W czwartek, 25 kwietnia 2024, szwedzka spółka Saab Defence and Security poinformowała o przekazaniu wojskom lotniczym Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA) czwartego zamówionego egzemplarza samolotu wczesnego ostrzegania i dowodzenia GlobalEye klasy AEW&C (Airborne Early Warning and Control). Samolot został oblatany 3 kwietnia ub. r.
Zdjęcie: Saab Defence and Security
Dostawa miała miejsce 18 kwietnia. Umowa z 30 grudnia 2020 przewiduje dostawę również piątego samolotu tego typu.
Jestem dumny, że mogę świętować czwartą dostawę naszego wiodącego na świecie rozwiązania GlobalEye AEW&C do Zjednoczonych Emiratów Arabskich i nadal wspierać jego dostępność operacyjną i powodzenie misji. Wysokie tempo dostaw w programie GlobalEye świadczy o naszych wyjątkowych, wewnętrznych możliwościach, co oznacza, że kontrolujemy cały proces, od rozwoju po integrację – powiedział Micael Johansson, prezes i dyrektor generalny Saaba.
Warto zauważyć, że ten egzemplarz o tymczasowym nr rejestracyjnym SE-RMV był widziany 3-5 kwietnia br. we Francji, gdzie prawdopodobnie brał udział w prezentacji platformy tamtejszemu wojsku.
Ministerstwo Obrony ZEA zamówiło podczas targów Dubai Air Show 2015 dwa samoloty GlobalEye za równowartość 1,27 mld USD (4,3 mld zł), w listopadzie 2017 rozszerzając kontrakt o kolejny egzemplarz za dodatkowe 238 mln USD (806 mln zł). 23 lutego 2018 został zaprezentowany prototyp i wkrótce go oblatano, natomiast przekazanie nastąpiło 29 kwietnia 2020. Drugi egzemplarz oblatano 3 stycznia 2019, a przekazanie go nastąpiło 30 września 2020. Trzeci egzemplarz dostarczono w lutym 2021.
Zastąpiły one dwa samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia Saab 340 AEW&C, wyposażone w radar Erieye (wycofane w 2020 i zwrócone producentowi). Samoloty GlobalEye weszły w skład wielozadaniowego systemu powietrznej obserwacji (Swing Role Surveillance System, SRSS), a do ich zadań należą misje poszukiwawczo-ratownicze (Search and Rescue, SAR), ochrona granic państwowych, jak i misje wojskowe wsparcia działań bojowych w zakresie rozpoznania i dowodzenia.
Jak wspomniano, ZEA zamówiły kolejne dwa samoloty za równowartość 1,018 mld USD (3,81 mld zł). Dzięki kolejnemu dokumentowi, wartość programu wzrosła do 2,526 mld USD (9,446 mld zł). Zapowiedź zakupu czwartego i piątego GlobalEye po raz pierwszy pojawiła się podczas targów Dubai Air Show w 2019. Dostawy mają zostać zrealizowane do 2025. Wszystkie prace są realizowane w szwedzkich zakładach Saaba w Gothenburgu, Linköping, Arboga, Järfälla i Luleå oraz w Centurion w Republice Południowej Afryki (RPA).
https://twitter.com/Saab/status/1783401298550763697
Saab oferował GlobalEye bezskutecznie w Finlandii (jako uzupełnienie dla JAS 39E Gripen) w programie HX oraz dla wspomnianego Sojuszu Północnoatlantyckiego w programie Alliance Future Surveillance and Control (AFSC). Sukcesem okazało się zamówienie przez omawiane ZEA oraz dwóch egzemplarzy przez Szwecję (z opcją na dwa kolejne).
GlobalEye został zabudowany na płatowcu odrzutowego cywilnego samolotu biznesowego Bombardier Global 6000. Samolot jest zdolny do wykonywania 11-godzinnych lotów non-stop. Przenosi zestaw czujników, w tym nowy radar Erieye ER (Extended Range), pracujący w paśmie X o zwiększonym zasięgu. Radar jest zdolny wykrywać i śledzić naziemne cele ruchome (również o zmniejszonej sygnaturze radarowej), statki powietrzne, rakietowe pociski manewrujące oraz peryskopy okrętów podwodnych w odległości do 450 km. Erieye ER może działać pomimo aktywnego zakłócania.
Pozostałe wyposażenie (w przypadku wersji bazowej dla ZEA) to radar Leonardo/Selex ES Seaspray 7500E do obserwacji powierzchni morza i lądu, wyposażony do tego celu w stację GMTI (Ground Moving Target Indication), głowica optoelektroniczna FLIR Systems Star Safire 380HD, system identyfikacji swój-obcy, transponder ADS-B, system samoobrony, system automatycznej identyfikacji AIS, łącza danych (w tym satelitarne), urządzenia wsparcia elektronicznego ESM oraz system wykrywania i identyfikacji źródeł promieniowania radiowego ELINT.