W czwartek, 23 października 2025, w Centrum Wsparcia i Eksperymentów Marynarki Wojennej Włoch CSSN (Centro di supporto e sperimentazione navale) w porcie wojennym La Spezia, włoska spółka stoczniowa Fincantieri – Cantieri Navali Italiani zademonstrowała swój pierwszy funkcjonalny bezzałogowy pojazd podwodny DEEP, przeznaczony zarówno do celów wojskowych, jak i cywilnych.
Zdjęcie: Fincantieri – Cantieri Navali Italiani
W wydarzeniu wzięli udział podsekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Włoch Matteo Perego di Cremnago oraz dyrektor generalny i zarządzający Fincantieri, Pierroberto Folgiero. Obecni byli również burmistrz La Spezii, Pierluigi Peracchini, reprezentujący region Liguria, szef sztabu Marynarki Wojennej kadm. Massimiliano Nannini, dowódca Marynarki Wojennej adm, Enrico Credendino, Prezes Narodowej Fundacji na rzecz Wymiaru Podwodnego, senator Roberta Pinotti, przewodniczący Rady Dyrektorów Fincantieri Biagio Mazzotta, dyrektora Działu Okrętów Marynarki Wojennej Fincantieri, Eugenio Santagata oraz wiceprezes wykonawczy ds. działalności podwodnej, Gabriele Maria Cafaro.
Jak czytamy, system DEEP to najnowocześniejsze, zintegrowane rozwiązanie do ochrony, rozwoju i utrzymania krytycznej infrastruktury podwodnej i obszarów portowych, a także do monitorowania i ochrony środowiska. System został od początku zaprojektowany z myślą o podwójnym przeznaczeniu, zdolnym do reagowania zarówno na potrzeby cywilne, jak i na potrzeby obronności i bezpieczeństwa. Ta wszechstronność pozwala DEEP działać w zróżnicowanych kontekstach, oferując rozwiązania o wysokiej wartości dodanej w zakresie ochrony środowiska i infrastruktury, a także wsparcia operacyjnego.
Platforma składa się z sieci podwodnych czujników wczesnego ostrzegania (Early Warning System), Centrum Dowodzenia i Kontroli do zarządzania operacyjnego w czasie rzeczywistym, zespołu autonomicznych pojazdów podwodnych (AUV) zdolnych do wykonywania misji na różnych poziomach autonomii, współpracy i koordynacji oraz systemu opartego na sztucznej inteligencji, dedykowanego do analizy i przetwarzania danych.
Pierwsza demonstracja systemu DEEP wpisuje się w strategię Fincantieri, mającą na celu konsolidację sektora podwodnego. Grupa wyróżnia się w tym obszarze zdolnością do oferowania zintegrowanych rozwiązań o wysokiej wartości dodanej, dzięki unikalnemu przemysłowemu łańcuchowi dostaw i interdyscyplinarnej wiedzy specjalistycznej, zgromadzonej w ramach Centrum Technologii Podwodnych (Underwater Technology Hub), które koordynuje wszystkie działania związane z systemami cywilnymi, wojskowymi i podwójnego zastosowania poprzez ujednolicone podejście do zarządzania. Dzięki temu zintegrowanemu podejściu Fincantieri jest w stanie monitorować rynki i reagować na najbardziej złożone potrzeby klientów prywatnych i instytucjonalnych, umacniając swoją pionierską i wiodącą rolę w technologii i przemyśle na międzynarodowym rynku podwodnym.
Dziś sektor podwodny jest kluczowym obszarem dla bezpieczeństwa, energetyki, monitoringu środowiska i łączności podwodnej, z globalnym rynkiem referencyjnym szacowanym na około 50 mld EUR rocznie i dostępnym komponentem dla Fincantieri o wartości około 22 mld EUR rocznie. Fincantieri dąży do bycia wiodącym graczem w rozwoju tej nowej strategicznej infrastruktury, wykorzystując swoją zdolność do integracji złożonej wiedzy specjalistycznej i zaawansowanych technologicznie zasobów przemysłowych.
Dyrektor generalny i zarządzający Fincantieri, Pierroberto Folgiero, stwierdził:
Zwodowanie DEEP jest namacalnym dowodem naszego zaangażowania w poszerzanie granic innowacji. Dzisiaj zatwierdziliśmy zintegrowany bezzałogowy system dronów podwodnych, który stanowi innowacyjne i konkretne rozwiązanie problemu ochrony infrastruktury krytycznej poprzez wykorzystanie najlepszych dostępnych technologii. To osiągnięcie jest efektem pracy znakomitego łańcucha dostaw przemysłowych, który pozwala nam przewidywać potrzeby rynku i pozycjonować się na przyszłość. Jesteśmy dumni, że możemy przewodzić tej transformacji, która wnosi realny wkład w bezpieczeństwo, rozwój, konkurencyjność i autonomię technologiczną naszego systemu krajowego, a jednocześnie przybliża nas do globalnego lidera w podwodnej gospodarce.
Wcześniej, 19 maja br. Fincantieri podpisała protokół ustaleń (Memorandum of Understandings, MoU) z lokalną spółką Graal Tech S.r.l., która specjalizuje się w projektowaniu i budowie podwodnych systemów mechatronicznych. Porozumienie przewiduje wspólny rozwój średnich i małych bezzałogowych pojazdów podwodnych, a także ich systemów sterowania, modeli dynamicznych, platform symulacyjnych, ładunków oraz dedykowanego sprzętu do monitorowania, pomiarów i interwencji, jak również utworzenie centrum testowania i szkolenia operatorów dla bezzałogowych pojazdów podwodnych.
Bezzałogowce podwodne dla Marynarki Wojennej Włoch
W marcu 2024 Ministerstwo Obrony Włoch przedstawiło parlamentowi wymogi operacyjne dla dużego autonomicznego pojazdu podwodnego w ramach dokumentu planowania obronnego na lata 2023-2026 (Documento Programmatico Pluriennale, DPP) o kryptonimie LDAUV (Large Displacement Autonomous Unmanned Vehicle). Będzie to IIBW (Italian-Israeli BlueWhale) na bazie BlueWhale (ELI-3325) spółki IAI/Elta Systems z integracją ładunków i systemów opracowanych przez włoski przemysł: Elettronica, FAAM, CABI Cattaneo, BATS Italia i ICS Technologies. Współpraca międzynarodowa w tym zakresie została rozpoczęta w 2022. Koszt programu to 254,3 mln EUR i obejmuje zakup trzech platform, służącym do zwiadu i rozpoznania (ISR) dalekiego zasięgu.
At the Naval Support and Experimentation Center of La Spezia, we launched our first “DEEP” underwater drone system during a demonstration mission. The event was attended by the Undersecretary of State at the Ministry of Defense, Hon. Matteo Perego di Cremnago and our CEO,… pic.twitter.com/etdwOlXoBl
— Fincantieri (@Fincantieri) October 24, 2025
