7 maja amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooparation Agency) poinformowała o zgodzie Departamentu Stanu na ewentualną sprzedaż do Egiptu pakietów modernizacyjnych dla 43 śmigłowców uderzeniowych Boeing AH-64D Apache (Block II) do standardu AH-64E Apache Guardian (Block III). 

Modernizacja AH-64D do standardu AH-64E Apache Guardian (Apache Block III), jeśli do niej dojdzie, będzie kolejnym unowocześnieniem śmigłowców należących do wojsk lotniczych Egiptu. Co ciekawe, w ostatnich latach Egipt zamówił w Rosji 46 uderzeniowych Ka-52 i 32 pokładowych Ka-52K Katran oraz nieokreśloną liczbę Mi-24 (co najmniej dwa) / Zdjęcie: El Qūwāt El Gawīyä El Maṣrīya

Modernizacja AH-64D do standardu AH-64E Apache Guardian (Apache Block III), jeśli do niej dojdzie, będzie kolejnym unowocześnieniem śmigłowców należących do wojsk lotniczych Egiptu. Co ciekawe, w ostatnich latach Egipt zamówił w Rosji 46 uderzeniowych Ka-52 i 32 pokładowych Ka-52K Katran oraz nieokreśloną liczbę Mi-24 (co najmniej dwa) / Zdjęcie: El Qūwāt El Gawīyä El Maṣrīya

Pakiet wyceniono na maksymalnie 2,3 mld USD (9,7 mld zł). Niewykluczone, że modernizacja zostanie sfinansowana przez USA w ramach programu FMF (Foreign Military Financing) (AH-64E i AH-1Z oferowane Filipinom, 2020-05-01).

Pakiet ma objąć 88 zmodernizowanych silników turbowałowych General Electric T700-GE-701D, 47 zmodernizowanych optoelektronicznych układów celowniczych AN/ASQ-170 M-TADS i AN/AAR-11 MPNVS (w tym 2 nowe), 45 systemów ostrzegania przed pociskami rakietowymi AN/AAR-57(V)7 CMWS czy 92 zestawy nawigacji satelitarnej i zliczeniowej EGI/INS (Włosko-egipskie rozmowy o FREMM, 2020-02-18).

Egipt wnioskował także o nieujawnioną liczbę systemów ostrzegających o opromieniowaniu laserem AN/AVR-2B, transponderów systemu identyfikacji swój-obcy AN/APX-119, radiowysokościomierzy AN/APN-209, odbiorników sygnałów radiolatarni AN/ARN-149, radiostacji UHF/VHF oraz AN/ARC-201E, systemów ostrzegania  przed opromieniowaniem radarem AN/APR-39, zmodernizowanych modemów wymiany danych IDM-401 i rozszerzonych elektronicznych przetworników obrazu EI2.

Pakiet uzbrojenia obejmuje belki uzbrojenia LGMA M299, 19-tubowe wyrzutnie M261 dla zestawów naprowadzania laserowego WGU-59/B APKWS II do 70-mm niekierowanych pocisków rakietowych Hydra 70, działka automatyczne M230E1 (wraz z zapasowymi lufami i spłonkami MT06 uruchamianymi nabojami JAU-59/A). Ponadto, Egipcjanie wnioskowali o urządzenia szkoleniowe, hełmofony, symulatory, generatory elektryczne, części zamienne, usługi transportowe, szkolenie personelu latającego i naziemnego.

Za powyższe prace będą odpowiedzialne zakłady Boeinga w Mesa w Arizonie, gdzie trwa jest realizowana przebudowa starszych AH-64 do najnowszego standardu oraz w zakładach Lockheed Martin w Orlando na Florydzie, gdzie zostanie zainstalowane wyposażenie pokładowe.

Komunikat agencji DSCA podkreśla, że modernizacja jest związana z trudną sytuacją na półwyspie Synaj, gdzie od 2011 trwa islamska rebelia. W sierpniu 2012 pięć egipskich AH-64D wzięło udział w szeroko zakrojonej operacji wojskowej, mającej na celu odzyskanie kontroli nad półwyspem. Według niepotwierdzonych informacji Apache zniszczyły wówczas trzy pojazdy opancerzone i zabiły co najmniej 20 bojowników. We wrześniu 2015 doszło do incydentu, w którym AH-64D zaatakował grupę zagranicznych turystów na Pustyni Zachodniej, zabijając 12 osób i raniąc 10 kolejnych. Pomylono ich z islamistycznymi bojownikami. Egipskie MSW stwierdziło wówczas, że ofiary znajdowały się w strefie ograniczonej dla turystyki.

Analiza
W kontekście powyższej modernizacji należy przypomnieć, że 27 listopada 2018 Egipt otrzymał zgodę na zakup 10 fabrycznie nowych śmigłowców uderzeniowych AH-64E Apache Guardian wraz z uzbrojeniem za równowartość maksymalnie 1 mld USD (4,22 mld zł). Jednak od tamtej pory nie jest jasne, czy stosowana umowa została podpisana albo czy zostanie podpisana w ogóle w świetle nowych informacji (AH-64E dla Egiptu, 2018-11-29).

Modernizacja, jeśli do niej dojdzie, będzie kolejnym unowocześnieniem tych wiropłatów należących do wojsk lotniczych Egiptu (El Qūwāt El Gawīyä El Maṣrīya). W 1995 władze w Kairze złożyły zamówienie na 36 AH-64A Apache (w standardzie zbliżonym do US Army, oprócz wyposażenia łącznościowego).

W 2000 Boeing otrzymał zlecenie na modernizację wszystkich śmigłowców do wersji AH-64D. Pakiet nie obejmował wówczas radarów kierowania ogniem AN/APG-78 Longbow, których eksport został zablokowany przez Departament Stanu. W 2009 Egipt złożył zamówienie na 12 kolejnych AH-64D Block z radarami Longbow.