W piątek, 20 grudnia 2024, amerykańskie dowództwo NAVAIR (Naval Air Systems Command) z NAS Patuxent River w Maryland, w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisało umowę o wartości 11 762 911 991 USD (48,045 mld zł) ze spółką Lockheed Martin Aeronautics Co. (część Lockheed Martin) na dostawę 145 samolotów wielozadaniowych rodziny F-35 Lightning II w ramach 18. partii wielkoseryjnej (Full-Rate Production, FRP).
Umowa obejmuje produkcję 48 F-35A dla USAF, 16 F-35B i 5 F-35C dla USMC, 14 F-35C dla US Navy, 15 F-35A i jednego F-35B dla partnerów programu F-35 Joint Strike Fighter (JSF) oraz 39 F-35A i 7 F-35B dla odbiorców w ramach programu sprzedaży zagranicznej FMS (Foreign Military Sales).
Choć nie upubliczniono szczegółów na temat odbiorców eksportowych, to z wcześniejszych deklaracji dotyczących harmonogramu wiadomo, że w ramach 18. partii wielkoseryjnej znajdą się kolejne egzemplarze F-35A Husarz dla Polski (którego trzeci egzemplarz z 32 zamówionych oblatano 17 grudnia).
Ponadto ta umowa zapewni wsparcie dla rządów Włoch i Japonii w zakresie dalszego utrzymania zakładów montażu końcowego FACO (Final Assembly and Check-Out) w Cameri i Nagoi.
Prace będą wykonywane w Fort Worth w Teksasie (57%), El Segundo w Kalifornii (14%), Warton w Wielkiej Brytanii (9%), Cameri we Włoszech (4%), Orlando na Florydzie (4%), Nashua w New Hampshire (3%), Baltimore w Maryland (3%), San Diego w Kalifornii (2%), Nagoi w Japonii (2%) i różnych lokalizacjach poza kontynentalną częścią Stanów Zjednoczonych (2%), a ich zakończenie przewiduje się na czerwiec 2027.
Finansowanie umowy odbywa się z budżetu obronnego NDAA ze środków na zakup samolotów przez USAF w roku fiskalnym 2024 w wysokości 2 513 023 832 USD (10,264 mld zł), środków na zakup samolotów przez US Navy w roku fiskalnym 2024 w wysokości 2 042 260 961 USD (8,341 mld zł), środki partnerów programu F-35 JSF w wysokości 816 352 999 USD (3,334 mld zł) oraz środków klientów programu FMS w kwocie 2 013 017 680 USD (8,222 mld zł). Całość powyższych środków finansowych została uruchomiona w chwili zawarcia umowy i żadne z nich nie wygasną z końcem bieżącego roku fiskalnego, czyli 30 września 2025.
Tymczasem, 22 listopada br. Departament Obrony USA podpisał umowę o wartości 869,947 mln USD (wówczas 3,62 mld zł) z Lockheed Martin na pierwsze prace przy 20. partii produkcyjnej. Dotychczas spółka dostarczyła prawie 1100 samolotów wszystkich wersji F-35, które wylatały już ponad 957 tys. godzin, wśród nich był 100. jubileuszowy egzemplarz wariantu pokładowego F-35C.