4 października lokalny dziennik The Brownsville Herald poinformował, że amerykańska marynarka wojenna sprzedała spółce złomowej International Shipbreaking Limited (wchodzącej w skład grupy EMR Brownsville) z siedzibą w Brownsville w Teksasie za symboliczne dwa centy wycofane ze służby konwencjonalne lotniskowce, eks-USS Kitty Hawk (CV-63) i eks-USS John F. Kennedy (CV-67). Okręty zostały wycofane z aktywnej służby operacyjnej, odpowiednio, 12 maja 2009 i 23 marca 2007.
Amerykańska marynarka wojenna sprzedała spółce złomowej International Shipbreaking Limited za symboliczne dwa centy wycofane ze służby lotniskowce, eks-USS Kitty Hawk i eks-USS John F. Kennedy / Zdjęcie: Brian W. Schalle
Okręty, wykreślone z rejestru NVR (Naval Vessel Register) do tej pory stały zacumowane w państwowych stoczniach należących do US Navy, oczekując na swój los – Kitty Hawk w Puget Sound Naval Shipyard and Intermediate Maintenance Facility w Bremerton w stanie Waszyngton, a John F. Kennedy w Naval Inactive Ship Maintenance Facility w Filadelfii w stanie Pensylwania. W międzyczasie trwały dyskusje o przebudowie jednostek na muzea, a nawet przywrócenia Kitty Hawk do służby. Dopiero w 2017 US Navy zdecydowała, że okręty zostaną zezłomowane, a postępowanie przetargowe na wykonawcę prac ogłoszono 7 kwietnia 2020.
Chris Green, starszy menedżer w International Shipbreaking Limited powiedział w wywiadzie dla dziennika The Brownsville Herald, że osobiście odbył inspekcję na Kitty Hawk i okręt jest gotowy do odholowania. W marcu br. jednostka została umieszczona w suchym doku w Bremerton w celu oczyszczenia kadłuba przed właściwymi pracami demontażowymi, które zostaną przeprowadzone nad Zatoką Meksykańską. Prace nad przygotowaniem lotniskowca do holowania rozpoczną się w przyszłym tygodniu.
W przypadku John F. Kennedy sprawa jest bardziej skomplikowana. Według Chrisa Greena, prace przygotowawcze do holowania mogą zająć nawet do 6 miesięcy, choć nie wykluczono szybszego harmonogramu. Wynika z to z pewnym znaków zapytania, co do których nie poinformowano na temat szczegółów, po dokonanej analogicznej inspekcji.
Sprzedaż lotniskowców za symboliczne centy wydaje się być kontrowersyjnym krokiem, z uwagi choćby na koszty demontażu pierwszego atomowego lotniskowca eks-USS Enterprise (CVN-65), co w 2018 oszacowano na ponad 1,5 mld USD przez okres ponad 15 lat czy poważnie uszkodzonego w wyniku pożaru śmigłowcowca desantowego eks-USS Bonhomme Richard (LHD-6) typu Wasp – około 30 mln USD. Jednak, o ile demontaż napędu jądrowego jest procesem skomplikowanym, to w przypadku dwóch konwencjonalnych lotniskowców US Navy przez 12-14 lat poniosła już pewne koszty przygotowań kadłubów do złomowania. Także więc koszty złomowania konkretnej jednostki jest kwestią indywidualną i wynika z wielu czynników (Amerykanie zezłomują USS Bonhomme Richard).
Co interesujące, Kitty Hawk nie będzie mógł zostać przeholowany przez Kanał Panamski (z Oceanu Spokojnego do Zatoki Meksykańskiej) ze względów technicznych, więc według wyliczeń International Shipbreaking Limited holowanie wzdłuż Ameryki Południowej zajmie ok. 10-18 miesięcy, w zależności o warunków. Z kolei holowanie John F. Kennedy będzie trwać o wiele krócej, ale mimo to złomowanie obu kadłubów zajmie lata.