2 maja br. podczas przesłuchania przed komisją sił zbrojnych Zgromadzenia Narodowego minister sił zbrojnych Francji Sébastien Lecornu poinformował, że rząd rozważa zakup pomostowych czołgów z uwagi na opóźnienia francusko-niemieckiego programu MGCS (Main Ground Combat System) oraz zbyt małej liczby czołgów Leclerc modernizowanych do standardu XLR/rénové. Przesłuchanie miało związek ze złożonym 4 kwietnia br. projektem ustawy ws. planowania wojskowego (Loi de programmation militaire, LPM) na lata 2024-2030, który przewiduje finansowanie w wysokości 413 mld EUR (1,89 bln zł).
EMBT / Zdjęcie: Archiwum MILMAG
Jak powiedział francuski minister, dostawy czołgów nowej generacji w ramach programu MGCS (wraz z innymi pojazdami specjalistycznymi), które według obecnych analiz mogłyby rozpocząć się w 2035 są nazbyt optymistyczne. W podobnym tonie alarmowały w ostatnim czasie media: 11 kwietnia br. niemiecki dziennik gospodarczy Capital podał, że dostawy faktycznie mogą się opóźnić do przynajmniej w 2040 lub nawet później. Tak wynika z dokumentu stałej komisji budżetowej niemieckiego Bundestagu datowanego na luty br.
Negocjacje na linii Berlin-Paryż miały bowiem zastopować, bo obie strony nie mogą porozumieć się kto będzie kierował projektem (dotąd wskazywano na Niemcy, z uwagi na prawdopodobny prym Francji w programie samolotu bojowego 6. generacji FCAS) oraz nie wynegocjowano szczegółowych zakresów prac nad ośmioma głównymi sferami technicznymi.
Według Sébastiena Lecornu opóźnienia te zaczynają być niepokojące z uwagi na dynamicznie zmieniające się środowisko bezpieczeństwa w Europie (wojna w Ukrainie) i na świecie (niestabilna sytuacji w Afryce Północnej i Zachodniej oraz ambicje mocarstwowe Chin na Oceanie Spokojnym). Ponadto, rosną koszty programu modernizacji czołgów Leclerc do standardu XLR/rénové o kryptonimie Scorpion (Synergie du COntact Renforcée par la Polyvalence et l’InfovalorisatiON), jak i harmonogram prac jest niezadowalający: 160 czołgów ma zostać zmodernizowanych do 2030, natomiast 40 kolejnych po 2030.
Przesłuchany przed komisją został również szef Generalnej Dyrekcji ds. Uzbrojenia (Direction générale de l’Armement, DGA), Emmanuel Chiva. Stwierdził, że program MGCS jest realizowany zgodnie z harmonogramem, ale z uwagi na długi okres oczekiwania, nie wyklucza się rozwiązania pomostowego jako alternatywy, gdyby plany nie mogły zostać zrealizowane w obecnych założeniach.
Leclerc XLR/rénové / Zdjęcie: Nexter Systems
Jeśli chodzi o rozwiązanie pomostowe pomiędzy czołgiem Leclerc XLR/rénové a MGCS, od jakiegoś czasu francuscy parlamentarzyści pytają o możliwości wdrożenia do produkcji seryjnej zaprezentowanego po raz pierwszy na targach Eurosatory 2018 demonstratora technologii EMBT (Euro Main Battle Tank). Na pytania te odpowiedział 3 maja (podczas kolejnego dnia przesłuchania) dyrektor generalny spółki Nexter Systems, Nicolas Chamussy. Stwierdził, że o ile program MGCS pozostaje głównym celem długoterminowym spółki, to jednocześnie nie wykluczył zaoferowania EMBT jako rozwiązania pomostowego, o ile takie zapotrzebowanie ze strony władz w Paryżu pojawi się.
Obecnie EMBT jest hybrydą złożoną ze zmodyfikowanego kadłuba, 7-osiowego podwozia, zespołu napędowego Leoparda 2A7V i dwuosobowej, lżejszej wersji wieży Leclerca z automatem ładowniczym i 120-mm armatą gładkolufową CN120-26 o długości 52 kalibrów. W przyszłości wóz zostanie dostosowany do integracji 140-mm armaty Nexter ASCALON (Autoloaded and SCALable Outperforming guN) z amunicją teleskopową. Uzbrojeniem pomocniczym jest zdalnie sterowany moduł uzbrojenia ARX 30 z 30-mm armatą automatyczną 30M781MPG z zapasem 150 naboi oraz 7,62-mm karabin maszynowy z zapasem 800 naboi.
Wóz otrzymał nowy silnik wysokoprężny MTU 883 EPP o mocy 1500 KM (1103 kW), który zastąpił MB 873 Ka-501, natomiast przekładnia Renk HSWL 295 TM zastąpiła Renk HSWL 354. Układ ten zapewnia prędkość do 65 km/h na drodze utwardzonej i zasięg do 460 km. Masa bojowa EMBT wynosi 61,5 t, długość kadłuba 10,45 m, szerokość 3,85 m, a wysokość wraz z wieżą 3,24 m.
Co istotne, podobne kroki, jeśli chodzi o rozwiązanie pomostowe przed MGCS mają planować Niemcy. 14 kwietnia br. niemiecki magazyn Europäische Sicherheit & Technik (ESUT) informował, że Bundestag miał zatwierdzić plan pozyskania zmodernizowanych czołgów Leopard 2A8, które będą bazować na przyszłych węgierskich Leopardach 2A7HU i niemieckich Leopardach 2A7A1.