W piątek, 28 lutego 2025, w odpowiedzi na pytania Redakcji Portalu MILMAG, Wydział Komunikacji Społecznej Agencji Uzbrojenia poinformował o podmiotach, które zgłosiły się do wstępnych konsultacji rynkowych w sprawie nowych transporterów minowania narzutowego na podwoziu gąsienicowym. Nowe pojazdy mogłyby ewentualnie zastąpić Inżynieryjny System Minowania (ISM) Kroton na podwoziu transportera opancerzonego SPG-2A (polskie rozwinięcie sowieckiego MT-LB).
IMS Kroton / Zdjęcie: st. szer. Natalia Wawrzyniak, 10. Brygada Kawalerii Pancernej
Przypomnijmy, że informacja o zamiarze przeprowadzenia konsultacji została opublikowana 20 stycznia 2025. Termin składania wniosków o udział w nich minął 14 lutego 2025.
Zgodnie z otrzymaną informacją, do postępowania zgłosiły się następujące podmioty:
- Huta Stalowa Wola (HSW) jako producent systemów minowania narzutowego na podwoziach kołowych i gąsienicowych;
- Bydgoskie Zakłady Elektromechaniczne Belma w zakresie elementów minowania narzutowego.
Przedmiotem wstępnych konsultacji rynkowych, które zostaną przeprowadzone z terminem do 31 maja 2025, jest transporter minowania narzutowego na podwoziu gąsienicowym (TMN), przeznaczony do ustawiania narzutowych przeciwpancernych pól minowych w skład którego powinien wchodzić:
- opancerzony kadłub;
- układ napędowy składający się ze zintegrowanego zespołu napędowego w układzie power-pack, układu przeniesienia mocy, gąsienicowego układu jezdnego umożliwiającego poruszanie się po drogach publicznych (nakładki gumowe) i układu zawieszenia z funkcją amortyzacji i tłumienia drgań;
- system teleinformatyczny umożliwiający wymianę informacji fonicznej oraz wymianę danych (do klauzuli ZATRZEŻONE/NATO RESTRICTED/EU RESTRICTED) pomiędzy pojazdami oraz przełożonym i współdziałającymi pododdziałami na odległość do 30 km. TMN powinien być wyposażony w terminal z oprogramowaniem specjalistycznym przeznaczonym do obsługi zautomatyzowanego stanowiska dowódcy TMN. Oprogramowanie to powinno współpracować z oprogramowaniem klasy BMS dostarczonym przez Zamawiającego;
- uzbrojenie typu WKM 12,7 mm;
- środki ostrzegania, ochrony i samoosłony;
- układy wpływające na podatność obsługową (System Automatycznego Sterowania Obsługą Techniczną (SASOT) oraz System Automatycznej Kontroli zdatności i poszukiwania niesprawności (SAK);
- inżynieryjny system minowania złożony z 6 miotaczy (posadowionych na podwoziu) po 20 kaset minowych, w każdej kasecie po 5 min ppanc. MN-123 oraz układu sterowania i kontroli działania min (sterownica).
Wstępne konsultacje rynkowe będą obejmowały w szczególności następujące obszary dotyczące pozyskania TMN:
- ocenę możliwości spełnienia przez oferowany pojazd wstępnie określonych wymagań, parametrów i funkcjonalności.
- sprecyzowanie uwarunkowań dotyczących systemu zabezpieczenia logistycznego, i szkolenia.
- oszacowanie kosztów pozyskania, eksploatacji i wycofania pojazdów.
- ustalenie terminów pozyskania pojazdów.
- ustalenie możliwości zapewnienia bezpieczeństwa dostaw, w tym możliwości i warunków przeniesienia technologii produkcji oraz serwisowania pojazdów do podmiotów polskiego przemysłu obronnego.
Obecnie, Wojsko Polskie dysponuje sześcioma egzemplarzami TMN Kroton, dostarczonymi przez Hutę Stalowa Wola (obecnie część Polskiej Grupy Zbrojeniowej) w latach 2004-2008 (z 81 początkowo planowanych). W latach 2026-2028 mają zostać zrealizowane dostawy 24 kołowych pojazdów minowania narzutowego (PMN) Baobab-K na podwoziu Jelcz 8×8 z opancerzoną kabiną, które zostały zamówione w Hucie Stalowa Wola przez Agencję Uzbrojenia 14 czerwca 2023 za równowartość ok. 510 mln zł.