We wtorek, 23 września 2025, drugiego dnia dorocznej konferencji Air, Space and Cyber Conference 2025, organizowanej przez stowarzyszenie Air & Space Forces Association w Gaylord National Convention Center w National Harbor w stanie Maryland, doszło do podpisania umowy pomiędzy brazylijską spółką Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica) a amerykańską Sierra Nevada Corporation (SNC) w sprawie sprzedaży pojedynczego, lekkiego samolotu szturmowego A-29 Super Tucano o napędzie turbośmigłowym.
Sprzedaż odbędzie się procedurą wojskowej sprzedaży zagranicznej FMS (Foreign Military Sales) pod nadzorem Agencji Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) Departamentu Obrony USA, za zgodami Departamentu Stanu i Kongresu USA, których jeszcze nie wydano.
Inwestycja SNC w ten samolot pozwala zagranicznemu partnerowi brazylijskiej spółki na natychmiastowe rozpoczęcie szkolenia pilotów po przewidywanym podpisaniu kontraktu. Skraca to również czas osiągnięcia wstępnej zdolności operacyjnej (Initial Operational Capability, IOC) nawet o rok. Samolot zostanie wyprodukowany w linii produkcyjnej Embraer w Jacksonville na Florydzie. W ciągu dekady SNC i Embraer wspólnie dostarczyły siłom powietrznym na całym świecie prawie 50 wielozadaniowych samolotów bojowych tego typu.
Z ogromną satysfakcją obserwujemy, jak A-29 produkowany w Stanach Zjednoczonych kontynuuje swoją udaną historię. Super Tucano oferuje niezrównane możliwości szturmowe i wykonywania wielu zadań, które są zarówno skuteczne, jak i przystępne cenowo, spełniając potrzeby sił zbrojnych USA i sił sprzymierzonych. Jednocześnie jesteśmy przekonani, że nasza współpraca z SNC, trwająca już ponad 10 lat, będzie się nadal rozwijać, biorąc pod uwagę rosnące zapotrzebowanie na tego typu możliwości ze strony rosnącej liczby klientów programu FMS – powiedział Frederico Lemos, dyrektor handlowy Embraer Defense & Security.
SNC jest znane z tego, że inwestuje wcześnie i regularnie w programy, w które wierzymy, aby przyspieszyć postęp i zwiększyć wydajność w interesie żołnierzy – powiedział Ray Fitzgerald, starszy wiceprezes SNC ds. strategii i technologii. Dzięki proaktywnemu dążeniu do pozyskania tego samolotu, z przyjemnością zapewniamy szybsze osiągnięcie IOC i dłuższy czas szkolenia pilotom, którzy wkrótce będą nim latać. Od dawna znamy zalety A-29 Super Tucano, a wraz z rosnącym popytem na FMS na całym świecie, z dumą oferujemy ten wyjątkowy samolot Stanom Zjednoczonym i ich sojusznikom. Z niecierpliwością oczekujemy kontynuacji naszej długoletniej współpracy z Embraerem.
A-29 Super Tucano jest wyposażony w system precyzyjnej identyfikacji celów, systemy uzbrojenia i kompleksowy system łączności. Jego możliwości są dodatkowo zwiększane przez zaawansowane systemy awioniki HMI zintegrowane z solidnym płatowcem, zdolnym do operowania z nieutwardzonych pasów startowych, w surowych warunkach i bez infrastruktury. Co więcej, samolot charakteryzuje się prostą koncepcją konserwacji, która zapewnia wysoki poziom niezawodności, dostępności i integralności strukturalnej przy niskich kosztach cyklu życia.
Zamówienia A-29 Super Tucano, przekraczają 290 egzemplarzy, które wylatały ponad 600 000 godzin lotu, z czego 60 000 w działaniach bojowych. Wśród użytkowników są lub będą na ten moment 22 państwa, w tym te ujawnione: Afganistan, Angola, Brazylia, Burkina Faso, Chile, Dominikana, Ekwador, Ghana, Honduras, Indonezja, Kolumbia, Liban, Filipiny, Mali, Mauretania, Nigeria, Senegal, USA, a ostatnio także Urugwaj, Paragwaj, Portugalia (wariant A-29N dla europejskich państw członkowskich NATO) oraz Panama. W przeszłości samolotami tymi była zainteresowana Ukraina.
W ostatnich latach obie spółki dostarczyły trzy samoloty A-29C Super Tucano do dowództwa Operacji Specjalnych (Air Force Special Operations Command, AFSOC) w bazie Hurlburt Field na Florydzie. Od 18 lipca 2024 służą one w akademii szkolenia pilotów doświadczalnych wojsk lotniczych (USAF Test Pilot School), mieszczącej się w bazie lotniczej Edwards w Kalifornii. 4 marca br. SNC wygrała przetarg o wartości 13 081 102 USD (wówczas 50,405 mln zł) na wsparcie eksploatacji tych egzemplarzy.
A-29C Super Tucano należący do AFSOC i wykonujący obecnie zadania na rzecz USAF Test Pilot School
NEWS | Embraer, SNC (@SierraNevCorp) sign A-29 Super Tucano purchase agreement. Read full news: https://t.co/44bGpujJ8q pic.twitter.com/H6UtbHYO3r
— Embraer (@embraer) September 23, 2025


