Podczas zaplanowanych na 9-12 września br. londyńskich targach przemysłu obronnego i bezpieczeństwa DSEI 2025 (Defence & Security Equipment International) w centrum Excel, fińska spółka Patria Oyj poinformowała, że Ministerstwa Obrony Wielkiej Brytanii i Królestwa Norwegii ogłosiły dołączenie do międzynarodowego programu CAVS (Common Armored Vehicle System), który zakłada wspólny zakup kołowych transporterów opancerzonych Patria 6×6.
Patria wita zarówno Wielką Brytanię, jak i Norwegię w programie CAVS, który obejmuje już siedem państw członkowskich. W obliczu konieczności wzmocnienia bezpieczeństwa europejskiego, współpraca międzynarodowa nabiera coraz większego znaczenia dla interoperacyjności, wymienności i bezpieczeństwa dostaw między sojusznikami – powiedział Esa Rautalinko, prezes i dyrektor generalny Patria Oyj.
Jussi Järvinen, wiceprezes wykonawczy ds. pojazdów opancerzonych w Patria, kontynuował: Program CAVS zapewnia swoim członkom nowoczesny, wszechstronny pojazd opancerzony, zaprojektowany z myślą o współczesnych, złożonych operacjach wojskowych, a jednocześnie skutecznie buduje wspólne zdolności obronne i znacznie skraca czas dostaw. Jednocześnie, wykorzystując potencjał lokalnych przemysłów państw członkowskich, możliwe jest zapewnienie bezpieczeństwa serwisowego oraz niezależnego wsparcia, konserwacji i usług naprawczych w każdej sytuacji.
Tego samego dnia, w związku z dołączeniem do programu Wielkiej Brytanii, Patria Oyj podpisała porozumienie o współpracy (Teaming Agreement) z brytyjską Babcock International Group, na mocy którego zajmie się produkcją lokalną pojazdów, który zostanie dostosowany do wymogów operacyjnych British Army oraz zapewni pakiet wsparcia platformy, który utrzyma gotowość operacyjną floty pojazdów przez cały cykl jego życia. Jest to wynik protokół ustaleń (Memorandum of Undestandings, MoU) z 22 stycznia br.
Z zadowoleniem przyjmujemy decyzję brytyjskiego Ministerstwa Obrony o przystąpieniu do programu CAVS–, w ramach którego 6×6 okazał się wysoce zdolnym transporterem żołnierzy, wspieranym przez wiele sił zbrojnych w całej Europie. Jesteśmy dumni, że współpracujemy z firmą Patria jako oficjalnym partnerem produkcyjnym w zakresie transporterów 6×6, a jako strategiczny partner Armii Brytyjskiej jesteśmy doskonale przygotowani do dostarczania dużej floty potężnych, sprawdzonych transporterów opancerzonych, wspieranych kompleksowym pakietem szkoleń i wsparcia – powiedział Tom Newman, dyrektor generalny sektora lądowego w Babcock.
Jako strategiczny partner Armii Brytyjskiej Babcock jest doświadczonym integratorem systemów i konstruktorem platform o zaawansowanych możliwościach produkcyjnych. Ich wykwalifikowany zespół realizuje obecnie duże projekty dla armii brytyjskiej. Nasze partnerstwo przynosi wyraźne korzyści: Wielka Brytania potrzebuje sprawdzonej, gotowej do użycia platformy pojazdów, a Patria 6×6, już działająca w krajach NATO, będzie budowana lokalnie i wspierana, aby spełnić wymagania Armii Brytyjskiej – dodał Jussi Järvinen.
Jak wspomniano, Patria 6×6 został opracowany na potrzeby międzynarodowego programu CAVS, a fińska spółka Patria Oyj otrzymała już zamówienia na blisko 1000 pojazdów i dostarczyła ponad 200, do Finlandii (ze 161 pojazdami oznaczonymi jako XA-300 zamówionymi), Szwecji (z 341 pojazdami zamówionymi, z których dostarczono 20 jako Pansarterrängbil 300), Łotwy (ponad 256 pojazdów zamówionych, z których pierwsze już są w służbie), Niemiec (w styczniu przedłożono projekt zakupu 300 egz., zlecono opracowanie wariantu 120-mm moździerza samobieżnego NEMO, a w lipcu zadeklarowano zakup nawet 3500 egz.) oraz Danii (ze 129 egz. zamówionymi). Poza programem, Łotwa finansuje dostawę 42 pojazdów do Ukrainy, z których 15 już przekazano. Według deklaracji Patrii ze stycznia 2023 zainteresowanie ich modułowym pojazdem opancerzonym w układzie 6×6 wyrażają także Słowacja, Czechy i Japonia. Na początku września zainteresowanie dołączeniem wyraziła Litwa.
Patria 6×6 (oznaczenie producenta: Patria XA-300) jest to pojazd zaprojektowany jako następca rodziny XA-180/185/200 Pasi 6×6 i zaprezentowany po raz pierwszy podczas paryskich targów Eurosatory 2018 (był też prezentowany na kieleckim MSPO w 2019 w kooperacji ze spółką Rosomak; ponownie został zaprezentowany na tegorocznym MSPO). Pojazd powstał w oparciu o zmodyfikowane podwozie transporterów piechoty AMV 8×8 z dwu-wahaczowym, w pełni niezależnym zawieszeniem i nowym układem przeniesienia mocy. Pojazd otrzymał 400-konny silnik wysokoprężny z maksymalnym momentem obrotowym 1870 Nm i automatyczną, 7-biegową przekładnią.
Załoga składa się z trzech żołnierzy, a liczba desantu została zwiększona do dziesięciu. Kierowca steruje dwoma osiami (opcjonalnie trzema) i ma do dyspozycji m.in. system noktowizyjny SENOP i kamerę cofania. Zasięg operacyjny to ponad 700 km, a maksymalna prędkość to ponad 100 km/h. Pojazd może pokonywać wzniesienia o nachyleniu podłużnym 60% i poprzecznym 30%, przeszkody terenowe o wysokości 0,6 m, rowy o szerokości 1,0 m, brody o szerokości 1,5 m, a także opcjonalnie przeszkody wodne.



