26 sierpnia br. turecka spółka Baykar Makina zaprezentowała drugi prototyp odrzutowego bojowego bezzałogowca Bayraktar Kızılelma, znanego wcześniej jako MİUS (Muharip İnsansız Uçak Sistemi, tur. bojowy bezzałogowy system powietrzny) i którego koncepcję ujawniono 20 lipca ub. r. (Baykar MİUS ujawniony).
Turecka spółka Baykar Makina zaprezentowała drugi prototyp odrzutowego bojowego bezzałogowca Bayraktar Kızılelma, znanego wcześniej jako MİUS
Poinformował o tym w mediach społecznościowych Selçuk Bayraktar, główny specjalista (dyrektor) ds. technologii w Baykar Makina. Pierwszy prototyp ukończono w czerwcu br., a oba mają zostać oblatane w 2023. Bayraktar Kizilelma będzie to napędzany silnikiem odrzutowym naddźwiękowy bezzałogowy statek powietrzny zdolny do operowania z pokładów okrętów lotniczych, opracowany w ramach projektu MİUS.
Po ujawnieniu projektu 20 lipca, niedługo, bo już 4 sierpnia 2021 zatwierdzono wstępny projekt płatowca projektu. Zgodnie z informacjami producenta, Bayraktar Kizilelma ma osiągać pułap praktyczny 12 000 m, przy maksymalnej masie startowej 5500 kg, z czego 1500 kg wyniesie ładowność (w tym 1000 kg na uzbrojenie).
Zakłada się trzy warianty bezzałogowca, w zależności od napędu. Kızılelma-A będzie zdolny do prędkości zbliżonych do naddźwiękowych dzięki ukraińskiemu silnikowi turbowentylatorowemu Iwczenko-Progress AL-25TLT. Kızılelma-B będzie latać z prędkością ponaddźwiękową, napędzaną ukraińskim silnikiem AL-322F i wreszcie Kızılelma-C będzie napędzany dwoma silnikami AL-322F. Nie wykluczono także zastosowania w przyszłości rodzimych silników TEI TF-6000. Kızılelma-B będzie wyposażony zatem w silnik o 2,5-krotnie większym ciągu, co znacznie odróżnia go pod względem parametrów technicznych od Kızılelma-A. Dzięki temu będzie możliwy start z pokładu nowego śmigłowcowca desantowego TCG Anadolu (L-400) bez konieczności wykorzystania katapulty, a dzięki rampie startowej (Próby stoczniowe Anadolu).
Bezzałogowiec będzie docelowo charakteryzować się w pełni autonomiczny startem i lądowaniem, zredukowanym przekrojem radarowym (RCS, Radar Cross-Section), dużą zwrotnością, działaniem w zasięgu (LOS) i poza zasięgiem wzroku (BLOS), możliwość startu i lądowania z lotniskowców i innych okrętów lotniczych z płaskim pokładem, wysoką świadomością sytuacyjną dzięki radarowi AESA z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym i wewnętrznymi komorami uzbrojenia.
#Baykar has presented a prototype of the Bayraktar "Kizilelma" supersonic strike drone, which will also be produced at a plant to be built in #Ukraine.
This UAV is equipped with a jet engine and an advanced artificial intelligence system for identifying and hitting targets. pic.twitter.com/VLc5vhLfqf
— NEXTA (@nexta_tv) August 31, 2022