28 stycznia br. fińskie Dowództwo Logistyczne Sił Obronnych (Puolustusvoimien logistiikkalaitos) podpisało umowę z rodzimą spółką Patria Land Oy na dostawę partii przedseryjnych kołowych transporterów opancerzonych opartych na konstrukcji Patria 6×6. Jest to wynik umowy ramowej z 30 sierpnia ub. r. zawartej pomiędzy Finlandią i Łotwą a fińskim producentem pojazdów opancerzonych (Patria 6×6 dla Finlandii i Łotwy).
Siły Obronne Finlandii zamówiły w rodzimej spółce Patria Land Oy partię przedseryjnych kołowych transporterów opancerzonych opartych na konstrukcji Patria 6×6 / Zdjęcie: Patria Land Oy
Jussi Järvinen, wiceprezes wykonawczy Patria Land Oy, powiedział:
Dzięki testom przedserialnym klient może zapoznać się z pojazdem, jego użytkowaniem i funkcjami operacyjnymi z wyprzedzeniem, zapewniając w ten sposób płynne i skuteczne ustalenie gotowości operacyjnej na początku dostaw seryjnych zamówień. Wszystkie trzy pojazdy zostaną dostarczone do klienta latem 2022.
Sierpniowa umowa, obejmująca także systemy wsparcia eksploatacji i wspomniany program szkoleniowy jest rezultatem wcześniejszych porozumień: technicznego pomiędzy Łotwą i Finlandią z 29 stycznia 2020 oraz pomiędzy Patria Land Oy i stronami zainteresowanymi o współpracy przy projektowaniu i budowie nowoczesnych kołowych pojazdów opancerzonych z 15 października 2020 (Fińsko-łotewskie wozy opancerzone, Fińsko-łotewskie porozumienie pancerne).
Jak informuje fiński producent, program wspólnego zakupu pojazdów opancerzonych 6×6, który otrzymał kryptonim CAVS (Common Armored Vehicle System), przebiega zgodnie z planem. Pierwsze pojazdy zostały dostarczone na Łotwę, gdzie przechodzą próby – pierwszy egzemplarz, z 200 planowanych, przekazano 29 października ub. r. Trwa także produkcja kolejnych pojazdów, a dostawy wszystkich mają zakończyć się w 2029 (Pierwszy Patria 6×6 już na Łotwie).
W przypadku Finlandii, pierwotnie deklarowano zakup kilkuset pojazdów dla wojsk lądowych (Maavoimat), a według ostatnich prognoz, skala zamówienia może zamknąć się na liczbie ok. 160 egzemplarzy (Modernizacja SKO fińskich Leopardów).
Finlandia poszukuje bowiem następcy transporterów opancerzonych Sisu XA-180/185 i pod tym kątem testowano cztery pływające pojazdy minoodporne PMPV MiSu 6×6 (Protected Multi-Purpose Vehicle, MiinaSuojattu). Niemniej Patria 6×6 przeszedł w Finlandii wstępne testy trakcyjne w trudnych warunkach (m.in. zimowych). Sprawdzono również odporność opancerzenia na ostrzał i eksplozje. Powyższe informacje sugerują, iż dalsze zakupy PMPV MiSu nie będą kontynuowane. W międzyczasie jest realizowana modernizacja 139 XA-180, tak aby wydłużyć ich eksploatację w Maavoimat do 2040 (Nowe warianty Protolab PMPV MiSu, Finlandia odbiera PMPV MiSu, Modernizacja XA-180).
Fińsko-łotewski program CAVS jest otwarty na państwa trzecie, w tym np. Estonię, która w 2019 deklarowała 17 grudnia 2019 swój udział we wspólnych badaniach i rozwoju technicznego w dziedzinie obrony. Ale ostatecznie Estonia nie znalazła się pośród późniejszych sygnatariuszy porozumienia technicznego z początku 2020, a w kwietniu swoje rozwiązanie zaproponowała estońska spółka Milrem Robotics (Transportery Milrem Robotics).
Kolejnym adresatem programu jest Szwecja. 14 grudnia ub. r. Patria ogłosiła, że rząd w Sztokholmie zadeklarował chęć przystąpienia do inicjatywy. W szwedzkich siłach zbrojnych Patria 6×6 mogłaby zastąpić najstarsze egzemplarze transporterów opancerzonych XA-203S, XA-202S i XA-180S (łącznie ok. 250 pojazdów do zastąpienia) (Finowie zamawiają Sisu GTP).
Opis
Patria 6×6 jest to pojazd zaprojektowany jako następca rodziny XA-180/185/200 Pasi 6×6 i zaprezentowany po raz pierwszy podczas paryskich targów Eurosatory 2018 (był też prezentowany na kieleckim MSPO w 2019). Pojazd powstał w oparciu o zmodyfikowane podwozie transporterów piechoty AMV 8×8 z dwu-wahaczowym, w pełni niezależnym zawieszeniem i nowym układem przeniesienia mocy. Pojazd otrzymał 400-konny silnik wysokoprężny z maksymalnym momentem obrotowym 1870 Nm i automatyczną, 7-biegową przekładnią.
Załoga składa się z trzech żołnierzy, a liczba desantu została zwiększona do dziesięciu. Kierowca steruje dwoma osiami (opcjonalnie trzema) i ma do dyspozycji m.in. system noktowizyjny SENOP i kamerę cofania. Zasięg operacyjny to ponad 700 km, a maksymalna prędkość to ponad 100 km/h. Pojazd może pokonywać wzniesienia o nachyleniu podłużnym 60% i poprzecznym 30%, przeszkody terenowe o wysokości 0,6 m, rowy o szerokości 1,0 m, brody o szerokości 1,5 m, a także opcjonalnie przeszkody wodne.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.