W czwartek, 20 marca 2025, hiszpańska spółka General Dynamics European Land Systems – Santa Bárbara Sistemas (GDELS-SBS, część europejskiej GDELS) poinformowała, że podpisała umowę o współpracy z niemiecką spółką KNDS Deutschland (część francusko-niemieckiej spółko joint venture KNDS) w sprawie współpracy dotyczącej potencjalnej modernizacji floty czołgów Leopard 2E hiszpańskich wojsk lądowych (Ejército de Tierra).
Hiszpański Leopard 2E podczas ćwiczenia NATO Trident Juncture 2015 / Zdjęcie: Karl Schoen, Allied Joint Force Command Brunssum
KNDS Deutschland jako oryginalny producent sprzętu (Original Equipment Manufacturer, OEM) i właściciel dokumentacji projektowej i technicznej rodziny czołgów Leopard 2 oraz GDELS – Santa Bárbara Sistemas jako wiodący hiszpański producent gąsienicowych i kołowych pojazdów opancerzonych, łączą swoje technologiczne i przemysłowe doświadczenie oraz możliwości, aby zaoferować odpowiednią modernizację hiszpańskich czołgów Leoparda 2E i zapewnić ciągłą interoperacyjność z innymi europejskimi kluczowymi użytkownikami Leoparda 2 i sojusznikami (w ramach tzw. grupy LeoBen).
Umowa wzmacniająca silne, oparte na zaufaniu relacje między obiema spółkami w pierwotnym programie produkcyjnym Leoparda 2E dla hiszpańskich sił zbrojnych została podpisana już pod koniec ubiegłego roku. Ponadto KNDS i GDELS-SBS, wspólnie z izraelską spółką Rafael Advanced Defense Systems nawiązały ustrukturyzowaną współpracę jako członkowie założyciele EuroTrophy, niemieckiej spółki joint venture zajmującej się produkcją najbardziej zaawansowanego i sprawdzonego w boju systemu aktywnej ochrony (ASOP) dla pojazdów wojskowych. Trophy HV klasy hard-kill stał się częścią nowej standardowej konfiguracji Leoparda 2A8 dla niemieckiej Bundeswehry (Trophy HV dla niemieckich Leopardów 2A8).
Dzięki tym krokom GDELS-SBS jest przygotowane do ponownego przejęcia kluczowej roli w przyszłym programie modernizacji Leoparda 2E hiszpańskiej armii.
Wcześniej, 13 marca br. hiszpańska spółka Indra podpisała porozumienie z niemiecką Rheinmetall Electronics (część grupy Rheinmetall AG) o wspólnym zaoferowaniu modernizacji wyposażenia systemu dowodzenia, kierowania, łączności, przetwarzania danych i rozpoznania (C4I) hiszpańskich Leopardów 2E. Rheinmetall AG jest z kolei oryginalnym producentem sprzętu w zakresie systemu kierowania ogniem oraz uzbrojenia głównego czołgów rodziny Leopard 2. Spółka Indra zaoferuje wyposażenie optoelektroniczne, systemy zarządzania walką ET i Lince, a także systemy misji Maestre.
Przypomnijmy, że 24 stycznia br. hiszpański portal branżowy Infodefensa informował, że przedstawiciel dowództwa Wojsk Lądowych Hiszpanii podczas Międzynarodowej Konferencji Pancernej (International Armoured Vehicles Conference, IAVC) przekazał informację o planach zakupu najnowszych czołgów Leopard 2A8 i modernizacji posiadanych Leopard 2E.
Oprócz modernizacji floty czołgów w planach jest także zakup trzech wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 3 Büffel i modernizacja do tego standardu posiadanych szesnastu wzt Leopard 2 ER. O planach modernizacji 219 posiadanych czołgów do bliżej nieujawnionego standardu 2EM wiadomo od połowy lutego 2024.
Z kronikarskiego obowiązku należy dodać, że w ramach programu Coraza 2000, w poszukiwaniu następców czołgów M60 i AMX-30, Hiszpanie początkowo wydzierżawili pomiędzy listopadem 1995 a czerwcem 1996 od Niemiec czołgi Leopard 2A4 do szkoleń na przyszłe Leopard 2A6+, a już trzy lata później odkupiły je w związku z redukcją zamówienia na ulepszone czołgi produkowane na licencji przez spółkę General Dynamics Santa Bárbara Sistemas, które dostarczono w latach 2001–2008.
Przed cięciami budżetowymi planowano przebudowanie 40 Leopardów 2A4, w tym 24 do roli wozów zabezpieczenia technicznego, a kolejnych 16 do roli mostów czołgowych. Po 2012 zdecydowano na długoterminowe zmagazynowanie 53 z nich w obiektach Grupy Wsparcia Logistycznego nr 41 (AALOG 41) w Casetas w pobliżu Saragossy. W 2017 ówczesny minister obrony narodowej Antoni Macierewicz mówił o możliwości zakupu 50 Leopardów 2A4, ale pomysł upadł ze względu na zły stan techniczny. Jednak temat użyteczności tych wozów powrócił wraz z wojną rosyjsko-ukraińską, gdy łącznie przekazano Kijowowi 30 z nich.