W poniedziałek, 3 lutego 2025, brazylijska spółka Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica) poinformowała o 10. rocznicy oblotu prototypu średniego samolotu transportowego C-390 Millenium, który dziś zdobywa kolejne zamówienia, głównie w Europie. Pierwszy lot, który odbył się z lotniska przyzakładowego spółki w Gavião Peixoto w stanie São Paulo, 3 lutego 2015, trwał 1 godzinę i 25 minut.
Od tego czasu ten samolot wyposażony w system sterowania fly-by-wire na nowo zdefiniował standardy wojskowego transportu lotniczego, wykonując szeroki zakres misji w najbardziej wymagających warunkach, jednocześnie osiągając niezwykły sukces na światowych rynkach.
W październiku 2018 oblatano pierwszy seryjny egzemplarz i otrzymano Certyfikatu Typu od brazylijskiej Narodowej Agencji Lotnictwa Cywilnego ANAC (Agência Nacional de Aviação Civil). Certyfikacja ta stanowiła kluczowy kamień milowy w kierunku uzyskania certyfikacji wojskowej i wykazała zaawansowany poziom technologiczny samolotu.
W ciągu zaledwie jednej dekady C-390 udowodnił, że jest niezrównanym połączeniem wszechstronności, wytrzymałości i elastyczności, stale zdobywając swoje miejsce na rynku i stając się idealnym wyborem dla państw poszukujących wielozadaniowego taktycznego wojskowego transportu. Ten samolot łączy w sobie najlepsze cechy technologii lotniczej z duchem Embraer, oddanym doskonałości i wydajności, umożliwiając naszym klientom wykonywanie ich misji w dowolnym czasie i miejscu, powiedział Bosco da Costa Junior, prezes i dyrektor generalny Embraer of Defense & Security.
Między sierpniem a wrześniem 2019 podpisanie umowy z Portugalią na zakup pięciu samolotów KC-390 i dostawa pierwszego seryjnego samolotu Brazylii oznaczało kolejne ważne rozdziały w historii sukcesu KC-390 Millennium (z 19 zamówionych, zamiast pierwotnie 27).
W 2020 jeden z najbardziej prestiżowych magazynów lotniczych, Aviation Week, przyznał KC-390 Millennium tytuł Grand Laureate w kategorii Defence oraz Laureate Awards za Best New Product w kategorii Defence. Kilka dni później Węgry dołączyły do grona krajów, które wybrały C-390 Millennium, zamawiając dwa egzemplarze.
Zakup KC-390 przez Portugalię i Węgry, dwóch czołowych członków NATO, umożliwiło poczynienie znaczących postępów w Europie, prezentując wyjątkową elastyczność, wydajność operacyjną i niskie koszty eksploatacji tego niezwykłego samolotu — powiedział Bosco da Costa Junior.
W 2022 Królestwo Niderlandów ogłosiła swój wybór na Millennium (5 egzemplarzy), a w 2023 Austria (4 egz.), Czechy (2 egz.) i Republika Korei (nieujawniona liczba została zamówiona; niewykluczone że 12). W 2024 Szwecja (nieujawniona liczba planowana do zamówienia), Słowacja (trzy planowane do zamówienia) i nieujawniony klient również zdecydowali się na KC-390 (niewykluczone, że Maroko – przyp. red.). Obecnie są one promowane na rynku saudyjskim i szeroko pojętym azjatyckim oraz w indyjskim programie MTA (Medium Transport Aircraft) na dostawę od 40 do 80 samolotów.
Od czasu wejścia do eksploatacji w Brazylii w 2019, Portugalii w 2023, a ostatnio na Węgrzech w 2024, KC-390 udowodnił swoje możliwości, niezawodność i wydajność. Obecna flota 10 samolotów operacyjnych – 7 w Brazylii, 2 w Portugalii i 1 na Węgrzech – zgromadziła ponad 16 300 godzin nalotu, ze wskaźnikiem zdolności do wykonywania misji wynoszącym 93% i wskaźnikami ukończenia misji powyżej 99%.
C-390 może przenosić większy ładunek w porównaniu do innych średniej wielkości wojskowych samolotów transportowych i lata szybciej i dalej, będąc zdolnym do wykonywania szerokiego zakresu misji, takich jak transport i zrzucanie ładunków i żołnierzy, ewakuacja medyczna, poszukiwania i ratownictwo, tankowanie w powietrzu zarówno jako tankowiec, jak i odbiornik, misje przeciwpożarowe i humanitarne, operowanie na tymczasowych lub nieutwardzonych pasach startowych, takich jak ubita ziemia, gleba i żwir.
Samolot ma 33,5 m długości, 33,9 m rozpiętości skrzydeł i 11,4 m wysokości. Maksymalna masa startowa to 87 t, z czego udźwig wynosi 26 t. Wymiary ładowni to 18,5 x 3,0 x 3,4 m. Zasięg przy 23-tonowym ładunku wynosi 2815 km. Napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi IAE V2500-E5 o ciągu 139,4 kN każdy, rozwija prędkość przelotową 870 km/h i osiąga pułap 11 000 m.