W piątek, 25 lipca 2025, południowokoreańska spółka Hanwha Aerospace poinformowała, że podpisała porozumienie z agencją kosmiczną KARI (Korea Aerospace Research Institute) w sprawie pełnego transferu technologii trójstopniowej rakiety nośnej KSLV-II Nuri (Korean Space Launch Vehicle-II) do sektora prywatnego.
Transfer technologii podkreśla zaangażowanie Hanwha Aerospace w rozwój przemysłu kosmicznego jako głównego motoru wzrostu w przyszłości, uzupełniając jej ugruntowaną pozycję lidera w sektorze obronnym.
Ta przełomowa umowa jest pierwszym przypadkiem w Korei Południowej, gdy pełna technologia cyklu życia rakiety nośnej została przekazana sektorowi prywatnemu, formalnie pozycjonując Hanwha Aerospace na czele rozwijającego się przemysłu kosmicznego w kraju. Na mocy tej umowy Hanwha Aerospace zabezpieczyła wyłączne prawa do produkcji i wystrzeliwania KSLV-II bezpośrednio do 2032, uzyskując dostęp do pełnego zakresu technologii, w tym projektowania, produkcji rakiet i operacji startowych.
KSLV-II to monumentalne osiągnięcie dla Korei Południowej. Projekt, rozwijany przez 14 lat od 2010 do 2023 roku, był narodowym wysiłkiem prowadzonym przez KARI z udziałem ponad 300 prywatnych przedsiębiorstw. Jej udane wdrożenie uczyniło Koreę Południową siódmym krajem na świecie zdolnym do wystrzelenia satelity przy użyciu własnej technologii (trzy starty, w tym dwa udane w 2023 i 2022). Na mocy umowy Hanwha Aerospace będzie ściśle współpracować z KARI przy nadchodzących startach KSLV-II, zapewniając płynny i kompleksowy transfer wiedzy operacyjnej i zgromadzonego doświadczenia.
To przejęcie jest kamieniem węgielnym strategii Hanwha mającej na celu zbudowanie kompleksowego łańcucha wartości dla przemysłu kosmicznego. Wykorzystując synergie z podmiotami powiązanymi, takimi jak Hanwha Systems i Satrec Initiative, spółka dąży do połączenia startów rakiet, produkcji satelitów i usług satelitarnych, tworząc solidny ekosystem kosmiczny kierowany przez sektor prywatny.
Ten transfer technologii to kluczowy kamień milowy dla poprawy zdolności przemysłu kosmicznego naszego kraju. Daje nam podstawę do zwiększenia możliwości technologicznych i efektywności kosztowej KSLV-II – powiedział Son Jae-il, prezes i dyrektor generalny Hanwha Aerospace. Naszym celem jest zbudowanie solidnej i konkurencyjnej na świecie komercyjnej usługi startów rakiet, umacniając naszą pozycję lidera w nowej erze kosmicznej.
Do tej pory w programie tym Hanwha Aerospace była odpowiedzialna za budowę silnika na paliwo ciekłe o ciągu 75 ton, zaworów sterujących dopływem paliwa, a także systemów sterowania położeniem rakiety. W grudniu 2022 roku Hanwha Aerospace została integratorem programu modernizacji rakiet KSLV. W 2024 roku Hanwha Aerospace została wskazana przez rząd Republiki Korei jako integrator programu budowy kolejnej rakiety KSLV-III, będącej rozwinięciem konstrukcji KSLV-II, we współpracy z KARI. Celem prac jest zbudowanie i wystrzelenie do 2032 roku koreańskiego modułu do badania Księżyca (Wiele twarzy Hanwha Aerospace, Lotnictwo i kosmos: Hanwha na Farnborough 2024).
Na podstawie informacji prasowej
Technologia koreańskiej rakiety kosmicznej 🚀 #KSLV_II #Nuri trafi w całości do #HanwhaAerospace. Pełny transfer tak zaawansowanej technologii do sektora prywatnego jest pierwszym tego typu przypadkiem w 🇰🇷 Południowej Korei i wynika z zawartej dzisiaj w umowy z Koreańskim… pic.twitter.com/D9F8xv3piN
— Hanwha Aerospace Europe (@HanwhaEurope) July 25, 2025



