5 kwietnia amerykańskie Krajowe Konsorcjum Zaawansowanej Mobilności (NAMC, National Advanced Mobility Consortium), w imieniu Dowództwa Zamówień US Army (Army Conctracting Command, ACC) wybrało oferty spółki BAE Systems i konsorcjum Oshkosh Defense z ST Engineering w programie nowego wszędołaza arktycznego CATV (Cold Weather All-Terrain Vehicle). Zaoferowane pojazdy przejdą kompleksowe testy, po zakończeniu których w trzecim kwartale 2022 zostanie wskazany jeden dostawca.
Amerykańskie wojska lądowe wybrały ofertę spółki BAE Systems z pojazdem Beowulf, będącym pochodną BvS10 / Zdjęcie: BAE Systems
Obaj oferenci mają czas do czerwca br. na dostarczenie po dwa prototypy, które od sierpnia do grudnia br. zostaną przetestowane w ekstremalnych warunkach w niskich temperaturach i środowisku wysokogórskim centrum testowego US Army Cold Regions Test Center w Fort Greely na Alasce. Program ma na celu zastąpienie pojazdów przegubowych M973 SUSV (Small Unit Support Vehicle), opartych o BAE Hägglunds Bv206, które weszły do służby na początku lat 1980. CATV został zatwierdzony w maju 2019 i rozpoczęty 10 czerwca 2020, opublikowaniem zapytania ofertowego. Jego wartość to maksymalnie 250 mln USD (972 mln zł). Dodatkowy aneks może przewidywać usługi wsparcia i części zamienne.
Według obecnych planów, US Army chce zakupić 110 pojazdów CATV z możliwością rozszerzenia zamówienia do 163 egzemplarzy. Wcześniej zakładano zakup do 200 pojazdów, w tym 165 w konfiguracji ogólnego przeznaczenia, zdolnych do dostosowania do wersji ewakuacji rannych osób (CASEVAC) lub dowodzenia i kontroli (C2) oraz 35 pojazdów w wersji transportowej. Wymogi operacyjne dla pojazdów dotyczą możliwości działań w ekstremalnie niskich temperaturach, poruszania się po drogach utwardzonych, jak i pokonywania przeszkód terenowych i wodnych, takich jak głęboki śnieg, lód, bagna, piżma czy wody śródlądowe.
Drugą ofertą jest zmodyfikowany Bronco 3, które dostarczą konsorcjum Oshkosh Defense z singapurską ST Engineering / Grafika: ST Kinetics
Spółka BAE Systems zaoferowała pojazd o nazwie Beowulf, wywodzący się z opancerzonych wszędołazów BvS10. Jest to nieopancerzony, wszechstronny, przegubowy pojazd gąsienicowy przeznaczony do przewozu ładunku i ludzi w każdym z dwóch przedziałów. Jego modułowa konstrukcja pozwala na dostosowanie konfiguracji do wielu zadań, w tym wsparcia logistycznego, pomocy humanitarnej, działań poszukiwawczo-ratunkowych oraz innych (Propozycja BAE w programie US Army CATV, DSEI2019: Nowa wersja BvS10).
Z kolei oferta konsorcjum Oshkosh Defense z singapurską spółką ST Engineering (część ST Kinetics) obejmuje zmodyfikowany pojazd Bronco 3, który również oferuje modułową konstrukcję, a dostosowanie do konkretnego zadania trwa maksymalnie 30 minut. Pierwszy wariant Bronco został wprowadzony na wyposażenie wojsk lądowych Singapuru w 2001, natomiast najnowszy 16-tonowy Bronco 3, został zaprezentowany przez ST Engineering w 2017 (podczas londyńskiej wystawy DSEI).