W czwartek, 30 styczna 2025, agencja zakupów obronnych FMI (Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse) przy Ministerstwie Obrony Danii poinformowała, że przekazała Pułkowi Inżynieryjnemu (Ingeniøreregimentetze) z koszar Skive w Jutlandii siedem mostów towarzyszących Leguan na podwoziu czołgu Leopard 2.
Zostały zamówione 12 grudnia 2019 w niemieckiej spółce Krauss-Maffei Wegmann (obecnie KNDS Deutschland; część niemiecko-francuskiej spółki joint venture KNDS). Umowa przewidywała dostawę łącznie sześciu zestawów Leguan wraz z siódmym zapasowym, kompleksowego pakietu dodatkowego, w tym narzędzi i części zamiennych, symulatorów szkoleniowych. Dostawy miały rozpocząć się pod koniec 2022.
Wybrano podwozie Leoparda 2 z uwagi na kompatybilność z 44 czołgami Leopard 2A5DK, które zostały zmodernizowane do standardu Leopard 2A7DK z dostawami od 5 lutego 2020. Zapewni to ujednolicenie w zakresie logistyki, dostaw części zamiennych i szkoleń kierowców.
Mamy przyjemność przekazać tu dziś nowe opancerzone mosty czołgowe Pułkowi Inżynieryjnemu. Leguan 2 to solidna platforma, a dzięki temu wyborowi Dania staje się częścią stale rosnącej społeczności krajów użytkowników, które korzystają z tego samego typu mostów czołgowych. Oznacza to, że staniemy się integralną częścią międzynarodowej grupy współpracy, gdzie wraz z innymi krajami użytkownikami współpracujemy w zakresie eksploatacji, szkoleń, wymiany doświadczeń i przyszłego rozwoju, aby Leguan mógł działać przez wiele lat w przyszłości, powiedział szef lądowego wydziału w FMI, pułkownik Thomas Øgendahl Knudsen.
Leguan pozwala na rozwinięcie pojedynczego przęsła o długości 26 m i szerokości 12 m albo dwóch przęseł o długości 14 m i łącznej szerokości 24 m. Most umożliwia przeprawienie sprzętu wojskowego o klasie obciążenia MLC 80 (80 ton). System automatycznego rozkładania pozwala na ułożenie przeprawy w 5-6 minut, w zależności od jej długości. Składanie mostu trwa z kolei 7-8 minut. Zestaw jest sterowany przez jedną osobę.
Leguan może być posadzony na różnych podwoziach czołgowych: Leopard 1 i 2, M1 Abrams (jako M104 Wolverine) i M47/M60 Patton (jako M47E2VLP i M60VLPD 26/70E), a także kołowych: MAN 8×8 i Sisu ETP 10×10.
W przypadku duńskich wojsk lądowych (Hæren), nowe opancerzone mostów towarzyszące Leguan 2 zastępują starsze i już zużyte mosty Biber, zabudowane na starszym podwoziu Leoparda 1.
Otrzymanie nowych opancerzonych mostów czołgowych jest kamieniem milowym dla 1. Batalion Pułku Inżynieryjnego i 1. Brygady. Było to już dawno spóźnione i wiele znaczy, że nasi żołnierze widzą, że po dużych darowiznach dla Ukrainy zapewniany jest nowy i nowoczesny sprzęt. Otrzymujemy szereg nowych opancerzonych mostów czołgowych wraz z powiązanym sprzętem, które umożliwią nam jako brygadzie budowanie wielu przepraw. Dzięki dodatkowemu przygotowaniu i rozpoznaniu możliwe jest również utworzenie mostów wieloprzęsłowych o długości do 48 metrów, dodał dowódca 1. Batalionu Pułku Inżynieryjnego, podpułkownik René Sølvberg.
Wraz z dostawą Leguanów, armia duńska może teraz rozpocząć szkolenie nowych załóg i przygotować się do przejścia do nowej ciężkiej brygady.
Mosty towarzyszące Leguan na różnych podwoziach są na wyposażeniu sił zbrojnych Niemiec, Belgii, Finlandii, Grecji, Malezji, Singapuru, Hiszpanii, RPA, Szwajcarii, Szwecji. Turcji, Królestwa Niderlandów, Norwegii, Węgier i USA (jako M104 Wolverine gdzie są zastępowane przez M1074 JAB). Zakupem jest zainteresowana Chorwacja i Portugalia.