W środę, 12 lipca br., amerykańska marynarka wojenna (US Navy) opublikowała w serwisie DVIDS (Defense Visual Information Distribution Service) fotografie podczas naprawy wielozadaniowego okrętu podwodnego o napędzie jądrowym USS Connecticut (SSN-22), typu Seawolf, który miał kolizję z wcześniej nieznaną górą podwodną na Morzu Południowochińskim, 2 października 2021.
Fotografie przedstawiają rzeczony okręt, pozbawiony części nosowej, podczas prac naprawczych w stoczni Puget Sound Naval Shipyard and Intermediate Maintenance Facility (PSNS & IMF) z Kitsap-Bremerton w stanie Waszyngton. Zgodnie z harmonogramem, prace mające na celu przywrócenie okrętu do służby operacyjnej mają potrwać do do najmniej 2026.
Przypomnijmy, że jednostka uderzyła w górę podwodną podczas swojej misji operacyjnej na Oceanie Spokojnym, trwającej od maja 2021, gdy opuścił swój port macierzysty Kitsap-Bremerton w stanie Waszyngton. Wiadomo, że złożył podczas rejsu co najmniej dwie wizyty portowe w Japonii, w lipcu i sierpniu 2021. W wyniku kolizji doszło do uszkodzenia przedniej części jednostki, gdzie znajdują się zbiorniki balastowe, a napęd jądrowy nie był zagrożony.
1 listopada 2021 dowództwo VII Floty US Navy informowało, że okręt wszedł do bazy morskiej Guam w Apra Harbour na wyspie Guam, gdzie przeszedł oględziny i wstępne naprawy, mające na celu przygotowanie okrętu do rejsu do kontynentalnych Stanów Zjednoczonych, gdzie zaplanowano naprawę główną i dokową. Ostatecznie dotarł do swojego celu w grudniu 2021 (po drodze wszedł do bazy morskiej w San Diego w Kalifornii).
Jak czytamy w opisie opublikowanych przez US Navy w serwisie DVIDS fotografii, m.in. o modernizacji suchego doku nr 5 (Dry Dock 5) do którego trafił okręt:
Prace naprawcze obejmują wiercenie otworów w celu zainstalowania kotew wewnątrz ścian suchego doku w celu zwiększenia integralności strukturalnej i zapewnienia bezpieczeństwa dla siły roboczej, społeczności, środowiska i łodzi podwodnych. Działania naprawcze zaktualizowały istniejące plany reagowania kryzysowego, aby lepiej uwzględnić ryzyko wystąpienia katastrofalnego trzęsienia ziemi, wraz z ulepszonymi systemami wczesnego ostrzegania pracowników w suchych dokach.
Eksperci z sektora prywatnego, dowództwa NAVSEA, Naval Facilities Engineering Systems Command oraz stoczni PSNS i IMF będą nadal planować i wdrażać modernizacje strukturalne, mając na uwadze przyszłe potrzeby US Navy i wspierając zadania PSNS i IMF polegającą na dostarczaniu nowoczesnych, w pełni zdolnych do wykonywania zadań okrętów wojennych na czas, za każdym razem, chroniąc nasze bezpieczeństwo narodowe.
Oczywiście brakuje szczegółów na temat uszkodzeń samego okrętu podwodnego, co jest wynika z kwestii bezpieczeństwa narodowego USA. Trzy okręty tego typu to najdroższe w historii w swojej klasie i uważane za najcichsze na świecie – zwane też jako SSN-21 (USS Seawolf, Connecticut i zmodyfikowany Jimmy Carter).
Z analizy opublikowanych fotografii wynika, że okręt po półtora roku nadal jest pozbawiony nosowej osłony sonaru, która została uszkodzona w wyniku kolizji (i prawdopodobnie sam sonar), jak również przy okazji prac dokowych usunięto z kiosku (uszkodzone/zużyte?) gumowe fragmenty izolacji służące do wytłumiania dźwięków okrętu w celu maksymalnej redukcji możliwości wykrycia go przez wrogie sonary.
Zdjęcia: Wendy M Hallmark, US Navy
W przeszłości gdy inne okręty podwodne US Navy, np. typu 688 Los Angeles, uczestniczyły w kolizjach, z uwagi na zakończenie produkcji kluczowych komponentów, otrzymywały zamienniki z wycofywanych jednostek, których zbudowano stosunkowo dużo (z 62 zbudowanych wycofano już 34). Tylko z XXI wieku było sześć takich wypadków: USS Greenvile (SSN-772) z 9 lutego 2001, USS Hartford (SSN-768), dwukrotnie z 25 października 2003 i 20 marca 2009, USS San Francisco (SSN-711) z 8 stycznia 2005 czy USS Newport News (SSN-750) z 8 stycznia 2007. W niektórych wypadkach były ofiary śmiertelne, a okręty wymagały skomplikowanych napraw.
Naprawa USS Connecticut jest kluczowa z punktu widzenia bezpieczeństwa narodowego USA nie tylko z powodu unikalności samej jednostki. Zgodnie z raportem Biura Rozliczeń Rządu (Government Accountability Office, GAO), przynajmniej od listopada 2022 prawie 40% floty okrętów podwodnych US Navy było nieaktywnych z powodu prac remontowych lub pozostających w oczekiwaniu na remont. To tylko jeden aspekt wolno postępującego kryzysu braku miejsca w suchych dokach amerykańskich stoczni wojennych i brakach personelu specjalistycznego do przeprowadzania takich napraw. Sytuację pogarsza fakt starzenia się floty okrętów podwodnych US Navy.