Na zaplanowanych na 9-12 września br. londyńskich targach przemysłu obronnego i bezpieczeństwa DSEI 2025 (Defence & Security Equipment International) w centrum Excel, niemiecka grupa Rheinmetall AG i amerykańska spółka Lockheed Martin zaprezentowały kołowy niszczyciel czołgów nowej generacji Fuchs JAGM (DSEI 2025: Rheinmetall zaprezentował lekki pojazd taktyczny i przeciwlotniczego drona).
Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG
Kołowy niszczyciel czołgów, bazujący na kadłubie podwyższonego kołowego transportera opancerzonego Fuchs Evolution to wysoce mobilny pojazd zaprojektowany do zwalczania szerokiej gamy zagrożeń na lądzie i w powietrzu.
Fuchs JAGM to pierwszy na świecie pojazd wyposażony w 24 pionowo wystrzeliwane przeciwpancerne pociski kierowane AGM-179 JAGM (Joint Air-to-Ground Missile) lub AGM-114L Hellfire Longbow amerykańskiej spółki Lockheed Martin. W połączeniu z najnowocześniejszym pakietem czujników, może on w dowolnym momencie wykryć i zaatakować wiele zagrożeń na polu walki. Fuchs JAGM jest zatem zdolny do zwalczania do 24 czołgów za pomocą jednostki ognia, a także celów powietrznych w krótkich odstępach czasu, bez konieczności przeładowywania (Nowa umowa na produkcję pocisków przeciwpancernych rodziny Hellfire i JAGM).
AGM-179A JAGM został zaprojektowany jako następca rodziny pocisków AGM-114 Hellfire i współdzieli z nim głowicę bojową, system naprowadzania, czujnik inercyjny, zespół napędowy i usterzenie. Ponadto, jest wystrzeliwany z taj samej belki uzbrojenia LGMA M299. Nowością jest aktywna głowica poszukiwawcza, pracująca w dwóch trybach: półaktywnym laserowym i radiolokacyjnym na falach milimetrowych. Pozwala to na naprowadzanie i rażenie celów stacjonarnych i ruchomych, w dzień i w nocy, w każdych warunkach pogodowych i ograniczonej widoczności pola walki. Głowica ma być niewrażliwa na działanie większości obecnie stosowanych systemów zakłócających. JAGM ma średnicę 178 mm, długość 1780 mm i masę 49 kg.
Co ciekawe, komunikat prasowy Rheinmetall AG mówi o tym, że JAGM zastosowany w niemieckim pojeździe ma zasięg do 16 km, a więc dwa razy więcej niż bazowy AGM-179A, co sugeruje, że jest to w rzeczywistości rozwinięcie o nazwie JAGM-MR (Medium Range). Pocisk jest wyposażony w aktywną głowicę poszukiwawczą, pracującą w trzech trybach: półaktywnym laserowym, radiolokacyjnym na falach milimetrowych oraz w zakresie bliskiej podczerwieni (NIR). Dla porównania bazowy JAGM dysponuje tylko dwoma pierwszymi trybami. Dodanie trzeciego kanału naprowadzania pomaga w skuteczniejszym rozróżnianiu celów do porażenia w różnych warunkach.
JAGM oferuje zatem lepszą skuteczność w zwalczaniu stacjonarnych i ruchomych celów opancerzonych, systemów obrony powietrznej, łodzi patrolowych, celów powietrznych, dział i wyrzutni artyleryjskich, instalacji radarowych i węzłów dowodzenia, a także bunkrów i innych obiektów w terenie miejskim i złożonym.
Alternatywny AGM-114L Hellfire Longbow to przedstawiciel rodziny ppk Hellfire, produkowany najpierw w latach 1995-2005 oraz ponownie od 2016. Naprowadzany jest w trybie wystrzel-i-zapomnij (fire-and-forget) za pomocą radaru milimetrowego wspartego układem zliczeniowym i wyposażony został w małowrażliwą głowicę przeciwpancerną kumulacyjną z zapalnikiem programowalnym. Pocisk w tej wersji ma 180 cm długości, 49 kg masy i porusza się z prędkością rzędu Ma1,3.
Z ponad sześćdziesięcioma wariantami używanymi w ponad dziewięciu krajach, Fuchs zyskał doskonałą reputację na całym świecie. Najnowszy wariant Fuchsa charakteryzuje się ulepszonym układem napędowym z ABS i CTIS, nowoczesnym cyfrowym układem elektrycznym oraz cyfrową architekturą pojazdu zgodną z architekturą pojazdu NATO Generic Vehicle Architecture (NGVA). Pojazd oferuje wysoki poziom ochrony przed zagrożeniami balistycznymi i CBRN. Został również zaprojektowany do transportu większych ładunków. Zintegrowany sprzęt testowy (BITE) z interaktywnymi procedurami konserwacji i zewnętrzną diagnostyką pojazdu ułatwia zarządzanie flotą. Powiększone wnętrze zapewnia większy komfort jazdy i obsługi.
Dr Björn Bernhard, kierownik działu Vehicle Systems:
To partnerstwo jest dowodem naszego zaangażowania w rozwój współpracy międzynarodowej i dostarczanie innowacyjnych rozwiązań, które spełniają zmieniające się wymagania naszych globalnych klientów. Łącząc Fuchsa, który sprawdził się w służbie od Przylądka Północnego po pustynie Bliskiego Wschodu, z precyzją pocisków JAGM i Hellfire, wyznaczamy nowy standard dla nowoczesnych systemów pocisków kierowanych na polu walki. Z niecierpliwością czekamy na kontynuację współpracy z Lockheed Martin i identyfikację nowych możliwości napędzania wzrostu i innowacji w globalnym przemyśle obronnym.
Integracja naszych pocisków JAGM i Hellfire z Fuchs tworzy przełomowy mobilny system pionowego startu, który łączy w sobie najlepsze sprawdzone w boju możliwości firmy Lockheed Martin i wiedzę specjalistyczną firmy Rheinmetall — powiedziała Paula Hartley, wiceprezes i dyrektor generalny ds. pocisków taktycznych w Lockheed Martin.


