25 czerwca włoska spółka Leonardo poinformowała o zrealizowaniu dostawy drugiego egzemplarza śmigłowca ratownictwa bojowego HH-139B (wariant AW139) z łącznie siedemnastu zamówionych dla włoskich wojsk lotniczych (Aeronautica Militare). Jest to jednocześnie pierwszy seryjny wiropłat, gdyż prototyp został dostarczony 30 listopada 2020. Dostawy wszystkich śmigłowców mają zakończyć się jeszcze w tym roku (Włochy odbierają pierwszy AW169 ABC).
Spółka Leonardo dostarczyła włoskim wojskom lotniczym drugi egzemplarz śmigłowca ratownictwa bojowego HH-139B z łącznie siedemnastu zamówionych. Ponad 1200 AW139 zostało dostarczonych ponad 280 odbiorcom w ponad 70 państwach, w tym ponad 80 dla włoskich operatorów rządowych (wojska lotnicze, Korpus Straży Skarbowej, Policja Państwowa, Straż Wybrzeża, Departament Straży Pożarnej i Karabinierzy), a także operatorów usług ratownictwa medycznego / Zdjęcie: Leonardo
W piątkowej uroczystości w zakładach montażowych Leonardo Helicopters w Vergiate w regionie Lombardia, w prowincji Varese, wzięli udział m.in. minister obrony Włoch Lorenzo Guerini i szef sztabu Aeronautica Militare gen. Alberto Rosso. Ze strony producenta obecni byli dyrektor generalny Leonardo – Alessandro Profumo, dyrektor zarządzający Leonardo – Lucio Valerio Cioffi i dyrektor zarządzający Leonardo Helicopters – Gian Piero Cutillo (Leonardo zaoferuje Wielkiej Brytanii śmigłowce AW149).
Minister obrony Lorenzo Guerini powiedział:
Suwerenność państwa z wojskowego i technologicznego punktu widzenia jest dziś zachowana również dzięki temu poziomowi współpracy i synergii między instytucjami, resortem obrony i przemysłem. Włochy mają pierwszorzędne możliwości przemysłowe, a Leonardo symbolizuje naród, który dysponuje najwyższej światowej klasy przemysłem lotniczym i obronnym.
Alessandro Profumo, dodał:
Z dumą zapewniamy możliwości, aby zagwarantować włoskich siłom powietrznym, takie zdolności jak wspieranie społeczności i bezpieczeństwo wewnętrzne. HH-139B to produkt w pełni reprezentatywny dla doskonałości technologicznej krajowego przemysłu i międzynarodowej konkurencyjności. Obiekt w Vergiate – największa linia montażowa śmigłowców Leonardo z ponad tysiącem pracowników – wykazuje wyjątkowe możliwości pod względem jakości śmigłowców, procesów produkcyjnych i umiejętności zawodowych, i jest w stanie utrzymać Leonardo i Włochy na czele innowacji w coraz bardziej strategicznym i wysoce konkurencyjnym sektorze.
Śmigłowce HH-139B będą używane głównie do misji SAR (Search And Rescue), ale także do misji przeciwpożarowych i przechwytywania statków powietrznych o niskiej prędkości przelotowej (SMI, Slow Mover Interceptor). W tym celu otrzymały podwójną wyciągarkę i konsolę służącą do zarządzania działaniem wyposażenia służącego do poszukiwania rozbitków, nową awionikę, System Automatycznej Identyfikacji (Automatic Identification System, AIS) i urządzenie laserowo-radarowe (lidar) do wykrywania przeszkód terenowych (OPLS) podczas lotów na małej wysokości w zatłoczonej przestrzeni powietrznej. Maksymalna masa startowa HH-139B, w porównaniu do bazowego AW139, została zwiększona z 6800 kg do 7000 kg (AW169M MA dla włoskich wojsk lądowych).
Nowe śmigłowce wypełnią zadania wycofanych ze służby HH-3F Pelican (Sikorsky S-61R) i zapewnią wsparcie dla starzejących się HH-212 (AB 212ICO; wariant licencyjny Bell UH-1N Twin Huey), które charakteryzują się gorszymi parametrami i osiągami. Będą też uzupełnieniem trzynastu wcześniej dostarczonych HH-139A.
Użytkownikiem HH-139B będzie 15. Skrzydło (15° Stormo), a śmigłowce będą stacjonować w bazach lotniczych Cervii-Pisignano (w ramach 80 Grupy; 83° Gruppo), Decimomannu (80. Centrum 80° Centro), Trapani-Birgi (82. Centrum; 82° Centro), Gioia del Colle (84. Centrum; 84° Centro) i Pratica di Mare (85. Centrum; 85° Centro). Są to pododdziały Aeronautica Militare odpowiedzialne za misje SAR.
15. Skrzydło ma też na wyposażeniu cięższe śmigłowce HH-101A Caesar (wariant AW101). W czasie działań bojowych, zadaniem skrzydła jest także ewakuacja załóg zestrzelonych statków powietrznych i reagowanie na sytuacje kryzysowe, takie jak transport osób w zagrożeniu życia (w tym w izolacji biologicznej) (COVID-19: Wsparcie włoskich wojsk lotniczych).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.