27 lipca służba prasowa brytyjskich wojsk lądowych (British Army) poinformowała, że w ubiegłym tygodniu pułk Household Cavalry Regiment z Bulford Camp w hrabstwie Wiltshire odebrał partię pierwszych sześciu gąsienicowych pojazdów opancerzonych Ares w ramach programu Scout SV. Wcześniej pojazdy przechodziły próby odbiorcze w centrum testowym wojsk lądowych (British Army Armour Centre) w Bovington w hrabstwie Dorset.

W najnowszej informacji prasowej brakuje wyjaśnienia, czy wcześniejsze problemy zostały pomyślnie rozwiązane, ale z uwagi na rozpoczęcie dostaw, można założyć, że tak. / Zdjęcie: British Army

W najnowszej informacji prasowej brakuje wyjaśnienia, czy wcześniejsze problemy zostały pomyślnie rozwiązane, ale z uwagi na rozpoczęcie dostaw, można założyć, że tak. / Zdjęcie: British Army

Informacja prasowa nie precyzuje, który wariant pojazdu Ares został dostarczony. British Army ma otrzymać 93 pojazdy tego typu w konfiguracji transporterów (Armoured Personnel Carrier) i 34 w konfiguracji wsparcia rozpoznania (Formation Reconnaissance Overwatch). Zgodnie z opublikowaną fotografią, a także nagraniem wideo w mediach społecznościowych, widać na nich przynajmniej dwa wozy rozpoznawcze. Pojazdy w tym wariancie wyposażono w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Protector, opracowany przez norweską spółkę Kongsberg Protech Systems (KPS). Moduł jest uzbrojony w 7,62-mm uniwersalny karabin maszynowy L94A1, 12,7-mm ciężki karabin maszynowy oraz 40-mm granatnik automatyczny. 

Co ciekawe, jeszcze 5 czerwca br. pojawiła się informacja, że brytyjski resort obrony skierował, wart 5,3 mld GBP (25,58 mld zł) program Scout SV do ponownego przeglądu, gdyż spółka General Dynamics Land Systems–UK (GDLS-UK) nie dotrzymała terminów dostaw bojowych wozów piechoty Ajax wraz z wariantami specjalistycznymi (wśród nich w pierwszej kolejności Aresów). Stwierdzono też problemy z jakością wykonania partii pojazdów przekazanej na próby. Za produkcję kadłubów pierwszej partii pojazdów rodziny Scout SV odpowiada hiszpańska spółka GDELS-Santa Bárbara Sistemas, a montaż końcowy wraz z doposażeniem jest realizowany w zakładach GDLS-UK w walijskim Merthyr Tydfil (Kolejne problemy Ajaxów, 2020-06-08). 

/ Film: British Army

Program Scout SV

Planowanych jest łącznie sześć wariantów specjalistycznych, oprócz już dostarczonych na próby bwp Ajax i bwr Ares, będą to wóz zabezpieczenia technicznego Apollo, wóz ewakuacji i ratownictwa technicznego Atlas, opancerzony wóz inżynieryjny Argus i opancerzony pojazd – stanowisko dowodzenia Athena (Acusonic dla brytyjskich Ajaxów, 2018-03-20).

Brytyjskie wojska lądowe mają otrzymać sześć wyspecjalizowanych wariantów pojazdów opancerzonych w ramach programu Scout SV. / Grafika: GDLS-UK

Brytyjskie wojska lądowe mają otrzymać sześć wyspecjalizowanych wariantów pojazdów opancerzonych w ramach programu Scout SV. / Grafika: GDLS-UK

Zgodnie z umową z 2015, GDLS-UK dostarczy łącznie 589 pojazdów z rodziny Ajax, które zastąpią CVR(T) – Combat Vehicle Reconnaissance (Tracked). Spośród tej liczby 245 będzie stanowić bwp (w tym 198 do walki i rozpoznania, 23 kontroli ognia i 24 rozpoznania). Kolejne 256 to wozy wsparcia bojowego PMRS (Protected Mobility Recce Support), w tym 93 transportery i 34 pojazdy wsparcia rozpoznania Ares, 112 Athena i 51 Argus. Pozostałe 88 pojazdów będą to pojazdy inżynieryjne: 38 Atlas i 50 Apollo (Wielka Brytania zamawia Boxery, 2019-11-06).