W poniedziałek, 14 kwietnia 2025, brytyjska spółka General Dynamics UK poinformowała w mediach społecznościowych o wyprodukowaniu w walijskim zakładzie Merthyr Tydfil 100. egzemplarza bojowego wozu rozpoznawczego Ajax, przeznaczonego dla rodzimych Wojsk Lądowych (British Army) w ramach programu Scout SV (Specialist Vehicle).
Jubileuszowy egzemplarz trafi do pułku Household Cavalry Regiment z Bulford Camp w hrabstwie Wiltshire. Co istotne, obecnie trwa produkcja poprawionych pojazdów (Capability Drop 3), których wadliwa konstrukcja przyczyniła się do wstrzymania dostaw w styczniu 2020 oraz płatności dla wykonawcy w grudniu tego samego roku. Eksploatacja wersji Capability Drop 1 w liczbie 44 egzemplarzy nie była możliwa z powodu nadmiernego hałasu i wibracji (powodujących u żołnierzy problemy ze słuchem, nudności i obrzęki stawów), ale także nieścisłości w wymiarach konstrukcyjnych i jakości wykonania u podwykonawcy: hiszpańskiej spółki GDELS Santa Bárbara Sistemas oraz celności uzbrojenia głównego, czyli 40-mm armaty CTAI CT40).
Po wyeliminowaniu problemów (wdrożono lepsze wytłumienie hałasu, nowe fotele i warstwową ochronę słuchu), na początku 2023 wznowiono płatności, w czerwcu 2023 szkolenia żołnierzy (po próbach wznowionych w październiku 2022), a następnie dostawy nowych egzemplarzy w wersji Capability Drop 2. Następnie wdrożono poprawiony Capability Drop 3, na bazie doświadczeń pierwszego etapu eksploatacji, gdzie poprawiono opancerzenie, systemy uzbrojenia i łączności, podzespoły układu napędowego i przeniesienia mocy oraz wdrożono kolejne rozwiązania redukcji widma termicznego i radarowego. Docelowo w eksploatacji będzie Capability Drop 4, uwzględniający wszystkie wnioski z testów i poprawek, co nastąpi w październiku 2028 (po zakończeniu w 2026 testów Reliability Growth Trials). Do września 2029 planowane jest zakończenie szkoleń.
Poza wymienioną na początku jednostką, wdrażanie pojazdów wznowiono również w Queen’s Royal Hussars, Royal Lancers oraz Combat Manoeuvre Centre w Bovington (w tej ostatniej są realizowane testy operacyjne). Do końca roku planowana jest dostawa ponad 180 pojazdów.
Poza bazowym bojowego wozu rozpoznawczego Ajax, rodzina pojazdów w programie Scout SV, szacowanym pierwotnie na 5,5 mld GBP, obejmuje: 245 w wersji bazowej (w tym 198 do walki i rozpoznania, 23 kontroli ognia i 24 rozpoznania) oraz 256 jako wozy wsparcia bojowego PMRS (Protected Mobility Recce Support), w tym 93 transportery i pojazdy wsparcia rozpoznania Ares, 112 wozów dowodzenia Athena i 51 wozów saperskich 51 Argus. Pozostałe 88 pojazdów będą to pojazdy inżynieryjne: 38 wozów ewakuacyjnych Atlas i 50 wozów remontowych Apollo – łącznie 589 egzemplarzy jako następców przestarzałych CVR(T) (Combat Vehicle Reconnaissance Tracked).
Pierwotnie dostawy miały zakończyć się w 2026, ale opóźnienia programu sięgają 8 lat.