24 stycznia francuska spółka Thales Systems poinformowała, że agencja uzbrojenia DGA (Direction générale de l’armement) złożyła 30 grudnia 2019 zamówienie na dostawę 54 samobieżnych moździerzy MEPAC (Mortier Embarqué Pour l’Appui au Contact), posadowionych na zmodyfikowanym podwoziu kołowego transportera opancerzonego Griffon VBMR (Véhicule Blindé Multi-Rôles) (Francja odbiera roboty NERVA, 2020-01-21).
 Załogę MEPAC będą stanowić kierowca, dowódca, działonowy i ładowniczy. Moździerz będzie umieszczony w przedziale desantowym wraz z magazynem amunicji i będzie chowany w jego wnętrzu podczas przemarszu. Podobne rozwiązanie jest stosowane w 120-mm samobieżnych moździerzach VAB 2R2M 4x4, których MEPAC będzie następcą / Grafika: DGA

Załogę MEPAC będą stanowić kierowca, dowódca, działonowy i ładowniczy. Moździerz będzie umieszczony w przedziale desantowym wraz z magazynem amunicji i będzie chowany w jego wnętrzu podczas przemarszu. Podobne rozwiązanie jest stosowane w 120-mm samobieżnych moździerzach VAB 2R2M 4×4, których MEPAC będzie następcą / Grafika: DGA

Pojazdy zostaną wyposażone w, opracowane przez Thalesa, 120-mm moździerze automatyczne 2R2M (Rifled Recoiled Mounted Mortar), które są samobieżną odpmianą holowanych moździerzy MO-120-RT-61. Po zakończeniu badań kwalifikacyjnych, dostawy pierwszych samobieżnych moździerzy rozpoczną się pod koniec 2023 i powinny zakończyć się do 2027 (Samobieżne moździerze dla Szwajcarii, 2019-04-04).

Dzięki półautomatycznemu systemowi ładowania szybkostrzelność 2R2M wynosi 10 strz./min., a donośność przy użyciu standardowej amunicji wynosi ok. 9000 m (w przypadku zastosowania amunicji z napędem rakietowym – wzrasta do ok. 14 000 m). Przejście do pozycji bojowej będzie zajmować mniej, niż 10 sekund. Broń wyposażono w gwintowaną lufę, a dodatkowo na potrzeby MEPAC, otrzyma hamulec wylotowy, zmniejszający odrzut. Oprócz modyfikacji strukturalnych pojazdów Griffon, zmiany obejmą także instalację nowych przyrządów obserwacyjnych i celowniczych. Do 2019 Thales dostarczył siłom zbrojnym Arabii Saudyjskiej, Francji, Malezji, Omanu i Włoch około 100 moździerzy tego typu.

MEPAC znajdą się w puli zamówienia obejmującego 1872 kto Griffon, w tym także 1122 jako transportery piechoty, 333 jako wozy dowodzenia, 117 jako pojazdy obserwacji artylerii, 196 w konfiguracji opancerzonych ambulansów i 50 pojazdów naprawczych. Pierwsze Griffony zostały odebrane 4 lipca 2019. Dostawy są częścią programu Synergie du Contact Renforcée par la Polyvalence et l’infovalorisation (SCORPION), zgodnie z ustawą ws. planowania wojskowego (Loi de programmation militaire, LPM) na lata 2019-2025 (Francja odebrała pierwsze Griffon VBMR, 2019-07-05).

Pierwsze informacje o planach wprowadzenia specjalistycznego wariantu Griffona ujawnił dziennik La Tribune 10 lipca 2019. Decyzja o rozpoczęciu postępowania na zakup została ogłoszona kilka dni później podczas spotkania Ministerialnego Komitetu Inwestycyjnego. Zapytanie o informację zostało rozesłane do wybranych podmiotów w listopadzie.