Podczas paryskich targów Eurosatory, amerykański koncern AM General zaprezentował swój najnowszy wielozadaniowy pojazd wysokiej mobilności o nazwie NXT 360. Konstrukcja jest oferowana obecnym użytkownikom serii M1000 HMMWV (High-Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle) jako pakiet modernizacyjny.

NXT 360 to głęboka modyfikacja obecnie eksploatowanych HMMWV. Pojazd wyposażono w nową wysokoprężną jednostkę napędową. Dodatkowo zmodyfikowano zawieszenie i ogumienie poprawiając osiągi i właściwości trakcyjne /Zdjęcie: Remigiusz Wilk

NXT 360 to głęboka modyfikacja obecnie eksploatowanych HMMWV. Pojazd wyposażono w nową wysokoprężną jednostkę napędową. Dodatkowo zmodyfikowano zawieszenie i ogumienie poprawiając osiągi i właściwości trakcyjne /Zdjęcie: Remigiusz Wilk

NXT 360 bazuje na zmodernizowanym wariancie M1151 Enhanced Armament Carrier, który powstał z kolei jako następca M1025A2. Nowy wariant oferuje zwiększoną ochronę balistyczną i przeciwminową (na poziomie 2a i 1a+ wg STANAG), osiągi i mobilność.

Inżynierowie i projektanci AM General zastosowali nową osłonę przednią zderzaka, nowe koła wraz z oponami, a także zmodyfikowali maskę, pod którą umieszczono silnik diesla typu P400. Jest to najnowsza generacja 6,5-litrowych jednostek napędowych V8 z turbodoładowaniem produkcji AM General, stosowanych w rodzinie HMMWV. Nowością w P400 jest elektronicznie sterowany wtrysk paliwa. Modyfikacje jednostki napędowej pozwoliły na zwiększenie mocy do 250 KM (o 60 KM więcej) oraz momentu obrotowego do 624 Nm.

Czterobiegowa, automatyczna skrzynia biegów HMMWV została zastąpiona sześciobiegową typu 6L85e. Zwiększono również rozmiar opon, stosując model 335/65 R 22.5 Goodyear G275 MSA. Nowe ogumienie pozwoliło na zmniejszenie zużycia paliwa o 15%, a także zwiększenie przyspieszenia o 20% i prędkości maksymalnej o około 40 km/h. Dzięki zastosowaniu nowego zawieszenia o nazwie Long Travel Kit, ruch pionowy masy nieresorowalnej wzrósł o 40%. Dzięki nowym oponom zwiększyły się także wszystkie kąty pochylenia koła względem podłoża, a prześwit podwozia wzrósł o 175 mm.

Zmodyfikowane i wzmocnione podwozie NXT 360, pochodzące z M1151, pozwala na podniesienie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu do 7 100 kg. Pozwala to na osiągnięcie ładowności około 1 600 kg, w zależności od zastosowanego pakietu opancerzenia. Wyposażenie standardowe stanowią fotele przeciwwybuchowe i maty przeciwodłamkowe, ABS/ESC i opancerzenie szyb klasy B7.

Podczas targów Eurosatory, na stoisku B387 w hali 5A zaprezentowano również 105-mm lekką haubicę M119 na podwoziu HMMWV Hawkey, która przechodziła niedawno testy w US Army pod kątem wdrożenia ich do służby w Brygadowych Zespołach Bojowych Piechoty (IBCT), m.in. w Europie (Samobieżne haubice Hawkey do Europy?, 2018-04-28).