w obszarze zielonych technologii oraz usług MRO (Maintenance, Repair and Overhaul) dla cywilnych i wojennych jednostek morskich.
Polskie podmioty wyraziły gotowość do pogłębienia współpracy z Hanwha Ocean – jednym z globalnych liderów w dziedzinie budowy okrętów i zaawansowanych usług serwisowych / Zdjęcia: Hanwha Ocean
Podczas wizyt w polskich stoczniach delegacji przewodniczył Sean Seong-Woo Park, wiceprezes Hanwha Ocean odpowiedzialny za program Orka, który podkreślił, że firma jest żywo zainteresowana budowaniem trwałych relacji przemysłowych i technologicznych z polskimi partnerami.
25 marca przedstawiciele Hanwha Ocean spotkali się z zarządem Remontowa Shipbuilding, by omówić możliwości współpracy w zakresie budowy statków cywilnych, rozwoju zielonych technologii oraz transferu kompetencji w obszarze budowy statków cywilnych. W rozmowach wzięli udział eksperci ds. strategii, zakupów, produkcji i serwisu, którzy zaprezentowali szerokie portfolio rozwiązań i potencjalnych obszarów kooperacji.
Mamy nadzieję, że to spotkanie stanie się początkiem długofalowej współpracy i otworzy nowe możliwości biznesowe – powiedział podczas spotkania prezes Remontowa Shipbuilding, Dariusz Jaguszewski.
Stocznia Remontowa Shipbuilding w Gdańsku jest jedną z największych stoczni w Polsce i buduje kompletnie wyposażone nowoczesne statki, w tym okręty wojenne dla Marynarki Wojennej RP, jak i jednostki różnego typu dla armatorów cywilnych (Hanwha Ocean zacieśnia współpracę z polskim przemysłem).
Hanwha Ocean oferuje Marynarce Wojennej RP okręt podwodny KSS-III Batch 2,wyposażony w systemy zdolne do rażenia celów lądowych, jako propozycję w ramach programu zakupu okrętów podwodnych „Orka”. Firma deklaruje również pełne zaangażowanie we wzmacnianie polskiego przemysłu stoczniowego poprzez programy inwestycyjne i transfer technologii
Dzień później, 26 marca, delegacja Hanwha Ocean odwiedziła Stocznię Remontową Nauta w Gdyni. Rozmowy dotyczyły rozwoju współpracy w obszarze budowy okrętów oraz świadczenia usług MRO. Poruszono również temat udziału Hanwha Ocean w programie Orka – pozyskania nowych okrętów podwodnych dla Polskiej Marynarki Wojennej (KSS-III od Hanwha Ocean propozycją w programie Orka).
W ramach swojej oferty Hanwha Ocean proponuje okręt podwodny KSS-III Batch 2,wyposażony w baterie litowo-jonowe oraz system AIP (Air Independent Propulsion). Jednostka dysponuje sześcioma wyrzutniami przystosowanymi do wystrzeliwania pocisków manewrujących, torped, pocisków przeciwokrętowych oraz stawiania min. Dodatkowo okręt wyposażony jest w wyrzutnie pionowego startu dla pocisków balistycznych wyposażonych w konwencjonalne głowice bojowe (Korea Płd.: Rozwój okrętów podwodnych KSS-IV od 2028).
Hanwha Ocean deklaruje również gotowość do przekazania technologii w zakresie obsługi serwisowej okrętów podwodnych, co umożliwi polskim stoczniom i zakładom przemysłowym samodzielną i niezależną realizację działań MRO w przyszłości.
Monika Kozakiewicz, prezes Stoczni Remontowej Nauta, zaznaczyła:
Nauta jest otwarta na współpracę międzynarodową i aktywnie poszukuje partnerstw korzystnych dla obu stron. Cieszymy się z możliwości nawiązania relacji z Hanwha Ocean i liczymy na strategiczną współpracę opartą na wzajemnym zaufaniu i wymianie technologii.
Stocznia Remontowa Nauta, z siedzibą w Gdyni, to stocznia z prawie stuletnią tradycją, którą z powodzeniem łączy z nowoczesnym zapleczem technologicznym. Oprócz standardowych remontów realizuje również złożone konwersje i przebudowy jednostek.
W trzecim dniu zaplanowanych wizyt delegacja z Hanwha Ocean została zapoznana z obiektami Gdańskiej Stoczni Remontowa im. J. Piłsudskiego, która jest największą stocznią remontową i konwersyjną w Polsce oraz jedną z największych tego typu na świecie. Każdego roku realizuje ponad 200 projektów remontowych dla jednostek pływających z całego świata – w tym promów pasażerskich i samochodowych, tankowców, kontenerowców, masowców, statków offshore, pogłębiarek, platform wiertniczych oraz okrętów wojennych. Tak szeroki zakres kompetencji stoczni stwarza szerokie możliwości dla dwustronnej współpracy, która może przyczynić się do dynamicznego rozwoju obu firm.
Wiceprezes Hanwha Ocean Sean Seong-Woo Park w następujący sposób podsumował intensywne trzydniowe rozmowy w polskich stoczniach:
Hanwha Ocean deklaruje pełne zaangażowanie we wspieranie rozwoju zdolności Marynarki Wojennej RP poprzez strategiczne partnerstwa z lokalnym przemysłem i stoczniami. Chcemy umacniać współpracę z polskim rządem i partnerami przemysłowymi, wspólnie przyczyniając się do wzrostu bezpieczeństwa i rozwoju gospodarczego.
Hanwha Ocean rozwija relacje z polskimi firmami. We wrześniu 2024 roku spółka podpisała porozumienie z Grupą WB dotyczące współpracy w zakresie rozwiązań morskich, w tym budowy elementów dla okrętów podwodnych w ramach programu Orka (Porozumienie Grupy WB i Hanwha Ocean w obszarze rozwiązań morskich i programu Orka).
Wcześniej firma zawarła umowę z PGZ oraz Babcock International na współpracę w obszarze MRO dla polskiej marynarki wojennej, opierając się na rozbudowanej sieci około 200 koreańskich partnerów przemysłowych (Babcock rozszerza współpracę z Hanwha Ocean i Korea Aerospace Industries).
Informacja prasowa