Przejdź do serwisu tematycznego

GA-ASI i Lockheed Martin zwiększają możliwości bojowe MQ-9B SeaGuardian

Amerykańskie spółki General Atomics Aeronautical Systems Inc. i Lockheed Martin pracują nad możliwościami integracji sieciocentrycznego uzbrojenia z bezzałogowym statkiem latającym MQ-9B SeaGuardian klasy MALE.

W czwartek, 27 czerwca 2024, amerykańska spółka General Atomics Aeronautical Systems Inc. (GA-ASI) poinformowała, że wspólnie z Lockheed Martin pracują nad możliwościami integracji sieciocentrycznego uzbrojenia o kryptonimie NEW (Net-Enabled Weapons) z morskim, bezzałogowym statkiem latającym MQ-9B SeaGuardian klasy MALE (Medium Altitude Long Endurance, średniego pułapu o dużej długotrwałości lotu).

Zdjęcie: GA-ASI

Dodanie pakietu o kryptonimie NEW z SeaGuardian, który jest morskim wariantem bezzałogowca MQ-9B SkyGuardian, wzmocni jego możliwości w zakresie zwiadu, obserwacji, rozpoznania i namierzania celów (Intelligence, Surveillance, Reconnaissance and Targeting, ISR&T).

Technologie pakietu wyposażenia NEW to rozszerzone zastosowania szerokiej gamy optoelektronicznych i radarowych czujników celowniczych do precyzyjnego kierowania uzbrojeniem dalekiego zasięgu. Wykazano zwiększenie możliwości morskiego, wielozadaniowego radaru powierzchniowy o zakresie działania 360 stopni SeaVue Expanded Mission Capability (XMC) spółki Raytheon (część korporacji RTX), dzięki zastosowaniu pakietu NEW.

Wstępne testy pakietu zakończono 5 czerwca 2024 na samolotach wielozadaniowych F/A-18 Super Hornet na poligonie W-289 marynarki wojennej Stanów Zjednoczonych (US Navy) w południowej Kalifornii.

GA-ASI i Lockheed Martin opracowują system wymiany informacji w standardzie Link 16 do komunikacji pomiędzy bezzałogowcem a uzbrojeniem podczas lotu przy użyciu laboratorium integracji systemów SeaGuardian (SeaGuardian Systems Integration Lab, SIL), w ramach przygotowań do lotu testowego nad wodą.

Jest to bardzo ważna cecha systemu dla SeaGuardian, umożliwiająca morskie namierzanie dalekiego zasięgu przed zagrożeniami najwyższej klasy przy znacznie mniejszym ryzyku dla platform załogowych – powiedział prezes GA-ASI David R. Alexander. Doceniamy wsparcie Lockheed Martin, które pomogło nam przetestować technologię NEW, która jest ważnym elementem naszych możliwości ISR&T.

Wcześniej, 20 marca br., GA-ASI informowała o testach MQ-9B SeaGuardian pod kątem integracji zasobnika SDS (Sonobuoy Dispensing System) przenoszącego sterowane satelitarnie sonoboje do wykrywania okrętów podwodnych.

SeaGuardian

Morski bezzałogowiec SeaGuardian był używany przez amerykańską US Navy w kilku ostatnich demonstracjach, w tym na ćwiczeniach Northern Edge, Integrated Battle ProblemGroup Sail. Samoloty w tej wersji są obecnie użytkowane przez Japońską Straż Przybrzeżną (JCG) i Japońskie Morskie Siły Samoobrony (JMSDF).

Został jak dotąd zintegrowany z radarem GA-ASI AN/APY-8T Lynx z syntetyczną aperturą (SAR, Synthetic Aperture Radar) i stacją GMTI/DMTI (Ground/ Dismount Moving Target Indication) oraz zasobnikiem walki elektronicznej (ELINT) Leonardo SAGE 750 i radarem Seaspray 7500E V2.

Prototyp tej wersji został oblatany 11 września 2020. Na zakup morskiej wersji zdecydowały się, oprócz Japonii, także Indie oraz Tajwan. Oprócz specyficznego wyposażenia morskiego wymienionego wyżej, od standardowego MQ-9B SkyGuardian odróżnia go odporność całkowicie kompozytowej konstrukcji do działań w każdych warunkach pogodowych, w tym na wyższe temperatury powietrza, jego wilgotność, jak i zawartości soli, która jak powszechnie wiadomo ma destrukcyjne działania na metale.

Z kolei na wariant lądowy SkyGuardian zdecydowały się dotąd Wielka Brytania, Belgia, Kanada i amerykańskie Dowództwo Operacji Specjalnych Sił Powietrznych (Air Force Special Operations Command, AFSOC), a wkrótce do nich dołączą PolskaZjednoczone Emiraty Arabskie. Z zakupu zrezygnowała Australia.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X