24 maja br. Dowództwo Zamówień US Army (Army Contracting Commmand, ACC) z Detroit Arsenal w stanie Michigan, w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisało umowę o wartości 4 653 330 000 USD (19,66 mld zł) ze spółką AM General z South Bend na kontynuację produkcji wielkoseryjnej wielozadaniowych pojazdów opancerzonych JLTV (Joint Light Tactical Vehicle). Pierwsza umowa w tej sprawie została zawarta 9 lutego br.
Niecałe cztery miesiące temu Departament Obrony zawarł dwie umowy: o wartości 230,87 mln USD (1,032 mld zł) na uruchomienie linii produkcyjnej oraz o wartości 8,66 mld USD (38,70 mld zł) na produkcję maksymalnie 20 682 pojazdów JLTV wraz z maksymalnie 9883 naczepami. Najnowsza umowa nie precyzuje liczby pojazdów i naczep, ale raczej opiewa na ok. 10 tys. egzemplarzy JLTV. Termin jej realizacji minie 9 lutego 2028.
ACC poinformowało, że otrzymano dwie oferty, więc pewnym jest że odrzucono kontrofertę spółki Oshkosh Defense (część Oshkosh Corporation), która zaprojektowała i dotąd produkowała te pojazdy dla amerykańskich sił zbrojnych, jak i na eksport. 7 marca spółka złożyła formalny protest co do decyzji US Army o utworzeniu drugiej linii produkcyjnej JLTV, więc należy się spodziewać analogicznego kroku po ogłoszeniu kolejnego zamówienia.
Jak wówczas napisano w odwołaniu: Oshkosh Defense ma poważne wątpliwości dotyczące oceny konkurencyjnych ofert. Rząd nie dokonał należytego przeglądu ich aspektów finansowych, technicznych i produkcyjnych, aby zapewnić najlepszą jakość przy najniższym ryzyku realizacji kontraktu. Jako obecny producent i pierwotny projektant platformy JLTV, mamy wyjątkowe doświadczenie i sprawdzoną infrastrukturę produkcyjną JLTV. Oferujemy jednocześnie najlepsze w swojej klasie ulepszenia JLTV.
W celu sprostania pierwszemu zamówieniu, których rozpoczęcie dostaw przewidziano na trzeci kwartał 2024 – AM General buduje nowy zakład produkcyjny w Mishawaka w Indianie, na 96-akrowej działce wraz z torem do jazdy testowej, symulującym warunki operacyjne.
Jak informowano wcześniej, AM General ulepszy konstrukcję JLTV, która będzie bardziej odporna na korozję oraz zredukuje średnie spalanie i zastosuje akumulatory litowo-jonowe, co zwiększy ich zasięg operacyjny. Spółka zapewni również gotowość do realizacji modernizacji architektury pojazdów w przyszłości. Dlatego pojazdy będą określane jako II generacji (Hybrydowo-elektryczny JLTV).
Warto dodać, że AM General była kontrkandydatem w oryginalnym postępowaniu na następcę HMMWV w US Army, ale w sierpniu 2015 zwyciężyła Oshkosh Defense. Niemniej, w czerwcu 2018 spółki porozumiały się w sprawie wsparcia fazy produkcyjnej programu JLTV, w tym opcjonalnie – własne możliwości produkcyjne AM Genral, ale nie jako główny integrator. Zmieniło się to jednak na początku br.
Jak dotąd na zakup pojazdów JLTV, oprócz amerykańskich sił zbrojnych jako głównego użytkownika, zdecydowały się: Czarnogóra, Litwa i Słowenia – dostawy rozpoczęły się, a także Belgia, Brazylia, Rumunia oraz Macedonia Północna. Potencjalnymi przyszłymi użytkownikami mogą zostać Wielka Brytania, Grecja, Portugalia, Słowacja i Polska. 6 grudnia ub. r. agencja DSCA informowała o zgodzie Departamentu Stanu USA na sprzedaż 116 czołgów M1A1FEP Abrams dla Polski. W pakiecie znalazło się też m.in. 26 pojazdów opancerzonych M1279A1 JLTV w wariancie transportowym.